Årskrönikan 2009, del 2. Mitt år 2009

För sjätte året i rad är det nu dags för min årskrönika. En tidigare finns att läsa här på bloggen, de tidigare finns faktiskt tillgängliga på Lunarstorm, för er som har det. Det var där jag publicerade dem förr.

 

I år är dock krönikan uppdelad i två delar. Förra delen kom igår, med nyheter och sånt som en vanlig årskrönika brukar ha med. Här kommer nu min helt personliga istället.

 

Innehåll i krönikan

 

  • Mitt 2009
  • Lite bilder
  • Mina gissningar om 2009 – hur gick de?
  • Mina gissningar om 2010

 

Oj, var ska jag börja. Det har hänt väldigt mycket det här året, men jag tar och går igenom det kronologiskt tror jag.

 

Året började med att jag skulle avsluta mina studier på journalistutbildningen JMG på Göteborgs Universitet. Jag och Elin höll på med vårt arbete om Island som vi hade börjat med på hösten. Vi färdigställde det med redigering, granskningar och allt som ska göras. Jag blev väldigt nöjd med vårt resultat, och det tror jag att Elin blev också.

Sen skulle vi läsa de andras arbete och efter hårda granskningar och genomgångar av allas arbete var det slut. Mina studier på journalisthögskolan var slut, och jag fick min kandidatexamen. Men framförallt: jag var klar. Vad skulle jag göra nu?

 

Jag hade iofs redan sökt till en kurs i Internationella Relationer. Det hade jag tänkt göra för att ha nåt att syssla med under tiden som jag letade efter nåt att göra. Det var rätt intressant att läsa, men mycket mer plugg än vad det hade varit under de föregångna åren på JMG.

 

Jag träffade dock flera bra nya vänner där. Hängde en del med Johan och Dominik, men framförallt en bra kompis som betydde mycket för mig under våren. Hon vill bli kallad ”Stabben”. Hon bodde bara en hållplats från mig så vi träffades många gånger och kollade på film och pluggade. Men ännu mer kontakt höll vi via MSN faktiskt. Vi satt och kollade på samma tv-program hela eftermiddagarna och kommenterade dem. Sen satt vi uppe halva nätterna och diskuterade allt mellan himmel och jord. Vi flummade ofta ut totalt. Väldigt rolig vår var det.

 

Var med Katta, Carro och Linda på roadtrip upp till Umeå för att hälsa på Andreas. Det var en lång bit att åka, men vi hade väldigt roligt. ”Vaaaaar är tvålen, farfar?”

 

Redan under våren började också valrörelsen för EU-valet. I Muf Göteborg gjorde vi mycket och det var intensivt fram till valet i juni. Det var mycket att göra, men väldigt kul. Fick många nya vänner även där, och träffade de flesta av kandidaterna till EU-parlamentet också. Men det kändes också på nåt sätt bara som en uppvärmning inför det ”riktiga” valet som kommer 2010.

 

Sommaren jobbade jag på Hallandsposten. Hade hoppats få jobba som reporter men det blev redigerare igen. Hade väldigt kul dock, framförallt med så många härliga arbetskompisar. Rätt många flummiga dagar och kvällar med Thomas, Maria, Dalila, Hanna, fotograferna och alla andra. Det räcker med att jag säger boktstavskex, Brüno, sniglar och igelkottar. Okej, ni andra fattar nog inte alls vad jag snackar om, men det gör nog Dagis :)

 

Under våren och sommaren hade jag mer och mer övergett idén att hitta ett jobb och var istället mer inställd på att göra det jag alltid ha velat göra: åka till USA och plugga. Under våren kollade jag igenom flera möjligheter. Katy som jag träffade i USA 2008 hjälpte mig att kolla upp möjligheter till att plugga på Oklahoma University (Sooners!) Men jag kollade också andra saker. Daniel skulle åka till Washington med en organisation som heter IBS. Jag kollade upp dessa och såg att de på sitt program hade med journaliststuider i Kalifornien. Låter inte helt fel, tänkte jag. Så jag sökte dit. Och jag kom in! Var väldigt glad över detta.

 

Så våren och sommaren blev väldigt mycket att förbereda för min flytt till Santa Barbara. Det innebar ansökan om visum, CSN-pengar, åka till amerikanska ambassaden i Stockholm och få ut visumet, köpa nya väskor, kläder och en massa annat.

 

Så kom då äntligen augusti, och jag skulle flytta till USA för att plugga. Min dröm hade kommit i uppfyllelse. Det skulle bli helt fantastiskt hade jag föreställt mig. Och det har det blivit också.

 

Mycket av det som hänt har jag skrivit i bloggen redan, så jag behöver inte ta upp allt. Men en del kommer ändå här.

 

När jag flög till USA var det en massa stress och krångel, men jag kom fram. I mitt hus väntade tre svenskar som jag sen har bott med under hösten: Jocke, Andreas och Emil. Vi har funkat väldigt bra tillsammans, och haft väldigt skoj, många roliga fester och tillsammans lärt oss om livet i Santa Barbara.

 

Vi lärde snabbt känna de andra svenskarna som var där. Dels för att IBS anordnade träffar för oss svenskar, men också för att det var mest svenskar i SB just då. Amerikanarna var fortfarande på sommarlov i början, så det var lätt att komma i kontakt med svenskar.

 

Två amerikaner flyttade senare in i vårt hus. Vårt hus kan jag ju nämna, det har sugit. Översvämning, mögel, råttor, icke fungerande tvättmaskin/tv/internet är bara några av de problem vi haft. Och området har heller inte varit någon höjdare.

 

Men i övrigt är jag hur nöjd som helst. Jag trivs med allt annat; vädret, staden, landet, skolan, utbildningen, collegelivet, människorna.

Vädret!

Sex dagar totalt som det har regnat under tiden jag varit där, resten sol. I början låg man på stranden hela tiden, men sen kom skolan att ta mer och mer tid.

Staden!

Santa Barbara är en småstad stor som Halmstad, fast med mer roliga grejer att göra. Och så kan man sola, bada, shoppa och göra en massa annat med. Man kan också cykla eller gå vart man än ska, det är bra. Jag brukar också några gånger i veckan vara ute och springa längs stranden i solnedgången. En helt fantastisk känsla, och något som jag hade föreställt mig innan jag kom hit. Och det är lika underbart som jag trodde.

Landet!

Det är riktigt häftigt att bo i Kalifornien och USA. Mycket är annorlunda, men det mesta är bra. Roligt att få prata engelska.

Skolan!

En otroligt vackert belägen skola (även om backen är jobbig att cykla upp för) och fräscha lokaler för det mesta och väldigt bra personal. Matsalen är också bra.

Utbildningen!

Trots att jag har en kandidatexamen i journalistik så har jag lärt mig otroligt mycket under den första terminen, vilket får ses som ett väldigt bra betyg. Vi har haft väldigt bra lärare, roliga uppgifter, bra krav på oss själva och inte för mycket att plugga. Det har varit många inlämningsuppgifter och liknande, men inte så mycket att sitta och plöja igenom tjocka böcker, som jag vet att vissa andra har haft.

I kursen Fotojournalistik är det två häftiga grejer som jag särskilt gillade. En gång var vi vid brandkårens träningsanläggning där de tände eld på saker, körde med brandbilen, gick in med rökdykare och liknande, bara för att vi skulle få ta bilder. Och liknande var det när en polis hälsade på oss och visade sina vapen och gjorde ett gripande – bara för att vi skulle få ta bilder.

I journalistikkursen var det roligaste att följa borgmästarvalet i november. Vi fick gå runt till de olika segerfesterna/depparfesterna och prata med både nya och gamla borgmästaren samt de som blivit invalda i City Council.

Collegelivet!

Det är fantastiskt att leva collegeliv, och vad som är nästan häftigare är att det mesta faktiskt är som på collegefilmerna, framförallt festerna. Folk dricker ur röda plastmuggar, det finns öltunnor, snygga människor och en grym stämning.

Halloween måste upplevas i USA! Flera dagar av fest där alla är utklädda, och till olika saker varje dag. Det var jätteskoj att alla verkligen gick in för att skaffa bra dräkter. Själv var jag ninja och Raphael från Teenage Mutant Ninja Turtles.

Människorna!

Det finns så oerhört många härliga människor överallt i Santa Barbara. Jag har fått så sjukt många kompisar och flera väldigt nära vänner. Det är aldrig tråkigt. I början var det mest svenskar jag hängde med. Maria och Maria som jag läser det mesta med, samt Steffi och de andra tjejerna från deras hus. Johanna och de andra från Chapala har varit väldigt coola att hänga med. De härliga killarna från Victoria (dit jag flyttade sista veckan innan jag åkte hem!) och så galningarna på Garden :P

Efterhand började jag umgås mer och mer med amerikaner. Framförallt vill jag tacka Cecily, Lauren och Elyse för allt den här hösten, och jag hoppas att vi kommer att ha lika roligt till våren.

 

Året avslutades med att de kilarna jag flyttat in med (plus/minus några) åkte till Los Angeles i några dagar innan vi for hem för julledighet. Julen i Sverige (med snö!) firade jag i Getinge med föräldrarna. Dagarna innan och efter har jag dock varit runt som en skållad råtta för att träffa så många kompisar jag kan under de veckorna jag är här. Det har varit stressigt, men väldigt kul att se folket igen. Dock längtar jag tillbaka till Santa Barbara.

 

I år har jag också blivit bra på att blogga. I höst har jag skrivit rätt mycket i bloggen. Vill tacka alla mina läsare för det här året, och hoppas på att ni fortsätter följa mina äventyr även 2010. Det är roligt också att få kommentarer, och det är kul att ni kommenterar både på bloggen, på Facebook eller direkt till mig på msn.

 

Året har givit mig enormt mycket erfarenhet, nya lärdomar, nya vänner och ett bra liv. 2009 har nog varit mitt kanske bästa år hittills.

 

Lite bilder från det gågna året

 

Examen från journalisthögskolan i Göteborg i januari


Gänget uppe i Umeå i april


Statsminister Fredrik Reinfeldt och jag under EU-valet i juni


Påskfest hemma hos Carro




Solnedgång i Santa Barbara



Beachvolely på stranden i Santa Barbara



På stranden i Carpinteria



Svenskarna från vårt uhs på Halloween-fest



Jag under Halloween som Raphael



Rökdykare, bilen är tagen på en fotojournalistik-lektion



Jag hoppandes på stranden

 

Mina gissningar om 2009

Från förra årets årskrönika

 

  • Victoria och Daniel förlovar sig, kanske till och med gifter sig.

Ha! Det blev exakt så att de förlovade sig. Är man grym, eller är man grym?

  • Sverigedemokraterna får (tyvärr) ett par platser i Europaparlamentsvalet

Ok, där försvann min grymhet. Inget SD i EU, däremot Piratpartiet.

  • Obama gör ett bra första år som president

Att vinna Nobels fredspris är rätt bra. Han beslutade om stängning av Guantanamo och påbörjade sitt arbete med sjukvårdsreformen. Svårt att säga om han haft ett bra år, nog för tidigt för att säga.

  • Måns Zelmerlöv vinner Melodifestivalen

Nä, det gjorde Malena Ernman.

  • Svenska valrörelsen drar igång redan 2009 och det blir många politiska dueller (och klavertramp) under hösten.

Politik-snack är det ju hela tiden. Har dock inte känt av den svenska val-tempen när jag varit over there.

  • Under Sveriges ordförandeskap i EU blir det ett par protester, men inte så som i Göteborg 2001.

Protesterna kom i Köpenhamn under klimatmötet

  • Jag flyttar.

Det gjorde jag

  • HBK vinner SM-guld i fotboll!

Det blev ju inte riktigt så tyvärr.

 

Okej, ingen höjdaromgång av gissningar.

 

Men jag ger inte upp. Här kommer mina gissningar om 2010:

 

Gissnigar om 2010

 

  • Sverige misslyckas i OS-hockeyn, men bra i många andra grenar
  • Jag kommer få ett jättebra jobb i sommar
  • Den borgliga alliansen vinner valet men måste ta hjälp av Miljöpartiet för att få majoritet.
  • Under fotbolls-VM i Sydafrika sker ett attentat av något slag
  • Jag vinner en massa pengar i Las Vegas
  • New York Rangers vinner Stanley Cup!
  • Anna Anka får en talkshow
  • Arnold Schwarzenegger berättar att han vill ställa upp i presidentvalet 2012

Det var allt för i år. Hoppas att ni får det trevligt ikväll med rakter, god mat, dricka, dans, sång och allt annat ni kan tänkas hitta på. Vi hörs 2010!