En månad i Santa Barbara - en summering

Först lite om igår. Jag, Jocke och Andreas tog en after school-öl för första gångaen . Det var hur nice som helst. En öl på en uteservering i solen på State Street och sitta och kolla på folk. Underbart! Vi har inte kunant göra nåt sånt eftersom alla andra är under 21 och vi inte har velat lämna dem i sticket. Men igår tog vi det ända...

Igarkväll var vi också på en riktigt internationell fest. Vi från vårt hus (plus David) var de enda svenskarna för första gången typ. Det var folk fran Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien, Norge och kanske nån amerikan också. Vi testade att gå till Sharkeez också. Det var rätt schysst ställe.

Så där ja, nu var jag klar med gårdagen och redo för en genomgång av min första månad i Santa Barbara. Jag har delat in det i olika områden och punktlistor. Strukturerat och bra ;)

Min sammanfattning so far:

USA/Kalifornien/Santa Barbara
  • Stan är hur nice som helst. Precis lagom stor. Atmomsfären är bara härlig.
  • Vattnet i havet har blivit varmare, men det är fortfarande inte allt for varmt. Men det går att bada.
  • Vattnet i kranarna däremot ar jattekonstigt. Det smakar swimmingpool. Det går att dricka, men det är inte gott.
  • Överångsställena är tända för fotgängare tre sekunder, innan den röda handen börjar blinka. När man går över är det dock inte görnt utan en vit gubbe. Istället för att säga "nu är det grönt" får man säga "nu är det vitt".
  • Alla kör bil. Överallt. Inte konstigt när bensinen kostar 5 kr/litern. Det är bara vi svenskar som cyklar och går.
  • Trots detta är SB-borna inte särskilt överviktiga. Folk verkar ta bra han om sina kroppar, och den där bilden av överviktiga amerikaner tämmer inte här.
  • Jag hade ju också oroat mig för den amerikanska maten och att man skulle gå upp mycket i vikt. Men så är det inte, snarare tvärtom. Bra mat och mycket motion har gjort att jag snarare gått ner i vikt.
  • Snabbmat är rätt svårt att hitta i centrum. Det finns bara ett McDonalds, inga BK, In&out eller Jack-in-a-box. Däremot fler restauranger och caféer.
  • Läsk är dock billigare än vatten i affären
  • Nationalsporten är varken baseball, football eller basket. Det är beerpong. Alla amerikanser kan det, alla känner till alla regler, och alla är riktigt bra på det.
  • Amerikanerna har en massa mynt som är helt hemska. Plånboken fylls av encentare hur snabbt som helst, och de mynten är helt värdelösa.
  • De hemlösa verkar ha en tävling i att skriva roligast skyltar. "RRR, I'm a pirate, gimme money for rum!" osv.
  • Det finns inga billiga mobilabbonemang här i USA. Ett pra hundra kronor i månaden måste du minst punga ut med, oavsett vad. Och det finns inga coola telefoner här. Alla är för basic. Det enda som sticker ut är iPhone, men den är ju så inihelskotta dyr.
  • Här finns fullt med mexikaner.
  • Kalifornien är lika chilligt som det framstår på tv.
  • Amerikanska tidningar är fula och dåliga
  • Folk dricker inte Budweier för att det är gott, utanför att det är billigt
  • När man hälsar på nån måste man använda minst två olika rörelser med handen, helst en slap följd av en fist.
  • Man säger aldrig hello. Man säger 'sap?
  • Nyser man i en affär får man minst tre personer som man inte känner som säger "Bless you"
  • I affären får man aldrig packa matkassarna själv. Det har de personal om gör åt en.
  • Ingen bryr sig om svininfluensan
  • När man skriver sms till en amerikan måste man använda minst ett ord som innehåller en siffra, typ 2night.
  • Det är väldigt backigt och bergigt här. Det märks på morgonen när man ska cykla till skolan som ligger uppe på ett berg, typ.
  • Alla amerikaner tycker det är coolt när man säger att man är från Sverige.
  • Många amerikaner kan ett ord på svenska. Det börjar på F
Människorna här
  • Svenskarna jag bor med är hur sköna som helst. Gillar dem jättemycket och vi kommer överens bra och gillar samma saker.
  • Även de andra svenskarna är jättehärliga och jag har fått en massa nya vänner som jag hoppas att jag kommer fortsätta hålla kontakten med även i Sverige
  • Amerikanarna jag bor med håller sig mycket för sig själva. De är rätt chilliga dock, liksom deras kompisar som brukar vara här. Men de diskar aldrig.
  • Övriga amerikaner har jag inte dock inte träffat så mycket. Men de som jag lärt känna på skolan, och de jag träffat i IV är väldigt trevliga
Skolan
  • Mycket av utbildningen är som i Sverige, framförallt journalistutbildningen i Göteborg. Inte så mycket teori eller läsa, utan mer att göra olika uppgifter.
  • Campuset är som jag föreställt mig det. En massa byggnader, träd och grönområden.
  • Skolan har stadens bästa utsikt. Vart du än är i skolan ser man nåt fint. Och footballstadion har nog det bästa läget jag någonsin sett.
  • Jag gillar alla mna lärare. De är sköna på sina egna sätt. Victoria är avslappnad och skön, Alejandra galet spansk och excentrisk, Mike chillig och personlig och Joshua vänlig och bra på att lära ut.
Collegelivet
  • Collegefester är prcis som på tv och film. Röda muggar, beerpong, snygga människor.
  • I IslaVista bor det nästan bara studenter, och det märks på helgerna.
  • Folk har redan börjat göra seriösa planeringar för höstens happening - halloween
  • Nudlar är billigare här än i Sverige. Och godare.
  • För ölen gäller bara att det är billigare.
Sådär, det var lite tankar om min första månad i Santa Barbara. Many more to come.
#1 - Thompan

'sap! Skön läsning under de sista skälvande minuterna på kvällspasset på HP! Men är allt verkligen sant? Godare OCH billigare nudlar? Nysningsvälsignelser? Svårt att hitta snabbmat? Det låter för bra för att vara av den här världen...



Jag ska införa krav på minst två rörelser i varje hälsning här på redaktinen. Slap och fist tror jag dock vi svenskar inte är riktigt redo för än, men kanske en blygsam och blek kombination med nick och handlyft?



#2 - Jonas Svensson

dyr Iphone? är det bara jag som fått för mig att alla som besöker staterna tar med sig ett par Iphones hem för de är så billiga?

#3 - Johan

Thomas: Haha, tack, jag gillar ditt inlägg :) Men allt stämmer faktiskt. Nudlarna kostar 5 för en dollar och finns i hur många smaker som helst. Creamy Chicken får en slags krämig sås när man häller i kryddan. mmmm...



Svenne: Det är att ha en iPhone med abonnemang här som är dyrt. Kommer inte ihåg vad själva mobilen kostar men sen måste man ha ett abonnemang som det är två års bindningstid på och kostar 70$ /månaden... Och det är bara ett bolag som har iPhone 3Gs här, AT&T

#4 - Charlotte

haha gud vad sant allting är! (förutom att folk på festerna i IV är snygga, det är bara massa fula amerikaner i kepsar!!)

#5 - Johan

Charlotte: På Wentworths fester är det alltid snygga människor :D