Brian Leetch i Hall of Fame

Idag ska jag ägna hela mitt inlägg åt att skriva om min idol sen tidigt 90-tal :D

 

Nummer 2 forever!

 

Idag väljs Brian Leetch in i Hockey Hall of Fame i och med deras årliga ceremonin. Detta är så stort, och jag är så glad för hans skull.

 

När jag var liten pojke och började samla på hockeybilder blev det rätt snart klart att det var New York Rangers som var mitt favoritlag. Och favoritspelaren blev snabbt Brian Leetch. Offensiv back som kunde snurra upp alla motståndare från eget målområde, gå genom hela planen och sätta pucken i krysset som vilken toppforward som helst.

 

Tillsammans med framförallt Mike Richter, Adam Graves och Mark Messier var Leetch den viktigaste spelaren när Rangers vann Stanley Cup 1994. För detta fick han Conn Smyth Trohpy. Hittills ende amerikanen som blivit slutspelets MVP.

 

Han är en av de mesta Rangersspelaren. Hade han fått en säsong till i NYR hade han blivit etta i mest antal matcher någonsin, samma sak med poäng.

 

Men så blev det inte. Helvetesmannen Glen Sather gjorde under våren sig av med 10 populära Rangers-stjärnor, inklusive Leetch, Kovalev, Nedved och sju andra.


En superhockeyspelare och en bra person, enligt alla intervjuer och artiklar jag läst om honom. Han förtjänas att hyllas.

 

De andra om valdes in idag var Steve Yzerman (en av Detroits största någonsin), Brett Hull (en riktig klasspelare) och Luc Robitaille (viktig del av Kings och Penguins uppbyggnad). Grattis till er också!

 

Men framför allt. Hatten av och grattis till Brian Leetch: Alla tiders bästa Ranger!

#1 - Ja du hörde

8 Pat Elynuik Right wing Canada Winnipeg Jets

9 Brian Leetch Defence United States New York Rangers



Jets draft fail!

#2 - Johan

:D



Big time draft-fail av Jets. Och det är vi evinnerligt tacksamma för :)