FN, NY Rangers och New York by night

Det har varit en väldigt härlig dag idag. Har hunnit göra rätt mycket. Med kvällen som höjdpunkt.

 

Dagen ägnade jag åt att gå runt mycket i Midtown. Gick sen också bort till FN-byggnaden. Gick en guidad rundtur där. Roligt att få komma in och se t.ex. Generalförsamlingen och så.

 

Var också inne i St Patrick’s Cathedral.

 

Har sett en del svenska saker idag. Det var mycket sånt på FN, med Dag Hammarskjöld, Raoul Wallenberg och så, men sen såg jag även Svenska Kyrkan och Marcus Samuelssons restaurang Akvavit.

 

Men ikväll var det äntligen dags för veckans höjdpunkt – hockeymatch med New York Rangers. Jag har varit ett fan av de sen tidigt 90-tal men aldrig sett dem på riktigt. Förrän ikväll. Match mot New Jersey Devils i Madison Square Garden.

 

Oh! My! God! Det var helt otroligt häftigt. Det går inte riktigt att beskriva känslan när jag kom in i ishallen och såg isen, flaggorna, folket i matchtröjor, allt man känner igen.

Matchen var väldigt underhållande, men det var målvakternas match. Efter full tid och sudden stod det fortfarande 0-0. Henrik Lundqvist räddade 45 skott och Martin Brodeur 51. Det blev straffar. Men oj så dåliga spelarna var. Efter ordinarie straffar stod det fortfarande 0-0. Men så till slut blev det ett mål. Men det var tyvärr Devils som gjorde det. Så förlust, men en poäng till Rangers. Det var synd, men min upplevelse var så otrolig ändå.

 

Jag inför matchen



Rangers bästa spelare – Henrik Lundqvist (min nya telefotolins funkar jättebra!)

 

Efter matchen ville jag inte gå hem än. Jag gick runt i Midtown och gick bort till Rockefeller Center. Jag har varit uppe i GE Building förut, men inte på natten. Där är en fantastisk utsikt på dan, och på kvällen ska det vara nåt extra när stan är nattbelyst. Och det var det med. New York City by night, det är nåt otroligt vackert. Var uppe och tog en massa nattbilder, men vissa stunder bara satt jag och kollade ut. Riktigt vackert var det.

 

Det var dock kallt på toppen. Allra längst upp på 70:e våningen är det inget plexiglas som skyddar, så där blåser det rakt på. Och minusgrader som det var, och sen vara så högt upp i blåsten, det blir kallt. Annars har det inte varit kallt här, men däruppe fick jag ge upp och gå ner till inglasade 69:e innan jag fått alla mina bilder jag ville ha. Men jag fick en hel del bra ändå till slut.

 

Blick nedåt Manhattan.



Lite av stan



Som jag sa förut, min nya zoo-lins funkar bra


(fler bilder kommer om några dar på Facebook)

#1 - Holy me

Har dom byggt en katedral till mig? Awesome.

Fick du göra en "lets go rangers!"?

#2 - Jenny Strömberg

Oj vilka snygga bilder! NYC är häftigt!

Hur länge blir du i USA nu?

kram

#3 - Johan

Tack Jenny =)

Jag är i USA fram till i sommar. På "semester" i NY och DC fram till måndag, sen tillbaka till Santa Barbara och skolan.