Eddie Izzard!

Jag hade en mycket bättre plats än vad det verkar på den här bilden. Satt väldigt bra faktiskt. Hade dock inte den bra kameran med mig.

 

Har varit runt en hel del nu de här dagarna jag varit i Sverige. Torsdag, hem till Getinge, fredag till släkten i Småland, lördag upp till Göteborg. Jätterolig julfest hos Anna och Anders (som jag bor hos de här dagarna) med julöl, snacks och julklappar. Sen också ut på pub i Göteborg.

Idag har jag träffat Tina igen för första gången sen i somras. Jätteroligt, och vi åt, fikade och pratade ett långt tag. Jätteskoj.

 

Ikväll har jag haft en av de roligaste kvällarna i mitt liv. Jag har sett Eddie Izzard uppträda i Scaninavium. Jag har gillat honom i många år och flera av hans shower innehåller humor som är bland det bästa som nånsin gjorts. Så jag var så himla glad när jag i somras fick veta att han skulle komma till Göteborg. Jag var väldigt exalterad och hade väldigt höga förväntningar.

 

Och de infriades! Den här föreställningen var enormt kul från början till slutet. Eddie hade dock inga kvinnokläder på sig idag. Jeans, skjorta och frack-kavaj. Han var ”under cover transvestite” idag. Men han hade nöd-smink back stage om det skulle behövas sa han.

 

Ämnena i föreställnigen var en slags genomgång av historien. Från skapelsen av allt till dinosaurierna (sjukt kul), Egypten, stenåldern, Hannibal och annat. Även flera bibliska saker som Skapelsen, Noaks Ark, uttåget ur Egypten och de tio budorden. Det var mest helt nytt material, men han gjorde också flera hänvisningar till gamla skämt (”I’m covered in beeeeees!”). Hade hoppats på mer grejer om Sverige, men en genomgång av uttalet av Göteborg var bra. All fakta hade han för övrigt lärt sig på Wikipedia sa han :)

 

Drygt två timmars underhållning med smarta skämt, roliga ljud, danser och mimik. Jag älskar också hur han hela tiden återkommer till skämt som han sagt tidigare under kvällen. Skratt nästan konstant och väl investerade pengar. Jag är helnöjd!

 

Och glöm inte:

 

You shall not cover thy neighbor’s ox!