Riktigt grym Oscarsgala

Katta tog bilden
 
 

Igår var det dags för en tradition för mig och mina kompisar. Uppesittarkväll och middag inför Oscarsgalan.

Vi var hemma hos Henric, fem pers, och åt trerätters, uppklädda till tänderna.

Sedan följde vi införprogrammet, röda mattan och själva galan. Och det var en väldigt bra sådan.

Ellen DeGeneres var programledare, och hon är så himla bra. Väldigt rolig, skön och trevlig. ’En rolig grej mitt under galan var att fråga om skådisarna var hungriga och fårgade ifall hon skulle beställa pizza. Och så gjorde hon det, och så småningom kom ett pizzabud. Och i dag har det visat sig att det faktiskt var på riktigt. Det var en vanlig pizzakille som fick sin livs utkörning, och fick bjuda kändisar på mat.

 

En annan sak var när Ellen ville skapa den mest retweetade bilden någonsin på Twitter. Hon tog en selfie tillsammans med flera av de coolaste skådisarna, och när bilden lades upp så brakade Twitter ihop för att så många ville dela bilden. Över 2,5 miljoner gjorde så, däribland jag.

 

Jared Leto, Jennifer Lawrence, Channing Tatum, Merryl Streep, Julia Roberts, Ellen DeGeneres, Kevin Spacey, Brad Pitt, Bradley Cooper, Angeleina Jolie och Lupita Nyong'o samt hennes bror. Så mycket epicness som det går att få i en bild.

 

Det var många bra filmer nominerade, och i år hade jag faktiskt sett alla som var nominerade för bästa film. Dallas Buyers Club och Gravity fick flest priser, där egentligen bara den första förtjänade det. Mina andra favoriter var Philomena, Her och Captain Phillips.

 

När galan var slut vid 06 var det bara för mig att få skjuts hem och sedan sova 1,5 timme innan det var dags att göra sig redo för jobbet. Inte mycket sömn, men så värt det. Oscarsgalan är riktigt roligt, och särskilt om man kan uppleva den tillsammans med kompisar.