Årskrönikan 2009, del 1. Nyhetsåret.

För sjätte året i rad är det nu dags för min årskrönika. En tidigare finns att läsa här på bloggen, de tidigare finns faktiskt tillgängliga på Lunarstorm, för er som har det. Det var där jag publicerade dem förr.

 

I år delar jag dock upp den i två delar. Nu lägger jag ut min korta årskrönika om nyheter, nöjesåret och sportåret. Den personliga årskrönikan som handlar om mig, samt gissningar om 2009 och 2010 kommer imorgon.

 

Innehåll i den här krönikan

 

Nyhetsåret 2009

Nöjesåret 2009

Sportåret 2009

 

Bonus!

En kort krönika över 00-talet

 

Nyhetsåret 2009

 

Kronprinsessan Victoria förlovade sig med Daniel. Sen förlovade sig också prinsessan Madeleine med Jonas.

 

Under året pratades det jättemycket om Svininfluensan. Eller åtminstone i Sverige. Här var det krigsrubriker i tidningarna så fort nån insjuknat. I USA har det inte alls varit så. Där fattar man att detta inte är mer ovanligt än när folk dör i vanlig influensa varje år.

 

Stora skogsbränder härjade utanför Los Angeles. Stora områden förstördes och flera dog.

 

Mycket har handlat om Saab i Sverige. GM vill inte ha det och först skulle svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg köpa dem. Men sen drog de sig ur och ingen ville ha dem. Holländska Spyker försökte, men GM tröttande och bestämde sig för att Saab sak läggas ner som bilmärke.

 

I Köpenhamn försökt världens ledare komma på ett nytt klimatavtal som skulle avlösa Kyotoprotokollet. Men trots att de var där i flera dar kom de inte fram till nåt bra. Et stort misslyckande av hela världens stats- och regeringschefer.

 

Under sommaren var det val i Iran. Oppostitionen tystades men protester pågick hela sommaren i Teheran. Många dödades, men världen fick upp ögonen för förtrycket.

 

Nöje

 

I Melodifestivalen fick Grotesco-gänget hela Ryssland förbannade när de gjorde en låt som heter Tingaliin och innehöll en massa ryska klichéer.

 

Tävlingen i sig vanns av Malena Ernman med en operalåt. I Europafinalen gick det som vanligt åt helvete, och Norge vann med en fiolspelade gutt och en trolsk sagolåt.

 

Väldigt många kändisar dog det här året. Att Michael Jackson dog var den stora händelsen som påverkade hela världen och all media och nöjesindustrin stort. Andra som dog var bland andra

Patrick Swayze, Ingemar Johansson, Brittany Murphy, Jarl Alfredius, Farah Fawcett, Walter Cronkite. Ted Kennedy, Uffe Larsson,

 

Några bra låtar

Lady Gaga – Bad Romance

Flipsyde – When It Was Good

Britney Spears – If U Seek Amy

 

Bra filmer i år

Avatar, Zombieland, Inglorious Bastards, Harry Potter och Halvblodsprinsen

 

Sportåret

 

Inget lysande sportår. AIK vann Allsvenskan! Bara en sån hemsk sak…

 

Sverige misslyckades att ta sig till Fotbolls-VM. Första gången sedan 1998 som vi inte är med i ett stort mästerskap. Big time fail.

 

Helena Jonsson vann världscupen i skirdskytte.

 

Sarah Sjöström tog både et par världsrekord och guld i simningen

 

Zlatan har varit riktigt grym i år. Han vann både italienska skytteligan och mästerskapet med Inter innan han såldes till FC Barcelona. Där är han bäst av alla och leder skytteligan även där.

 

Pittsburgh Penguins vann Stanley Cup

 

 

Bonus!


Krönika över 00-talet

Jag gillar det här decenniet. Det har varit bra musik, tv-program och filmer. En väldigt viktigt och häftig grej har varit Internets definitiva utbredning och att alla använder det hur man vill. På 90-talet var internet fortfarande nytt och krångligt och fult. Nu är det en naturlig del av livet och folk skulle inte klara sig länge utan Facebook, YouTube, Wikipedia, Google, bloggar och allt annat. Alla samhällsfunktioner, hotell, resebolag, skolor, allt skulle säcka ihop utan internet. Jäkligt coolt, och det viktigaste för vanligt folk under 00-talet.

Här kommer en liten kort genomgång av åren som gått och både om mig och nyheter.

 

2000

Vad gjorde jag då, det var ju så längesen! Gick i åttan/nian och där hände det inte så mycket.

I världen så vann George W Bush över Al Gore i presidentvalet, och det har nog varit en av de saker som påverkat årtiondet mest. Hur hade världen sett ut idag med Gore som president 01-09? I Expressen sa de det rätt bra: det hade kanske inte nödvändigtvis varit bättre – men i alla fall annorlunda.

 

2001

Jag började gymnasiet och ett nytt liv tog fart. Jag gillade gymnasiet, det var kul. Jag började också med judo. Jag hade också mitt första jobb. På sommaren jobbade jag ett par veckor på lagret på Liljas Bil i Nybro.

Men det som kom att påverka alla mest detta år var självklart attackerna tisdag den 11 september. Två flygplan kraschade in i World Trade Center så att tornen rasade, ett störtade i Pennsylvania och ett i Pentagon. Tusentals människor dog. Sen dess har världen aldrig varit sig lik. Kriget mot terrorn har påverkat allt som hänt efter det. Man kan inte resa lika enkelt, regeringar tar sig mer och mer friheter och övervakningssamhället fick en ny våg. Sen om det är bra eller inte återstår att se. En direkt följd blev att USA startade krig i Afghanistan senare under året.

I Sverige hade dessförinnan demonstranter förstört halva Göteborg i kravaller på Avenyn i samband med EU-toppmötet och Bush besök.

 

2002

Vårt fotbollslag åkte till Italien för att träna, spela fotboll och festa. Det var roligt. Annars hände det inte så mycket det här året för mig.

Euron introducerades om valuta i många europeiska länder på riktigt, och inte bara som elektroniska pengar.

 

2003

Jag fyllde 18 och tog körkort. Jag och Mange åkte till Cypern för en veckas semester med sol, bad och fest. Första av många såna resor jag kom att göra de kommande åren.

USA startar krig i Irak som de aldrig verkar kunna avsluta. Detta för att hitta massförstörelsevapen säger de, men några såna hittade de aldrig.

I Sverige mördades utrikesminister Anna Lindh. En sorglig dag för Sverige.

Sverige röstade några dagar senare om vi skulle införa Euron här. Tyvärr röstade folket nej.

 

2004

2004 var det många förändringar för mig. Jag tog studenten och skulle ut ur det trygga livet. Ryckte in i lumpen direkt efter studenten. Väldigt stor omställning. Det var tufft, framförallt mentalt, men jag ångrar inte att jag gjorde det. En väldigt bra erfarenhet.

I sverige ägande sig medierna hela året åt ett mord i Knutby, som hade en massa intriger inblandat. Mord, svartsjuka, sex, religiösa sekter, lögner och mycket mer.

I Madrid utförrs terrordåd på tåg som dödar över 200.

Året avslutades med en enorm tsunami som orsakats av en jordbävning i Indiska Oceanen. Flera hundratusen människor dog. Över 550 svenskar.

 

2005

Jag slutade i armén och åkte ut och båtluffade i Grekland med Mange.

På hösten började jag på Halmstad Högskola och pluggade Statsvetenskap.

I januari i Sverige härjade stormen Gudrun som fick stora konsekvenser. 17 människor dog. Eftersom jag var i lumpen deltog jag i sökandet och rddnnigsabetet efteråt.

Ett 50-tal människor dog i London efter terrordåd i tunnelbanan och på bussar.

Påven dog.

 

2006

Mycket nytt för mig. Jag flyttade hemifrån och drog till Göteborg där jag hade kommit in på journalistutbildningen på Göteborgs Universitet. Flyttade hemifrån för första gången och bodde i en etta på 19 kvadrat i Studiegånge i Björkekärr.

Jag åkte också till USA för första gången. Äntligen fick jag komma till New York på semester!

Det var val i Sverige och det blev regeringsskifte. Den borgliga alliansen vann och Fredrik Reinfeldt tog över som statsminister.

 

2007

Inget särskilt år. Var i Grekland med Padde.

 

2008

Första halvåret hade jag praktik på Utrikesdepartementet. Hade ett fantastiskt halvår med att skriva texter, fota, ta hand om statsbesök och hjälpa ministrarna. Häftigast var en stor Irak-konferens i maj där jag fick fota och se några av de mäktigaste politikerna i världen. Väldigt roligt att få bo i Stockholm (Solna) med.

Bilder från irakkonferensen kan ni se här:

http://www.sweden.gov.se/sb/d/10674

Gjorde flera resor under hösten med. Polen, USA och Island var några av de ställena jag besökte.

Större delen av året handlade om presidentvalet i USA. Barack Obama körde sina slogans on Change och Yes We Can och vann över John McCain och blev USA:s första färgade president.

Finanskrisen slog också till ordentligt, och har väl fortfarande inte helt ebbat ut.

Flera naturkatastrofer inträffade med jordbävningar och cykloner i Burma och Kina.

 

2009

Jag flyttade till Santa Barbara i Kalifornien! En stor förändring för mig, som har varit hur rolig som helst. Har pluggat, levt collegeliv, festat, solat, badat och träffat vänner för livet.

Folk i Sverige var rädda för svin-influensan, men i USA märks inte samma rädsla.

Michael Jackson (och många andra kändisar) dog vilket påverkade nöjeslivet mycket.

#1 - jonas

Härligt med en sammanfattning av 00-talet! Men jag saknar Anna Nordqvist och hennes LPGA vinst..

#2 - a du hörde

Att landslaget tog OS guld och VM guld under samma år var ju det största som hänt sedan människan uppfann hjulet,men annars bra sammanfattning.



Ska bli kul att titta tillbaka på 00-talet om några år och säga "tänk som folk klädde sig på den tiden"

eller den klassiska "Vilken märklig musik man lyssnade på då"



990 år från nu....en av få kvarvarande Ipods på utställning i museum,arkeologerna har lyckats få igång den,dom lyssnar noga..

"Å millenium två du é så på!"

Framtids Fail.