Bio: Sorority Row



Det här blir bra. Varje gång vi varit på bio så skriver jag en recension - så kan jag träna på en eventuell karriär som nöjesreporter om nu det erbjudanet skulle komma :)

Efter dagens pluggdag fick bio bli en bra avslutning. Och äntligen lite skräckfilm också. Det var längesen jag såg det på bio. Såg Mirrors nång förra året med Andreas tror jag.

(PS, om ni ska se den kan ni ändå läsa vidare, jag skulle aldrig spoila nåt)

Jaja, kvällens film var Sorority Row (Wiki, IMDb). En skräckfilm, där handligen är så här: Ett gäng tjejer på en studentförening ska spela en kille ett spratt efter att han varit otrogen. De låtsas att en tjej dör, och det är hans fel. Men sen går det fel och hon dör på riktigt. De måste lova att det här inte får bli känt utanför gruppen. Men efter graduation börjar det hända hemska saker...

Känns det bekant? Jag tänkte direkt på Jag Vet Vad Du Gjorde Förra Sommaren. Ta den filmen, mixa med Scream och lägg till Girls Gone Wild så har du den här filmen. För det är mycket tjejer. Ojojoj. Snygga tjejer, nakna tjejer, tjejer all over the place! Snyggast var de som spelade Cassidy och Maggie.
(För er som gillar killar kan jag säga att det var ett par bara bringor där med, men inte lika mycket).
Jag blev lite fundersam att inte våra Wentworth-fester är som de på den här filmen. Det får det bli ändring på. Förutom det att folk dör då.

Skräcken var, som i skräckexemplena ovan väldigt mycket överasknings-skräck, alltså "WAAAH! där blev du rädd". Inte så mycket krypande känsla eller långa obehagliga scener. Mycket var standard men ett par grejer överaskade mig positivt. En grej kan jag säga. När ett badrumsskåp med spegel öppnades och sen stängdes igen så var det INTE nån bakom personen. Tack för det, för den klyschan är nog den vanligaste i skräckfilmer av den här sorten.

Skön stämning totalt sett med flera överaskande saker, men mycket man kände igen. En helt okej skräckfilm. Se den om ni vill ha en skräckfilm som påminner om Scream och JVVDGFS. Kan dock säga att enligt trailerna (underbart att det är så många trailers på amerikanska biografer!) så kommer det många skräckfilmer under hösten. Ska bli härligt att sitta i biomörkret och bli skrämd lite till. Det är riktigt härligt :)

Betyg: 2,5 Fälgkors av 5 möjliga.


Jessica, Claire, Cassidy och Elle ute på en mörk väg

Tidigare recensioner: Inglouirous Basterds