Modern konst och sånt

Igår tv-show – idag konstmuseum. Här är man kulturell.

 

Har inte varit på konstmuseum i NY förut så det tog jag och gjorde idag. Gick på MoMA, Museum of Modern Art. Där fanns mycket coolt, men också en hel del skräp. Särskilt installationen som visade skräp.

 

Det fanns många kända tavlor, bland annat flera av Picasso, Monet, Matisse och van Gogh. Coolt var också att se flera original av Andy Warhol, men allra coolast var att de hade Minnets Beständighet (tavlan med smältande klockor) av min favoritkonstnär Salvador Dalí. Den var mycket mindre än jag hade trott.

 

De hade en tillfällig utställning som var väldigt cool. Det var Tim Burton. Han har tydligen målat jättemycket innan hans filmkarriär tog fart. Framförallt teckningar och serier, men även reklamgrejer och annan konst. Väldigt snygga och roliga. En väldigt svart humor i många av serierna. Sen har han inför varje film han gjort själv gjort artwork och story line för hur han vill att det ska se ut. Och det fanns också mycket rekvisita från filmerna. Batmans huva från de filmerna, dockorna som användes i Corpe’s Bride, saxhänderna från Edward Scissorhands, knivarna från Sweeney Todd och mycket annat. En väldigt cool utställning. Tyvärr fick man inte ta bilder just på den delen av museet.

 

Mycket på museet var coolt, men mycket var fult och skräp. Det finns väldigt många inriktningar av modern konst, om man nu ens kan ha ett samlingsnamn för så många inriktningar, men vissa saker tyckte jag inte hörde hemma på ett museum. Men i stort sett var jag nöjd med besöket.

 

Warhols alla soppburkar (det är 32 stycken, alla har olika smak på etiketten)


Nån slags orgie, målad av Picasso


Minnets Beständighet av Salvador Dalí


Den här tyckte jag var cool. Student Med Pipa, av Picasso.

 

 

Har också gått runt i Greenwich Village idag på eftermiddagen. Det var mysigt och jag satt mig på ett kafé och tog en kaffe. Detta är så klyschigt det kan bli i New York, men det får jag ta.

 

Ekorre i Greenwich Village

 

Ikväll ska jag mest gå runt här i mitt område, Garmency District. Det blir att hitta nåt litet matställe, och sen blir det väl lite nattbilder. Flatiron Building ligger här i närheten. Så det blir väl kanske nånting därifrån. Ska försöka lägga mig i rätt så bra tid ikväll. Imorrn bär det av till Washington DC för att hälsa på Daniel innan jag äntligen kommer tillbaka till Santa Barbara.

 

Min vistelse i New York har varit helt fantastisk. Har hunnit göra väldigt mycket, gått omkring en himla massa och bara skött allting i den takt jag har velat.

 

Trots att jag fortfarande är kvar längtar jag tillbaka. Jag älskar verkligen den här stan.

#1 - A du hörde

Ekorren var bäst.