Härlig dag med strandhåltimme och sen fotolektion


Håltimma, California style

Idag har det varit en helt riktigt grymt bra dag. Härligt väder, roliga lektioner, schyssta raster och ett allmänt skönt läge.

Första lektionen idag var det journalistik, eller Writing/reporting. Det var mest gå igenom vad vi ska göra i höst. Skriva en hel del och bland annat täcka lokalvalet som är i november. Vi fick sen sitta och snacka i gruppersmå och prata med varandra. Roligt att få prata med lite amerikanska människor. Grupperna var indelade efter vilken stadsdel man bodde i. Men jag visste inte var jag bor :S alltså vad stadsdelen heter. Väst om State street, visade det sig. Eller som man säger kort här: Westside!

Den här lektionen var tidig. Jag, Maria och en amerikan vid namn Joey käkade i solskenet och sen kom Johanna och hon och Maria beställde och avbeställde en frisering på ett par minuter. Lätt kaotiskt där :P

Jag hade 6 timmar håltimme idag mellan mina två lektioner. I Sverige innebär håltimma att sitta i en tråkig skolbyggnad, kanske dricka en kopp kaffe eller spela kort. I Santa Barbara innebär håltimme: Stranden!

Jag har inte fått några läxor än så jag behövde inte ens ha dåligt samvete för att slappa på stranden =) Jag och Emil gick dit, och där fanns Ida, Alexandra, Elli och  Vi solade, badade, snackade och hade det gött. Underbart!


(Oväntatmånga har frågat mig varför jag valde Santa Barbara och inte tex Washington eller New York. Här är svaret! Vädret, att kunna sola och bada på rasterna, att kunna gå omkring i shorts och t-shirt, se palmer, delfiner, solen och stränder - det får man inte nån annanstans. SB är helt rätt val!)

Efter stranden blev det Yoghurtland och Ralphs. Köpte Vanilla Coke. Har saknat det sen det försvann i Sverige.

Men skoldagen var inte slut. Skulle ha nen lektion till, mellan 17 och 22. Jättesent och jättelänge. Trodde jag. Kursen är Photojournalism, och efter att ha varit på den här lektionen kan jag bara säga: Det här verkar bli den häftigaste kursen i år!

Vi ska få ta en massa bilder själva, men vi ska också åka iväg på saker på lektionerna. Bland anant ska de fixa bränder (kontrollerade) som vi kan ta bilder på, och så sa vi träfffa SWAT-team och ta kort på dem och deras vapen. Vi kommer också få besök av en massa intressanta föreläsare som har erfaranhet från bla AP, Irak, sport, feature, nyheter och mycket mycket mer. Läraren är jävligt cool också och jobbar själv som fotograf. Sista lektionen i vinter ska han dessutom bjuda oss på pizza - bara en sån sak!

Jag trivs verkligen fruktansvärt bra med det här livet. Jag mår så bra och älskar allt det som är här: landet, vädret, staden, att gå på college, de lektionerna vi ska ha, alla mina nya vänner, livet här och allt! Jag trivs med allt här. Just nu har jag det hur bra som helst.

Och här kommer, som utlovat, lite bilder från skolan:

Kullen utanför kafeterian


Trädet på kullen


Maria utanför bokaffären


En massa folk utanför bokaffären


Äntligen, jag har köpt Vanilla Coke!


Skolans baseballplan by night