Årskrönikan 2016

Sådär, det var dags igen för min årskrönika. Lite senare än vanligt, men här är den i alla fall =)

 

Jag gör som vanligt. Jag skriver om mitt personliga år, och sedan blir det nyheter, sport nöje, och en massa sånt.

 

Innehåll

  • Mitt 2016
  • Nyhetsåret 2016
  • Döda kändisar 2016
  • Nöjesåret 2016
  • Bästa låtarna
  • Bästa filmerna
  • Sportåret 2016
  • Så gick mina gissningar
  • Gissningar inför 2017

 

Mitt 2016

 

Mitt år kan väl sammanfattas av två saker. Melodifestivalen/Eurovision samt Vem Vet Mest? Därför kommer dessa saker ta upp mest utrymme.

 
 
 
 

Jag kan börja med mello-delen. Andra chansen skulle avgöras i Halmstad, och eftersom jag är Hallandspostens mello-expert (inte jag som har gett mig det epitetet) så var det självklart att jag skulle ha huvudansvaret för bevakningen av allt. Under en vecka frikopplades jag till att göra allt möjligt med detta. Jag intervjuade alla artisterna, jag pratade med folk på stan, skrev om bygget av scenen, pratade med kommunen, bloggade, medverkade på allehanda evenemang som presskonferenser och middagar. Jag var med på genrepen och självklart själva showen. Bästa intervjun var med Panetoz, som jag fick en bra connection med och vi hälsade på varandra under veckan.

Jag har nog aldrig jobbat så mycket, men heller aldrig haft så roligt.

Min bästa stund under veckan var efterfesten när andra chansen var klart och alla kunde släppa loss på dansgolvet på nattklubben Boomboom room. När jag väl har slutat liverapportera kunde även jag dansa. När låten ”Dansa Pausa” går på, står Panetoz på sitt bord och då får Daniel Nzinga från bandet syn på mig. Och säger ”Johan, kom och joina oss”, och så gjorde jag det. Det var en perfekt avslutning på veckan.

 

I och med att jag hade täckt mellon i Halmstad lyckades jag också få till att få åka till Eurovision i Stockholm och bevaka det också. Det var en så kul vecka, där jag också jobbade mycket. Bland annat skrev jag om personer från Halmstad som jobbade med produktionen, och jag skrev även om halländska fans som var på plats. Jag var med på genrep och under föreställnignarna satt jag i presscentret i Hovet, med 1000 andra journalister från hela världen.  

 

På kvällarna/nätterna var det sedan fullt ös på Euroclub, som var öppen för fans, artister, media, delegationer, alla med ackreditering. Bara ESC-och mello-musik fram till 5 varje morgon, samt uppträdande med en massa artister.

Det var en helt fantastisk vecka, och jag lärde känna en massa nya vänner. Jag gick också med i Melodifestivalklubben, och var med på årsmötet i Karlstad i oktober.

 

 

Den andra stora grejen för mig under 2016 var min medverkan i Vem vet mest. Jag var med 2015, men då gick det inte så bra. Men de hörde av sig från SVT och ville ha med mig igen, och det var självklart att jag skulle.

 

Jag åkte upp i mars och spelade in, och i mitt tisdagsprogram var jag rätt ås överlägsen faktiskt, och vann med rätt mycket. Så jag gick till fredagsfinal, och där var det mer spännande. Men jag vann! Jag vann Vem vet mest?! Det kommer jag alltid att ha med mig resten av livet. Jag vann!

Jag vann 10000 kronor. För detta köpte jag en signerad tavla med alla retired numbers i New York Rangers. Äntligen har jag Brian Leetch autograf  (plus Mark Messier, Mike Richter och de andra).

Detta gick jag sedan och höll hemligt till september.

Men jag fick vara med igen. Alla säsongens vinnare får mötas i Vinnarveckan, och självklart gick jag med på att vara med också där.

I mitt program svarade jag rätt på alla frågor fram till tredje rundan. Men jag gick vidare till fredagsfinalen även där, men där gick det inte jättebra. Men men.

Jag har med mig att jag har vunnit Vem vet mest, och att jag gick till fredagsfinal i vinnarveckan. Det är utan tvekan bland det häftigaste jag någonsin har varit med om.

 

 

Sådär, det var långt om ett par saker.

 

Jobbmässigt var det lite upp och ner. Jag är vikarie igen, och det har varit nya neddragningar på HP och inom Stampen, som har genomgått en rekonstruktion. Men jag har haft många roliga arbetsuppgifter på jobbet.

 

Men jag har varit med om mycket skoj också.

 

Var på konsert i Stockholm och såg Beyoncé! Det var den coolaste och häftigaste konserten jag någonsin har varit på! Så bra hon var!

 

Vi passade samtidigt på att hänga lite i ett somrigt Stockholm, bland annat med båttur i skärgården.

 

För andra gången var jag också på house- och dance-festivalen Summerburst på Ullevi i Göteborg.

 

 

I december var jag i Polen med Andreas och Linda, på julmarknad i Gdansk. Väldigt mysigt och trevligt.

 

 

Har varit på ett par föreställningar med mina föräldrar. Musikalen Sällskapsresan i Malmö, och en revy i Göteborg i oktober.

 

Plus mycket, mycket annat. Rent personligt har det väl varit ett rätt så bra år får jag nog säga trots allt.

 

Nyhetsåret 2016

Om mitt personliga år var rätt så trevligt så skulle jag inte beskriva nyhetsåret så.  

Mängder med terrordåd inträffade i hela världen. Flera attacker i Turkiet, Irak och Syrien, där kriget fortfarande pågår för fullt. Bryssel drabbades av dåd på tunnelbanan och flygplatsen, lastbilsattacker skördade mängder av offer både i Nice i Frankrike och i Berlin. En masskjutning ägde rum på en gayklubb i Orlando, USA.

 

Men flera andra stora katastrofer, av annan typ, ägde också rum. Där var den största sådan presidentvalet i USA. Sedan länge har man vetat att Donald Trump ställer upp, men ingen har tagit honom seriöst. Och varför skulle man det? Han är en fruktansvärd person som snackar skit om allt och alla, som fäller den ena sexistiska och rasistiska kommentaren efter den andra. Han ljuger hela tiden, och förnekar att han har sagt saker som han har sagt. Och han har ingen erfarenhet av politik.

Men under våren gick det bättre och bättre för honom i primärvalet och till slut var han Republikanernas kandidat.  Hos Demokraterna kämpade länge Bernie Sanders för att bli nominerad, men till slut blev det Hillary Clinton. Hon borde ha fått en lätt match mot Trump, och det verkade så ända till valnatten.

Då visade sig sanningen. Trump vann. Han fick inte flest röster, men flest relektorsröster. Och nu ska han bli president.

Ingen vet hur det ska bli, men väldigt många, inklusive mig själv, är väldigt oroliga.

 

Även i Storbritannien blev det kaos efter att landet röstat för att lämna EU. Dagen efter ”Brexit”, som hela grejen kallas, var det mest googlade i Storbritannien ”Vad är EU?”. Det säger lite om det hela. Det blev rörigt på börsen, och premiärminster David Cameron hade blivit besegrad och avgick. Han ersattes av Theresa May. Exakt hur det ska gå med utträdet vet man heller inte ännu. Politikerna vill det inte och har förhalat det hittills.

 

Året blev också känt som året då flera stora namn dog efter varandra. Det började med David Bowie och fortsatte bland annat med Prince, Muhammed Ali, Leonard Cohen och många fler (se nedan).

 

Allt detta har bidragit till att många kallar 2016 för ett av de värsta åren på länge.

 

I svensk politik hade Miljöpartiet ett krisår, med en massa skandaler efter varandra. Först fick bostadsministern Mehmet Kaplan avgå, och sedan även språkröret och vice statsministern Åsa Romson.

Gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic, från Halmstad, avgick efter att ha kört rattfull.

 

Sverige fick två nya prinsar, Oscar och Alexander.

 

En massa rasister skapade en hatkampanj mot Åhléns för att de hade en mörkhyad pojke i en Luciareklam.

 

Under sommaren och hösten kom det en massa rapporter om läskiga clowner som gick runt och skrämdes. Det förekom också rapporter om att de hade attackerat folk, men några egentliga bevis för detta kom aldrig fram.

 

Döda kändisar

Som jag skrev tidigare, många stora namn inom olika områden försvann. Många kommer att saknas, andra inte.

David Bowie, Alan Rickman, Prince, Muhammed Ali, Gordie Howe, Leonard Cohen, Fidel Castro, Carrie Fisher, George Michael, Debbie Reynolds, Johan Cruijf, Freddie Wadling, Olle Ljungström, Bo Strömstedt, Torbjörn Fälldin, CH Hermansson, Kejll Albin Abrahamsson, Simon Peres, Thailands kung Bhumibol, Åke Cato, John Glenn, Zsa Zsa Gabor, Nancy Reagan, Gene Wilder, Arnold Palmer

 

Nöjesåret 2016

 

Mycket för min del handlade som sagt om Melodifestivalen och Eurovision. Frans vann i Sverige, Jamala från Ukraina ESC.

 

Många serier tog rejäl fart på strömningstjänster, som Netflix eller Plattjänster. Ett exempel är Stranger Things på nettan, eller den norska serien Skam som fick mycket popularitet i slutet av året i Sverige, via SVT Play.

 

En av årets virala grejer var Mannequin Challenge.

 

Men annars var sommarens stora grej mobilspelet Pokemon Go, som fick alla att gå ut i parker och leta monster att kasta poke-bollar på.

 

Sanna Nielsen tog över Allsång på Skansen och var julvärd.

 

Kent bestämde sig för att lägga ner och gjorde en avskedsskiva och –turné.

 

Bland årets största artister fanns Zara Larsson, Drake, Mike Perry, Alan Walker, Justin Timberlake och Beyoncé.

 

Årets bästa låtar

  1. Alan Walker – Sing me to sleep
  2. Wiktoria – Save me
  3. Zoë – Loin d’ici
  4. Twenty One Pilots – Heathens
  5. Lil Wayne, Wiz Khalifa, Imagine Dragons, Logic, Ty Dolla Sign, X Ambassadors – Sucker for pain
  6. Zara Larsson – Ain’t my fault
  7. Alan Walker – Faded
  8. Margaret – Cool me down
  9. Seeb, Neev – Breathe
  10. Peg Parnevik – Ain’t no saint

 

Årets bästa filmer

 

Här är mina tio favoritfilmer av dem som jag har sett i år.

Arrival, Rogue One, Deadpool, Room (från 2015, men svensk premiär 2016), Fantastiska vidunder och var man hittar dem, Indepence Day: Resurgence, 10 Cloverfield lane, Florence Foster Jenkins, Don’t Breathe, Blair Witch

 

Sportåret 2016

Fotbolls-EM blev ett totalt misslyckande för Sverige. Det enda målet var ett självmål av motståndarna. Förbundskaptenen Erik Hamrén avgick, och ersattes av Halmstads gamle tränare Janne Andersson. Kvalet i höst har börjat bra, så det känns lovande inför framtiden, även om Zlatan nu har slutat i landslaget.

Han har även slutat i PSG, och spelar nu i Machester United.

 

Halmstad tog sig tillbaka till Allsvenskan via kval i Helsingborg. Jag hade årskort och såg många av årets matcher. Även den sista avgörande på Olympia, som skickade Halmstad upp igen, och HIF ner till Superettan.

 

MFF är åter bäst i Sverige, efter sitt tredje SM-guld på 4 år. De är nu också bäst någonsin i Sverige.

 

Rangers misslyckades i slutspelet, men har gått bra i höst. Pittsburgh vann Stanley Cup.

 

World Cup i hockey spelades, och Kanada vann.

 

Det var OS i Rio. Sarah Sjöström var bästa svensk med guldmedalj (plus världsrekord), silver och brons. Även Jenny Rissveds tog guld, i mountainbike.

 

Sverige tog en hel del andra medaljer. Damlandslaget i fotboll skrällde flera gånger och slog ut både USA och Brasilien på straffar, men Tyskland blev för svåra i finalen.

 

Henrik Stenson tog silver i golf, som gjorde comeback i OS. Han vann även British Open som första svenska man, och fick bragdguldet för detta.

 

 

Så gick mina gissningar för 2016

Sverige går rätt långt i fotbolls-EM

Nej, de gjorde inte ens ett mål

Sverige gör ett av sina bästa sommar-OS på jättelänge. Framförallt Sarah Sjöström äger.

Det var rätt så rätt faktiskt.

Rangers vinner Stanley Cup efter en finalserie mot Dallas.

Tyvärr inte.

Hillary Clinton vinner valet i USA, mot Ted Cruz.

Återigen, tyvärr inte.

Jag skaffar bil

I och med min situation på jobbet så gjorde jag inte det.

 

 

Mina gissningar för 2017

  • Jag gör ett par större resor
  • HBK gör en hyfsad säsong faktiskt.
  • Något inträffar som påverkar Eurovision i Kiev.
  • Sverige tar sig till fotbolls-VM 2018.
  • Nu då. Rangers vinner Stanley Cup!
  • Totalt sett gissar jag på ett bra 2017.