Riktigt roligt med journalistiken nu

Jag håller nu på med två journalistgrejer, och båda har visat hur mycket jag gillar det journalistiska arbetet och att detta verkligen är rätt grej för mig. Och jag har fått beröm för mitt arbete också!

 

Den första grejen har jag hållt på med en vecka nu och jag hat slitit mitt hår över hur omöjliga de har varit att få tag på.

Storyn handlar om nya regler för transfer, alltså att söka vidare till 4-åriga universitet. Redan förra torsdagen när jag fick uppgiften ringde jag och mailade. Inget svar. Maila och ringde på nytt i fredags för att få tag på folk. Nada. Sen långhelg, och i tisdags ringde och mailade jag och besökte dem, men fick inte nån att prata med. På nytt på onsdag låg jag på och fick då en annan person att kontakta. På nytt igen med mail och samtal och besök. Men så äntligen sent i går kväll fick jag ett mail om att en person kunde träffas 8.45 på torsdagsmorgonen. Äntligen! Jag var där tidigt i morse, och det var en jättebra intervju.

Senare idag ska jag på en work shop för studenter som ska transfera, och då kommer jag både få prata med studenter, instruktörer och få se hur allt går till. Jag känner på mig att det kommer bli en jättebra artikel.

 

Den andra grejen var jag på igår. Det var första mötet i det beatet jag ska täcka, Academic Senate. Det är en högt uppsatt representant från varje departement (biologi, engelska, tv-produktion, administration osv) som sitter och diskuterar viktiga saker. Jag var orolig att det skulle bli tråkigt men det var faktiskt jätteintressant. Professorer och lärare i hetsiga debatter om en massa intressanta och viktiga ärenden. Jag fick uppslag till flera artiklar. Den stora storyn är att det ska bli lättare för elever att stryka dåliga betyg. De som gillar detta förslaget menar att elever ska få en andra chans och inte straffas för att man tagit fel kurs eller nåt som inte passade och sen få ett dåligt betyg. Motståndarna menade att det kan leda till att elever super och festar bort en hel termin och sen VIPS så är det dåliga betyget borta. Långa diskussioner blir det, och jag tror det kan bli en riktigt bra story.

Till Channels-lektionen idag lämnade jag inte ett genomarbetat story-förslag och jag fick en massa beröm av både läraren, redaktörerna och andra. Känns väldigt bra.

 

De här två grejerna har visat mig hur roligt jag tycker det är att komma på lösningar på hur man gör bra stories av nåt som från början inte verkar så roligt eller lätt. Men jag klarar det, och jag tycker att det är riktigt, riktigt roligt. Detta är min framtid, absolut.