Sammanfattning av de två bästa åren i mitt liv

Nu sitter jag på bussen på väg mot flygplatsen. Vi är i Carpenteria, och har alltså lämnat Santa Barbara. Nu känns bara tomhet. Eller inte bara. En stark känsla av ledsamhet och förjävlighet infinner sig o

Jag vill inte åka. Men jag vet att jag måste.

 

Jag vill inte ha de här negativa tankarna i mitt huvud. Så därför tänkte jag att jag ska skriva av mig lite om alla positiva minnena jag har från min vistelse här. Att sammanfatta de två bästa åren i mitt liv är typ omöjligt, men jag ska försöka med en liten recap i alla fall.

 

Jag tror att anledningen till att jag trivs så bra här är att jag lever det perfekta livet. Jag gör det jag tycker är roligast att göra, jag gör det på ett underbart ställe med fantastiskt väder, jag får uppleva så mycket hela tiden och jag umgås med helt fantastiska människor hela tiden. Hur kan jag inte tycka att detta är det bästa som nånsin har hänt mig?

 

  • Santa Barbara, CA, USA
  • Skolan
  • Vädret
  • Upplevelserna
  • Collegelivet
  • Folket

 

Santa Barbara, CA, USA

Den här stan är fantastisk. Jag är väldigt glad att det blev just SB som blev mitt hem. Det är ingen särskilt stor stad, men ändå inte liten. Den ligger oerhört vackert till mellan havet och bergen. I och med de strikta byggreglerna så har stan dessutom den gamla charmen bevarats. Ingen modern arkitektur tillåts, inte heller höga byggnader. Så den vit-orangea spanska stilen i kombination med palmerna och stränderna gör stan oerhört vacker.

Kalifornien är en himla härlig delstat. Den är så stor och varierande att det skulle kunna vara ett par egna länder i ett.

Jag har verkligen kommit att älska vissa ställen, förutom Santa Barbara. San Francisco och San Diego är underbara städer där jag absolut skulle kunna tänka mig att bosätta mig. Andra ställen, såsom, Los Angeles är inte alls trevliga eller så glamorösa som man föreställt sig dem.

USA är ett underbart land. Jag älskar att leva här. Visst finns det problem, men det finns det överallt, och att bo här har också visat mig att Sverige inte är så himla bäst på allt som svenskar ofta vill få det till.

 

Småbåtshamnen

 

Skolan

Trots att jag har en kandidatexamen i journalistik från Göteborgs Universitet har jag lärt mig otroligt mycket under mina fyra terminer. Det har varit sjukt kul och lärorikt med allt jag gjort.

Jag har verkligen gillat att vara en del av skolans tidning, The Channels. Det är den stora skillnaden mot utbildningen på JMG. Att ständigt under hela terminen jobba med att skriva artiklar för en tidning som kommer ut i 3000 ex varje vecka har varit en bra övning inför riktiga livet. Det har också varit väldigt roligt att vara nyhetsredaktör den sista terminen, och få bossa över de andra, och samtidigt ha ansvar för att tidningen blir så bra som möjligt.

Tiden här har bekräftat mitt sug efter att bli journalist. Jag älskar att rapportera och skriva om nyheter, så jag vet med 100% säkerhet nu att det är det här jag vill göra i mitt liv.

Santa Barbara City College är också en av världens vackrast belägna skolor. Beläget uppe på ett berg precis vid havet, och med fantastiska utsikter vart man än tittar.

Jag kommer för resten av livet bära mina SBCC-kläder med stolthet. Let's Go Vaqueros!

 

Channels-gänget från höstens JACC-konferens

 

Vädret

Inte alltid så varmt som man hade föreställt sig att Kalifornien skulle vara, men ändå underbart. Att större delen av året kunna gå omkring i shorts och t-shirt är underbart. Att klaga på att man behöver ha på sig jeans vissa dagar är en lyx jag kommer sakna rejält.

Leadbetter Beach, där jag bodde

 

Upplevelserna

Jag har fått göra och uppleva så mycket här, det är så fantastiskt. Att ha vänner från olika delar av staten har gjort att jag har kunnat ta mig runt en himla massa och se delar som jag annars inte hade fått.

Följande ställen har jag besökt under min tid här:

Santa Barbara, Los Angeles, Anaheim, Long Beach, Irvine, Fullerton, San Diego, Ventura, Goleta, San Francisco, Paso Robles, Sacramento, Colusa, Las Vegas, Grand Canyon (och dessutom New York och Washington, D.C på vägen hit förra året), samt Mexiko.

Jag har varit på nöjesfält på Disneyland, SeaWorld och Six Flags, jag har hoppat fallskärm, jag var med i TV i New York och dansade med Ke$ha, jag har sett NHL-hockey på plats, jag har rapporterat om bland andra lokala val och besöka av Sarah Palin och Dick Cheney, jag har fått följa med skolans cheerleading-lag till alla deras tävlingar, jag har crusiat med bilen längs solnedgången längs motorvägen på Stilla Havskusten, jag har bott på ett spökskepp, och ett bröllop i Brasilien.

Jag har fått uppleva amerikanska högtider på riktigt. Jag har klätt ut mig och trick-or-treatat på Halloween och jag har fått uppleva en äkta familjetradition under Thanksgiving.

Jag har firat spring break med äkta sätt, med tio kompisar en vecka i party-mekkat Cancun i Mexiko, och allt som hände där.

 

Jag kan nog säga att under de här två åren har jag upplevt mer än vad många andra kanske gör under en hel livstid. Och det är jag evigt tacksam för.

 

Några av oss som åkte på srping break i Cancun 2010

 

Collegelivet

Att vara collegestudent är precis som det är på film, fast ännu roligare. Det är kurser och plugg, visst, men framförallt är det party och roligheter med en massa sköna människor. Röda muggar, öltunnor, beerpong, hemmafester, palmer, lättklädda och snygga människor, och allt som hör till. Jag kommer inte sakna att vara student, men jag kommer att sakna att vara student…

 

Svenskar vet hur man firar Halloween!

 

Folket

Den stora anledningen till att jag älskar mitt liv så. Jag har hela tiden haft tur att ha fantastiska vänner, och de betyder allt för mig. Att nämna alla skulle ta för stor tid. Jag kommer därför här rada upp ett par stycken som betytt lite extra. Om någon känner sig utelämnad ber jag om ursäkt. Här är några stycken utan nån speciell ordning.

 

Lauren

Vi har varit väldigt bra kompisar sedan första terminen. Introducerade för varandra som två av Cecilys kompisar har vi umgåtts mycket och blivit otroligt bra vänner sen dess. Nästan allt jag har upplevt har Lauren varit med på ett hörn. Hon var också den allra sista personen jag sa hej då till i Santa Barbara, då hon nu skjutsade mig till bussen.

 

 

Jocke

Var här första året, och vi blev oerhört bra kompisar efter att ha delat rum första terminen. Vi fungerar mycket på samma sätt, och har exakt samma typ av galna humor. Vi funkade perfekt ihop direkt.

 

 

Maria H

Vi hade nästan alla lektioner tillsammans båda första terminerna och vi hade alltid roligt tillsammans. Eftersom vi umgicks så mycket blev vi väldigt bra vänner, och det var alltid trevligt vad vi än gjorde, om det så var plugga, äta lunch, fika eller festa.

 

 

Ola

Min soulmate det senaste året. Vi delade lägenhet och blev riktigt bra vänner. Vi fungerar också på samma sätt i de flesta avseendena. Vi hade i mångt och mycket exakt samma intressen och tankegångar, och allt vi gjorde blev riktigt kul. Resan till Brasilien, alla våra fester, kolla på hockeymatcher, bilfärder, och ännu fler fester. Det är härligt att veta att vi kommer ses flera gånger till i sommar.

 

 

Bruce

Min bil! Att ha bil i USA är nästan nödvändigt, men det har också varit väldigt skönt. Att kunna åka och handla en massa tunga saker, att kunna åka till gymmet mitt i natten när bussarna slutat gå, att kunna åka på roadtrips till San Francisco och Vegas, eller åka och hämta eller lämna folk på flygplatsen. Det var en fantastiskt bra bil, och när jag ska kolla efter bil nästa gång så kommer det med största sannolikhet att bli en Buick då med.

 

 

Paige

Vi började på tidningen samtidigt, och följde sen vår karriär tillsammans. Paige är en underbar och alltid sprudlande glad person som det är väldigt lätt att umgås med. Det var tråkigt att lämna henne, och jag hoppas vi ses igen.

 

 

Gaby

Min bästa bekantskap från de ”nya” svenskarna. Gaby är en väldigt härlig och fantastisk tjej och vi har haft mycket roligt tillsammans. Vi blev båda redaktörer på The Channels samtidigt, och vi har lärt oss uppgiften tillsammans. Vi har också haft roligt på fritiden, och det var väldigt skoj att åka med henne och hennes kompis Cecilia till både San Francisco och Las Vegas under vårt senaste spring break.

 

 

Hm, var det nån mer nära och kära vän som jag glömt bort. Hmm…. Vem skulle det kunna vara…

 

Cecily

Jag skrev i mitt förra inlägg om vad hon betyder för mig, så jag vet inte om jag behöver upprepa det. Eller jo, det ska alltid upprepas. Hon är så fantastisk och hon är min bästa vän här, och hon har betytt allt för mig under de här två åren. Så mycket jag har gjort och upplevt här är tack vare henne, och hon kommer för alltid ha en varm plats i mitt hjärta. Men jag ser också fram emot att se henne både i Sverige och i Kalifornien många gånger framöver.

 

Alla de här komponenterna har gjort de senaste 22 månaderna till de lyckligaste i mitt liv. Vad som nu väntar får vi se. Oavsett vad, så kommer jag alltid ha med mig de här underbara minnena i mitt huvud så länge jag kommer leva.

#1 - Kompisen

Glad att du kommer hem,jag har lagt några öl på kylning så dom är kalla när du anländer.

Har mest varit ett troll på din blogg mycket för att man kan inte alltid vara seriös men mest för det har varit roligt.



Men jag är jävligt stolt över dig.

Tyvärr för oss i Sverige så är jag övertygad att du kommer åka tillbaka och stanna i USA.



Men som tur är för oss här i Sverige,så kommer du troligen åka tillbaka och stanna i USA.



Jag är så jävulskt glad över att du gjort alla dom sakerna du alltid sagt att du velat göra.

Utbilda dig till Journalist,plugga i USA och skaffa en sketen bil och döpa den efter Bruce Willis.



Oroa dig inte alltför mycket över att du måste lämna Santa Barbara. Det blir bara så mycket bättre när du åker dit igen,och kom igen Sverige är inte bäst men det är ju inte så farligt vi har Ben&Jerry glass här med.

Ha en go resa!