Året som gick, 2014

Sådär ja, då var det dags för årets krönika. Några dagar försenad eftersom jag har varit på resande fot, närmare bestämt i San Diego. Men mer om det längre ner.

 

Som brukligt sedan 2004 har jag varje år listat mitt gånga år, liksom nyheter, filmer, musik och annat. Här kommer det återigen. Enjoy!

 

  • Mitt 2014
  • Nyhetsåret 2014
  • Nöjesåret 2014
  • Topp tio låtar
  • Topp tio filmer
  • Döda kändisar
  • Sportåret 2014
  • Så gick mina gissningar om 2014
  • Gissningar inför 2015

 

Mitt 2014

Jobbmässigt började det med något som jag inte varit med om tidigare. Jag blev fastanställd på Hallandsposten. Efter 2,5 år som vikarie på alla tidningens avdelningar blev jag officiellt den 1 januari 2014 fast anställd som HP:s insändarredaktör. Väldigt kul.

Två andra kul grejer hände på jobbet. Under våren bloggade jag om Melodifestivalen och Eurovision för HP:s räkning.

 

I januari blev det helt galet när en insändare fick stor spridning på internet. Den handlade om just det, att stänga ner internet. Ämnet i sig och sättet den var skriven på gjorde att den spreds och lästes över 50000 gånger, tidningar tog upp det, jag blev intervjuvada av flera medier, och även utomlands togs fenomenet upp. Helt galet.

 

Allt var dock inte kul på jobbet. Min fasta anställning varade bara 10 månader. Företaget Stampens ekonomi är allt annat än bra, av olika anledningar, och under de senaste åren har de i olika omgångar låtit folk gå. Hittills har det funkat med avgångsvederlag när det gäller HP, och inga har alltså blivit uppsagda, utan gått frivilligt.

Så var det inte den här gången. Nio personer var tvungna att gå, enligt företagsledningen, och på HP valde sju personer att lämna. Således två för lite, varav jag plus en till blev uppsagda. Hon har nu blivit återanställd efter ett till avhopp, och alltså var det bara jag som blev helt uppsagd. Jippi…

Under min uppsägningsperiod gjorde jag annat än tidigare. Jag gick återinge in som kvällsredigerare, och det var väldigt kul att jobba natt igen. Sedan gjorde jag även några dagar som reporter, samt sammanställde året som gick för HP.

Jag kommer under de närmaste månaderna gå på ett vik som insändarredaktör igen. Så, återigen är jag vikarie på HP…

 

Lite roligare grejer hann jag med i år också. Ett glatt gäng åkte i maj upp till Göteborg för att gå på festivalen Summerburst, med house, dj:s, elektronisk musik och liknande. Sjukt kul, bra musik, go stämning, ett gött gäng och fantastiskt väder. Underbart!

Det härliga gänger från Summerburst. Bild: Carros instragram
 

 

Göteborg fick flera andra besök under året, bland annat två turer till Liseberg där den nya bergochdalbanan Helix åktes. Grymt att Liseberg har fått en värstingbana.

 

Dock blev det inget Lisebergsbesök under julen. Då var det istället Stockholm som hälsades på av mig, Andreas, Linda och Carro, Ridwana och David. Jul i Gamla stan och Skansen stod bland annat på schemat.

 

December i Stockholm
 

 

Midsommar firades för första gången på ett par år på Öland, med besök från USA.

 

 

I år var första gången jag tog ledigt på sommaren bara för att vara ledig. Tidgare år har jag alltid tagit semester för att resa bort, men nu hade jag tre veckor där jag bara var ledig och kunde njuta. Perfekt med tanke på att det var en fantastisk sommar med runt 30 grader under en stor del av juli. Under flera veckors tid var lägstatemperaturen aldrig under 20 grader.

Dock hann jag med ett par kortare resor. Jag var med mina föräldrar i Burg, där jag och pappa var året innan, för en härlig helg. Ytterligare en trevlig weekendresa gjorde vi i augusti, då vi drog till Stockholm.

 

I augusti drog kosan till Herrljunga, där jag agerade fotograf under Tina och Jakobs bröllop. Också en kul helg.

 
 

 

Under hösten var jag bland annat på en föreställning med den alltid lika fantastiskt roliga Al Pitcher. Jag och Svante hade också en halloweenfest.

 
Halloween

 

Jag har också två gånger sett trollkarlen Joe Labero. Först som en födelsedagspresent i Malmö, där jag dessutom överraskades av kompisar på en middag. Andra gången fick jag recensera honom för HP:s räkning när han var i Halmstad.

Med Elin på föreställningen i Halmstad
 

 

Under våren hade jag glädjen av att kunna följa New York Rangers långa slutspel med många sena nätter. De gick till Stanley Cup-final för första gången på 20 år, men förlorade mot LA Kings. Årets säsong inleddes svagt (liksom förra) men i skrivande stund är Rangers NHL:s hetaste lag, och jag har stor förhoppning om att fjolårets succé kan upprepas, om inte bli ännu bättre.

Så här såg det ut många kvällar/nätter under våren.
 

 

Såg också en del matcher med HBK. Efter en usel vår såg det länge ut som att de skulle åka ut, men en stark höst gjorde att de slapp kvala för första gången på flera år.

 

Apropå sport, det var riktigt häftigt att följa damernas och herrarnas stafettguld i OS. Kallas upphämtning på sista etappen kommer leva kvar länge.

 

Dessutom har jag gjort debut som handbollsspelare. Eller, typ. HP har haft med ett lag i O’Leary’s cup, som har varit uppvisningsmatcher i halvlek när Drott har spelat. Två gånger spelade vi, oavgjort båda matcherna. Jag gjorde inga mål, men kul var det!

 

En av årets trender var den så kallade ice bucket challenge. Man hällde en hink iskallt vatten över sig, och uppmanade sedan andra att göra likadant. Samtidigt donerade man pengar till forskningen om sjukdomen ALS, eller så struntade man i att hälla vatten, och så skänkte man mer pengar. Självklart gjorde jag utmaningen.

 

2014 avslutades och 2015 inleddes i USA. Jag åkte till San Diego för att hälsa på mina kompisar Cecily och Lauren. Två härliga veckors semester med bra väder, god mat, härliga fester och framförallt underbara människor. Det var precis vad jag behövde efter allt strul på jobbet, och ett härligt sätt att inleda det nya året.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 

Nyhetsåret 2014

Försvunna plan, Ukraina, ebola och supervalår

 

Det är rätt mycket som har hänt under 2014, både i världen och Sverige.

 

För svensk del handlade det mesta om valen. Eftersom det var val till EU, kommun, riksdag och landsting samma år kallades 2014 supervalåret.

I EU-valet kom Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ in.

I det stora valet i september blev det oklart läge. Dock blev det maktskifte, och Fredrik Reinfeldt meddelade att han avgår som både statsminster och partiledare för Moderaterna.

Det var länge oklart hur segraren, Stefan Löfvens Socialdemoraterna skulle regera. Framförallt eftersom främlingsfientliga Sverigedemokraterna fått 13 procent av rösterna, och inga ville samarbeta med dem. Därmed hade inget block majoritet.

Till slut blev det S och MP som bildade regering, dock utan att veta om deras budget skulle gå igenom i december.

När väl omröstningen kom så valde SD att rösta på Alliansens budget, och regeringskrisen var ett faktum. Löfven meddelade då att det skulle bli nyval i mars, för första gången i Sverige på över 50 år.

Den 27 december blev det dock ett nytt besked, när regeringen och Alliansen beslutade om den så kallade decemberöverenskommelsen. Den innebär att man ska underlätta för minoritetsregeringar genom att minoriteten ska lägga ner sina röster i slutliga omröstningen. Därmed avblåstes nyvalet. Dock ska den rödgröna regeringen regera med en Alliansbudget under första delen av 2015 eftersom den redan hade gått igenom.

 

I Halmstad var makten oförändrad. Valrörelsens stora snackis var att det dök upp bilder på SD:s förstanamn iklädd en hakkorsbindel. Hon avgick innan valdagen.

 

 

Under året har det varit ett utbrott av ebola i Västafrika. Tusentals människor har dött, och det har gjorts mycket för att förhindra spridningen.

 

Ryssland och Putin har gått banans totalt under 2014 och agerar väldigt otäckt. De invaderade Krim och kallar det nu ryskt. De stöder rebeller i östra Ukraina som vill bli självständiga eller tillhöra Ryssland.

Ryssland uteslöts ur G8-gruppen.

Under hösten misstänktes det också att ryska ubåtar fanns i Stockholms skärgård. Efter mycket letande hittades dock inget, även om det finns indikationer på att de faktiskt var där. Även ryska flygplan har under året kränkt svenskt luftrum.

 

Det var ett dåligt år för flygindustrin. I mars försvann ett plan från Malaysia Airlines. Det bara var borta. Under flera veckor spekulerades det i om det hade kapats, störtat, landat, förts bort av aliens. Det har ännu inte hittats, men det troligaste är att det är störtat på ett sådant djup att det inte går att spåra det.

Samma flygbolag drabbades när ett av deras plan sköts ner av rebeller i östra Ukraina.

Även i Iran, Mali och Sydostasien störtade plan under året.

 

En svensk journalist, Nils Horner, dödades i Afghanistan.

 

I Nigeria kidnappades många flickor för att hållas som slavar av terrorgruppen Boko Haram.

 

I Sverige hölls det under sommaren en tågstrejk som drabbade många.

 

I Halmstad var den stora grejen under året att skeppet Najaden såldes till Norge. Stora protester hölls i juli när skeppet skulle överlämnas till de nya ägarna.

 

I Getinge var det stora översvämningar under sommaren. Stora delar av samhället, bland annat Klockarevägen där jag tidigare har bott, drabbades så svårt att de boende fick evakueras och flytta därifrån. Det kommer ta minst ett år att renovera.

 

I Västmanland var det tvärtom. Där brann det, och det rejält. Den största skogsbranden i modern tid skördade ett dödsoffer och rejäla skador.

 

Under året har gruppen Islamiska staten, IS och ibland kallat ISIS agerat i Mellanöstern där de vill se en islamistisk stat. Gruppen klassas av omvärlden som terrorgrupp.

 

Efter att en ung man dödats av polis i staden Ferguson i USA blir det upplopp och demonstrationer under året. Rasismen mot svarta tas upp.

 

En sond landade på en komet för första gången.

 

Prinsessan Madeleine fick en dotter, Leonore, och meddalde i slutet av året att hon ska ha ett barn till. Prins Carl Philip förlovade sig med flickvännen Sofia.

 

Den unga Malala Yousafzai vann nobelpriset i fred efter att ha kämpat för skolgången i Pakistan.

 

President Obama beslutade att värma upp förhållandet med Kuba som USA haft (inte haft) sedan 50-talet.

 

 

Nöjesåret

Idol hade flera bra deltagare. Jag hade tre favoriter, och dessa blev topp tre, så därefter var jag nöjd med vem som helst som vinnare. De var Josefin Myrberg, Mollie Lindén och Lisa Ajax. Till slut vann Lisa.

 

Efter väldigt många försök vann Sanna Nielsen Melodifestivalen. Hon slutade senare trea i Eurovision, som vann av Conchita Wurst.

 

Två stora skådespelare dör. Philip Seymore Hoffman tar en överdos, och Robin Williams tar sitt liv efter en längre tids depression. Även många andra kändisar avlider under året.

 

Under Oscarsgalan tog Ellen deGeneres (eller, egentligen Bradler Cooper) en selfie som innehåller flera stora skådespelare, och bilden blir den mest retweetade någonsin.

 

Seth Rogen och James Franco gjorde en film, The interview, som handlade om att mörda Nordkoreas diktator Kim Jong-Un. Nordkorea hotar med attacker om filmen släpps, och den dras in från den stora preimären på juldagen. Några små privata biografer visar dock filmen, och jag såg den när jag var i San Diego. Filmen var faktiskt väldigt rolig.

Samtidigt drabbades bolaget Sony, som stod bakom filmen, av en omfattande hackerattack.

 

Andra som utsätts för en hackerattack är ett stort antal kändisar som får sina nakenbilder spridda på nätet. Bland annat Jennifer Lawrence drabbas.

 

Det allra sista avsnittet av How I met your mother sändes. Den avslutande säsongen var bra, men inte det avslutande sista dubbelavsnittet. Synd.

 

Många kändisar deltog på roliga sätt i ice bucket challenge. Se mitt klipp längre upp.

 

Musik 2014

Mina tio favoritlåtar under året.

  • Sia – Chandelier
  • Taylor Swift – Blank space
  • Ariana Grande – Problem
  • Taylor Swift – Shake it off
  • Ariana Grande – Break free
  • Emily Kinney – Julie
  • AronChupa – I’m an albatraoz
  • Laleh – En stund på jorden
  • Katy Perry – Dark horse
  • Selena Gomez – The heart want what it wants

 

Filmer 2014

Några av de bästa nya filmerna jag sett under året, vilket har varit rätt många.

Boyhood, Interstellar, Hunger games: Mockingjay part 1, Annabelle, Divergent, The fault in our stars, If I stay, Edge of Tomorrow, 22 Jump street, The Inteview.

 

 

Döda kändisar

Ariel Sharon, Philip Seymore Hoffman, Alice Babs, Robin Williams, Brasse Brännström, Kim Anderzon, Klas Ingesson, Olle Häger, Richard Attenborough, Björn Waldegård, Richard Kiel, Viktor Tikhonov, Jean Beliveau, Joe Cocker

 

Sportåret 2014

Vinter-OS i Sotji gav tre svenska guld. Charlotte Kalla tog två, ett individuellt och ett med stafettlaget där hon gjorde en historisk upphämtning. För detta fick laget även bragdguldet. Också herrarnas stafettlag tog guld.

 

NY Rangers förlorade i Stanley Cup-finalen mot LA Kings.

 

Fotbolls-VM hölls i Brasilien. Hemmalaget gjorde en match som kommer att gå till historien, när man i semifinalen mot Tysland förlorade med hela 7-1. Tyskland vann senare guldet.

 

I Sverige domierade Malmö både på herr- och damsidan. Malmö FF och Rosengård blev mästare. MFF gick dessutom till gruppspelet i Champions Leauge som första svenska lag sedan 2000. Där gick det dock kasst. På damsidan gick det lite bättre när Tyresö gick till CL-final, men förlorade.

 

I handbolls-EM tog de svenska damerna brons.

 

VM-94-hjälten Klas Ingesson kämpade länge mot sin cancer, men avled under hösten.

 

HBK gjorde en kass vår och en bra sommar/höst. Dock fick tränaren Jens Gustafsson sparken efter säsongen, och ersattes av Janne Jönsson inför 2015.

 

 

Så gick mina gissningar om 2014

Tyskland vinner fotbolls-VM.

Ha! Rätt!

Sverige vinner OS-hockey, och tar totalt 13 medaljer i OS.

Sverige tog silver i hockey, totalt blev det 15 medaljer.

Det blir en varm sommar, med mycket kul att göra.

Den varmaste sommaren på bra länge, och mycket som hände.

Det blir maktskifte i Sverige. Minoritetsregering igen, dock.

Precis exakt som det blev.

Jag skaffar bil.

Attan, mina gissningar gick bra hittills, men ingen bil.

 

Totalt sätt riktigt bra gissningar får jag säga!

 

Gissningar om 2015

Jag gör minst två större resor

Minst två ministrar avgår.

New York Rangers går till final. Äh, sluta fega, Johan. De vinner!

Minst en stor förändring i mitt liv. Har dock ingenting på gång, men jag har en positiv känsla.

Sverige gör ett dåligt skid-VM.

Boyhood vinner Oscar som bästa film.

 

Så där. Det var det. Får se om jag blir bättre på att blogga under 2015. Vi får se, men jag ska försöka.