Jättemånga roliga saker! LÄS!!!

Ok, en kort sammanfattning:

  • Jag kommer bli editor nästa termin!
  • Jag kommer förmodligen få en praktikplats till våren!
  • Jag ska åka och fira Thanksgiving nu!

 

Nu i eftermiddag skickade vår journalistiklärare ut förslaget på vilka som ska bli nya editors på skoltidningen nästa år. Jag är en av dem! På grund av att många vill vara med har några poster splittrats och några har lagts till. Min post är helt ny. Det är Managing / Online editor. Det kommer innebära at jag dels har ansvar för allt som är på nättidningen, jag kommer ha översikt över alla på tidningen och se till att de gör sitt jobb, och jag kommer dessutom vara med och hjälpa nyhetsredaktören i hans arbete med hårda och heta nyheter.

Känns jättebra att jag fått det här förtroendet. Är väldigt stolt och exalterad över våren.

 

Idag var jag dessutom på intervju för en praktikplats i vår. Det var med en organisation som heter SCORE, som är en slags konsultfirma för småföretagare. De är före detta vd:ar och företagsledare som nu har pensionerat sig, så helt gratis erbjuder de småföretagare råd och hjälp med allt möjligt. De kontaktade vår journalistiklärare och sa att de behövde en journalistpraktikant som kan skriva i deras nyhetsbrev, göra reportage om deras verksamhet och de som de har hjälpt, skriva profiler och annat. Jag kontaktade dem och idag hade jag en intervju med en av ledarna, och det gick jättebra. Vi hade en lång bra pratstund och jag visade de tidningsartiklarna som jag skrivit i höst. Han var väldigt imponerad av allt och verkade gilla mig. Han ska nu ta upp detta med styrelsen, men på honom verkade det inte som att det skulle vara några problem för mig att få börja hos dem i januari. Åh, vad roligt det ska bli med arbetslivserfarenhet från USA!

 

Imorrn, torsdag, är det Thanksgiving. Det har märkts idag. Typ inga folk på lektionerna eller i skolan, men däremot är motorvägen helt igenproppad och rör sig 0 km/h. Därför kommer vi vänta med att åka iväg.

Jag, Cecily och Vaios ska åka hem till Cecily’s mamma i Paso Robles, ca 2 timmar norrut. Eftersom detta är min första Thanksgiving har hon lovat mig att vi ska göra alla traditionella saker och äta allt som man ska. Jag är så himla glad! Det kommer bli riktigt kul. Roligt att se var Cecily bodde förr med (hon är inte uppväxt där, utan i New York och Alaska). Så vi kommer vara borta hela helgen.

 

Jag kommer kunna njuta hela helgen. Jag är klar med alla mina saker jag hade på listan i förra inlägget. Helt utan att tänka på nåt skolarbete kan jag bara njuta av ledigheten.

 

Till sist kan jag bara visa att vi även har julstämning här i Santa Barbara, trots att vi inte har de snöstormarna det verkar vara i Skandinavien. Så här kommer en julig bild innan jag drar iväg och firar en annan högtid. Ha det bra allihopa så hörs vi nästa vecka!

 

Pepparkakor, glögg och julmust. I love World Market Store på State Street

#1 - janne

Grattis med editorjobben ;) Høres kult og ansvarsfylt ut! Også så morsomt at dere har julmust borti statene :D Det må alltid finnes pepperkaker i julen!



Her er det masse snø og SKITKALLT, vi har -18 grader i stan (Trondheim) pluss litt vind, så her forsvinner ikke snøen med det første.



Kos deg i varmen og på thanksgiving ;)

#2 - Johan Hammerby

Tack Janne! Det kommer bli väldigt roligt och ansvarsfyllt. Ser verkligen fram emot det =)



Vi har faktiskt haft minusgrader här i helgen också, fast då var jag lite längre norrut, och inne i landet. Men det är väl lika bra att vänja mig tills jag kommer till kalla Sverige för jullov om två veckor.