Jag har sett Christer Fuglesang!

Idag gillade jag båda lektikonerna vi hade. Journalistiken handlade om ingresser (vilka inte alls är som i Sverige, men mer om det i ett senare inlägg) med en inspirerande artikel om en tupp. Jag gillade lektikonen och vi fick se många bra och dåliga tips på hur man inleder en artikel.

Adobe-programmen krånglar på min dator! Har ägnat en stor del av min långa håltimma idag för att försöka fixa det. Det har inte gått, så jag får väl sitta några fler dagar med det :/

Fotolektionen idag inleddes lite segt men det blev bättre. En innjuden föreläsare pratade om hur det är att vara set photographer, att ta bilder på filminspelningar. Alla promotionbilder, foton som syns i bild och liknande. Intressant ämne men en tråkig man som berättade.

Efter matrasten (resten av de goda köttbullarna!) var veckans största överaskning. Vår lärare Mike berättade att man ikväll under ett par minuter kunde se både rymdstationen ISS och detas schuttel som astronauterna åker hem i. De är på väg hem från rymdfärjan nu, och ska landa om ett par dar. En av dem som varit på rymdstationen är Christer Fuglesang, så eftersom jag såg rymdfärjan så har jag typ sett honom :P

Man såg det dock inte allt för bra. Två stora stjärnor kan man jämföra dem med, men de var jättesnabba (17500 miles/h) och blinkade inte, som flygplan gör. Under ett par minuter (faktiskt exakt på minuten som de skulle komma) flög de över Santa Barbaras himmel.

Bilderna blev tyvärr inte allt för bra. Att ta kort på två snabbt flygande prickar är inte så lätt. Och jag kan inte nattintällningarna på min kamera än tillräckligt bra för att jag skulle kunna få en bra bild. Så ni får hålla till godo med bilder på folk som tittar på rymdfarkosterna.


Folk flockas utanför skolan för att se rymdfarkosterna


Haha, vilken ful bild! Detta är inte rök, och det är inte Christer Fylleslang som kör rymdkapslen rattfull. Det är bara en väldigt lång exponeringstid på en ostadig kamera med ytterst få ljuskällor. Men jag lägger upp den här bilden ändå, mest för skojs skull :) Det är ju faktiskt en rymdfärja på bilden! Även om det inte syns...

Inom kort ska jag btw skriva om redigering av amerikanska tidningar. Tänkte på det idag när jag läste LA Times. Ful tidning, men den har 32 serier, så det väger upp lite!
#1 - Elin

Vilken dramatik! En attackerande tupp!