Årtiondekrönika 2010-talet

 

När jag skrev min krönika för 2009 passade jag också på att inkludera en liten bit om årtiondet som gått. Så tänkte jag göra nu också, men lägger det i ett enskilt inlägg.

 

Mitt 2010-tal

"Från Kalifornien till Laholm."

När 2010 klämtades in bodde jag fortfarande i USA (även om nyårsafton firades i Sverige), där jag pluggade på Santa Barbara City College. Där skulle jag vara kvar i ytterligare 1,5 år, och trivas som fisken i vattnet. Jag lärde känna så många underbara människor, var med på så många häftiga äventyr och resor, och lärde mig också mycket i skolan.

 

 

Sommaren 2011 hade jag inga fler CSN-pengar kvar, och jag fick inte heller nåt jobb i USA efter skolan slutade. Därför var jag tvungen att flytta tillbaka hem till Sverige. Det tyckte jag var väldigt tråkigt eftersom jag trivdes så bra.

 

Hemma var mamma sjuk, så det kändes dock ändå bra till slut att komma hem. Jag bodde första halvåret hemma i Getinge, innan jag i januari 2012 flyttade in till Halmstad. Jag hyrde en lägenhet i andra hand ett år, men sedan tog jag över den helt. Där bodde jag sedan fram till september 2019, då jag flyttade ihop med min flickvän Therese i Laholm.

Här är vi dock i Mexiko, på Cecilys bröllop
 

Jag har under årtiondet hunnit med en massa roligt, träffat så många härliga människor och haft fullt upp. Underbara fester, middagar, quiz-kvällar, strandhäng, shoppingturer, Oscars-natt-vakor, filmkvällar, roadtrips och så mycket mer. Jag har gjort några kategorier för att kunna bena upp de grejer som står ut lite extra. 

 

Resor

Jag har hunnit med många resor de senaste 10 åren, med kompisar, familjen, med min flickvän, och även själv.

 

2010: New York City & Washington. På väg från Sverige till Kalifornien efter jullovet passade jag på att stanna till i New York några dagar, helt på egen hand. Det var riktigt härligt, att bara strosa runt och göra precis vad man kände för. Jag hann både med att gå på en New York Rangers-match, fotografera mitt i natten och dessutom dansa i tv.

 

 Här är jag. Killen i mitten i grön tröja. Kolla särskilt in efter 3:44 :)  

 

Efter dessa händelserika dagar åkte jag ner till Washington och hälsade på min kompis Daniel som pluggade där.

 

2010: Spring Break i Cancun, Mexiko. Mina år på college ville jag skulle bli mycket som på film, och då måste man även fira spring break. Ett gäng glada svenskar åkte ner till Mexiko och solade, badade och festade i en vecka.

Spring break, woho!
 

 

2010: Bröllop i Brasilien. Under hösten 2010 flyttade jag in i en lägenhet med Ola, Christoffer och Lidia. De två sistnämnda skulle gifta sig i Lidias hemstad Fortaleza i norra Brasilien. Jag och Ola var med och hade en himla kul vecka där i december.

 

 

2011: Bröllop i Grekland. Min kompis Elin från journalistutbildningen skulle gifta sig med Dionisos, och detta skedde i Grekland. Först åkte jag ner några dagar själv till Rhodos, där mina bekanta från barndomen, Elin (inte samma) och Annelie, jobbade. Efter några dagar här åkte jag vidare till Athen där bröllopet hölls.

 

2012: Tillbaka till USA. Cirka ett år efter att jag hade flyttat hem till Sverige åkte jag över till USA igen för att hälsa på alla. Det var både i norra Kalifornien hos Lauren och i Santa Barbara, samt Las Vegas (där jag redan hade varit tre gånger 2010-11).

 

I USA på Laurens 21-årsdag.
 
Med Paige och Cecily 
 
 
 

 

2012: Kreta. Tillsammans med Andreas, Henric och Anna tog vi en solresa på hösten 2012. Eller, matresa är nog ett bättre ord. Vi åt så mycket god mat och ägnade kvällarna åt att beställa in förrätter och smårätter och dela på. En så härlig vecka.

 
 

 

2013: Killarnas USA-tripp. Jag hade berättat mycket om min vistelse i USA för mina vänner, och 2013 gjorde vi en road trip på västkusten. Jag, Andreas och Henke började i norr i Sacramento (pga lite flygstrul) och tog oss till San Francisco, sedan till Santa Barbara. Även Hollywood, San Diego och slutligen Las Vegas.

Utiskt från Alcatraz
 

 

2014-15: Nyår i San Diego. USA igen? Jajamen. Denna gång hade både Cecily och Lauren flyttat till San Diego, så jag åkte dit på lite semester över nyåret.

 

 

2015: Kryssning i Karibien. Detta var kanske den största resan jag gjort, och nog en av de häftigaste. Det här året fyllde jag 30, och mamma och pappa firade både att de fyllde 65 och gick i pension. Vi ville slå på stort, och det blev en kryssning. Mycket tack vare att de hade dialys ombord på båten, så kunde vi åka på denna resa allihopa. Kryssningen utgick från Fort Lauderdale i Florida. Sedan två dagar till havs. Därefter fem dagar med en ny ö varje dag. Brittiska Jungfruöarna, St Kitts, Dominica, Antigua och St Maarten. Därefter två dagar till havs. Det var sol, bad och upptäcktsfärder när vi var i land, och på båten både åt och drack vi gott varje dag, och även där solade och badade. En toppenresa!

 
 
 
 

2015: Oslo. Inte en lika stor resa, men ändå kul. Jag har haft en massa vänner som har bott i Norge, men det blev inte förrän nu som det blev av att åka och hälsa på. Jag, Andreas, Carro och Svenne hälsade på hos Jocke. Jag, Andreas och Carro åkte hit igen 2017.

 

2016: Julmarknad i Polen. När Linda fyllde 30 fick hon av mig och Andreas att åka till Polen en weekend. Vi tog båten dit i december och gick på julmarknad i Gdansk.

 

 
 

2017: Överraskningsresa till Kalifornien. Min kompis Cecily förlovade sig, och fyllde också år. Tillsammans med hennes fästman kom vi på idén att jag skulle vara med och fira detta. Utan att Cecily visste något åkte jag dit och överraskade henne, och det var riktigt kul. Det blev en vecka i San José/San Francisco-området.

Ett härligt gäng i San Jose. Kimia, Lauren, Cecily, jag och Paige.
 

 

2017: Weekend i Barcelona. För att fira mamma och pappas 40-årsjubileum som gifta åkte vi till Barcelona, en stad där mamma jobbat som ung men inte varit i på många, många år. Jag och pappa fixade resan i hemlighet och kunde överraska mamma. Vi var där från torsdag till söndag och hann med att se mycket av stan och äta gott varje kväll.

 
 

 

2018: Thailand. Ytterligare en väldigt stor resa, denna gång med kompisgänget. Jag, Andreas, Henke, Tessan och Anna hade två helt fantastiska veckor i Thailand. Först en vecka i Ao Nang, sedan en i Phuket. Väldigt mycket sol och bad, utflykter och annat skoj hann vi med. Ett fantastiskt resesällskap och många härliga dagar.

 

 
 
 
 
 

 

2018: Eurovision i Portugal. Jag har under årtiondet kunnat leva ut min kärlek till Melodifestivalen och Eurovision mycket mer än tidigare. Både för att jag har kompisar som är intresserade (av vilka jag lärt känna många de senaste åren) och också för att jag har kunnat jobba med det. Via Hallandsposten har jag skrivit om det sedan 2013, och bevakat deltävlingar på plats åtminstone en gång om året sedan 2015. 2016 var jag på Eurovision i Stockholm, och det var så kul. Tillsammans med några som jag lärde känna då åkte jag ner till Lissabon i Portugal för Eurovision-veckan 2018. Lite jobb, men mestadels nöje. Jag var i arenan på båda deltävlingarna och finalen, och skrev lite och upptäckte stan på dagarna. På kvällarna var vi på Euro Fan Café där vi träffade artister och dansade till mellolåtar. Så härligt!

Med Johanna och Jenny i Altice Arena i Lissabon.
 

 

2018: Danmark. Efter att tidigare under året blivit tillsammans med Therese så åkte vi på vår första semester ihop under sommaren. Vi tog några dagar i Danmark, vilka var så härliga och spontana. Vi körde runt och tittade på olika saker, badade och strosade runt i små byar. Vi cyklade även runt på en liten ö där man inte fick köra. Sommaren 2018 var rekordvarm (flera veckor i juli med 30 grader varje dag) så vädret var aldrig nåt problem.

 
 

 

2019: Rundtur i USA och bröllop i Mexiko. Min kompis Cecily skulle gifta sig med Rodrigo i Mexiko i april. Då passade jag och Therese på att ta lite extra semester och åka till USA innan det var dags för bröllopet. Vi åkte runt i Kalifornien. Först träffade vi Cecily och Rodrigo i San Francisco, så de hann ses innan själva ceremonin. Vi turistade även på egen hand. Via highway 1 fick jag sedan visa upp mitt Santa Barbara. Vi var i Los Angeles och Hollywood, liksom Las Vegas. Ner till Los Angeles igen, för att därifrån flyga ner till Mexiko. Vi bodde där på ett fantastiskt lyxhotell första natten, innan det bar av till platsen där bröllopet skulle hållas, vilket var ute i en tallskog. Det blev en fin ceremoni, där jag fick träffa flera gamla vänner igen.

 
 
 
 

 

2019: Semester på hemmaplan. Jag har varit runt i Sverige flera av åren under årtiondet, men inte skrivit om på denna lista. Men sommaren 2019 gjorde vi (jag och Therese) en grej av att semestra i Sverige, och vi hann med Göteborg, Tjörn, Götene, Skövde, Hjo, Lagan och Öland under våra sommarveckor.

 

2019-20: Nyår i London. Årtiondet avslutades i London, där varken jag eller Therese hade varit. Det blev ett par riktigt härliga dagar där vi hann se väldigt mycket.

 

 

 

 

Jobb:

Jag har jobbat på Hallandsposten under i stort sett hela årtiondet. Jag var sommarvikarie där 2009 och -10, och när jag kom tillbaka från USA sommaren 2011 fick jag ett nytt sommarvik. Men det förlängdes och förlängdes, och jag har varit där ända sedan dess. Jag har hoppat runt mellan alla avdelningar. Jag har varit reporter i Halmstad, Laholm och Hylte (samt hoppat in och hjälpt till i Falkenberg och Varberg). På sporten, kulturen, feature-avdelningen, folk&familj, dagredigering, kvällsredigering, webben och jag har fotat. Jag var under ett par år insändarredaktör och jag har sedan december 2016 haft titeln SLM-redaktör. Det är en särskilt skapad tjänst vars mening är att överse, ta hand om och redigera allt gemensamt material mellan tidningarna inom Stampen.

Utöver detta har jag också fått förmånen att jobba med Melodifestivalen och Eurovision. 2013 skrev jag några artiklar och krönikor, och 2014 fick jag starta en blogg via hallandsposten.se, som jag fortfarande driver.

2015 fick jag skriva lite om de halländska artister som var med (Mariette och Rickard Söderberg). 2016 var andra chansen i Halmstad och då fick jag fria tyglar en hel vecka att bevaka allt som gick, och det var så kul! Senare samma år fick jag åka till Eurovision i Stockholm och skriva om hallänningar där.

Ett kollage från 2016, med flera av de artister som jag träffade och pratade med, både i Melodifestivalen i Halmstad och Eurovision Song Contest i Globen.
 

2017 fick jag följa Mariette i deltävlingen i Malmö och finalen i Stockholm.

Artisterna i deltävlingen i Malmö 2017
 

2018 var Mariette med igen, liksom Emmi Christensson. I Örnsköldsvik var jag då.

 

Som jag skrev om i mina reseberättelser så var jag 2018 även i Lissabon och följde Eurovision, både privat och i jobbet.

Utanför arenan i Lissabon
 

2019 följde jag den nyblivne Oskarströmsbon Nano, först i Göteborg och sedan finalen i Stockholm.

Med Nano
 

 

Konserter

Det har blivit några konserter de senaste åren

2012: Bruce Springsteen på Ullevi. Väldigt stort och mäktigt. Jag är inget superfan av Bruce, men detta var häftigt.

2013: Robbie Williams på Ullevi. Liksom året innan var jag på Ullevi ihop med Daniel. Även denna konsert var bra, men inte lika bra som The Boss.

2013: Elton John i Las Vegas. När jag, Andreas och Henke var i Las Vegas passade vi på att gå på en show på Caesar’s Palace, där vi såg Elton John rocka loss. Han kan än, gubben!

2014 & 2016: Summerburst på Ullevi. EDM-musik var den stora genren under 2010-talet, och detta manifesterades med återkommande festivalen Summerburst i Stockholm och Göteborg. Här var jag två gånger, båda gånger med Andreas och Carro, och med lite fler kompisar 2014.

2015: Katy Perry i Globen. Min favoritartist från tidigt 10-tal levererade hits och show när jag, Henke och Andreas åkte till Stockholm våren 2015.

2016: Beyonce på Friends Arena. Wow, vilken showartist! Så mäktig upplevelse, när jag och flera kompisar var i Stockholm.

2019: Gyllene Tider på Brottet i Halmstad. Detta ska vara deras avskedsturné, och den inleddes i Halmstad med två konserter. Jag och Therese inledde sommarens första semesterdag på bästa sätt, med att se det somriga Halmstadbandet på hemmaplan.

2019: E-Type i Halmstad. Min barndomsidol kom till Halmstad Live, där han en kväll i november rev av uteslutande gamla hits. Underbart!

 

Utöver detta har jag också sett Melodifestivalen live flera gånger i olika arenor, samt tre gånger Eurovision-tävlingar.

 

TV och podd

Jag har varit med i tv ett par gånger det här årtiondet. Jag var med i Vem vet mest 2015, men det gick inte så bra. Det gjorde det däremot året därefter, när jag vann både mitt veckoprogram och fredagsfinalen, där jag kammade hem 10000 kr.

Med programledaren Rickard Olsson och vinstdiplomet
 
 
Jag fick därför vara med i säsongsfinal-veckan. Även där tog jag mig vidare till fredagsfinalen. Där slutade jag femma.
2019 var jag med igen, och slutade fyra.
 
2019 var jag också med i Postkodmiljonären. Jag åkte ut på 75000-kronorsfrågan, och halkade ner till 10000 kr. Detta är rätt så jobbigt, för jag ser det fortfarande som ett väldigt stort misslyckande att jag inte gick längre här.
 

Tre gånger har jag dessutom fått vara gäst i podcasten som först hette Schlager-Micke och hans vänner, men som 2019 bytte namn till Schlagervännerna.

 

 

Sport

Jag har sprungit två halvmarathon, Göteborgsvarvet och Prinsens minne. Personligt rekord är från det förstnämnda loppet, där jag fick tiden 1:58:18.

 

Jag har börjat spela innebandy, bara på kul. Varje tisdag är vi ett gäng som tränar en timme.

De två senaste åren har jag också deltagit i cykelloppet Hallandsloppet på 36 km. Första året var det jag, Therese, Andreas och Linda, 2019 var det bara jag och Therese.

Jag inledde årtiondet med att se mitt älskade New York Rangers på hemmais i Madison Square Garden. Det var ett derby mot New Jersey Devils som blev ett riktigt målvaktsmöte mellan de framtida Hall of Fame-spelarna Henrik Lundqvist och Martin Brodeur. 51-45 i skott, 0 mål. Inte förrän i åttonde straffen blev det mål.

I Madison Square Garden
 

Jag fick se Rangers en gång till, denna gång i Stockholm. 2011 inleddes säsongen i Europa, och Rangers spelade då mot Los Angeles Kings. Även då blev det förlust.

Jag har fått se HBK falla under årtiondet. 2011 åkte de ur Allsvenskan. De lyckades kvala sig kvar både 2012 och 13, för att sedan åka ut igen 2015. Hösten 2016 var jag och några kompisar på plats i Helsingborg när de på bortaplan vann kvalet mot HIF och tog sig upp i Allsvenskan igen. Men de åkte sen ur igen, och 2018 och 19 har de harvat runt i Superettan medan nu både Varberg och Falkenberg spelar i Allsvenskan.

 

Svenska herrlandslaget i fotboll har kvalat in till flera mästerskap, då man suttit hemma och svettats framför tv:n.

Det har blivit några härliga somrar med fotbollslandslaget på uteserveringar, framförallt den rekordvarma 2018, då landslaget spelade VM i Ryssland och gick väldigt bra.

 

Damerna tog VM-brons sommaren 2019.

 

Några härliga OS-sändningar har man också kollat på och jublat framför, särskilt damernas stafett i vinter-OS 2014 och flera av vinteridrottarna 2018.

 

 

Boende och bil

Våren 2010 bodde jag på Victoria Street i Santa Barbara, med Nima, Franco, Steven och Ludde.

Från augusti 2010-sommaren 2011 bodde jag på Oceano Ave., med Ola, Christoffer och Lidia, och sedan Nima igen.

Hösten 2011 i Getinge.

Mellan 2012 och 2019 bodde jag på Pilefeltsgatan i Halmstad.

Sedan september 2019 bor jag i Laholm.

 

I USA köpte jag min första egna bil någonsin, hösten 2010. En guldmetallic Buick LeSabre, från 1992. Hur cool som helst. Den hade jag kvar till jag lämnade USA.

Jag kallade den för Bruce, eftersom den var tuff och hade en buckla i sidan (bruise). Lauren kallade den för min pimp-mobile...
 

2017 tog jag över mamma och pappas bil, en blå Volvo S60 från 2002, som vi haft i familjen sedan 2006. Den har servat oss väldigt väl under alla år, och den hade jag kvar till november 2019. Eftersom jag skulle börja pendla mer så ville jag ha en nyare bil, och nu har jag en grå Volvo S40 från 2018.

 

 

  

2010-talet i stort

Digitaliseringen tog ännu mer fart än under 00-talet. Smarta telefoner tog över allting. 2007 introducerades iPhone, men det var under det här årtiondet som användandet tog fart och allting idag kan i stort sett göras via telefonen. Betalningar sker både privat (via swish) eller via appar. På många ställen kan man till exempel inte betala parkeringsavgift med kontanter, eller ens kort, utan man behöver särskilda appar. Även bussar och tåg kräver ofta förskottsbetalning, i vissa fall med appar. Datorer inkorporerades i allt möjligt, bilar, kylskåp, klockor, glasögon.

 

Frihetsrörelser började i arabvärlden 2010-11 med den så kallade arabiska våren. Det ledde till inbördeskrig och terror, men också frihet och att flera diktatorer föll, bland annat Khadaffi i Libyen. Men andra slog tillbaka, som al-Assad i Syrien. Inbördeskriget där pågår ännu, och miljontals människor flydde landet. Detta ledde till en stor flyktingvåg, och många kom till Sverige. Både här och i Europa har det funnits höga röster som motsatt sig att flyktingarna kommer hit, och attityden och reglerna angående flyktingar har hårdnat. I Sverige infördes passkontroller mot Danmark, som fortfarande är igång.

 

På grund av instabiliteten i Irak och områdena runtomkring kunde terrornätverket IS (Eller Isis som det ibland kallas) växa. Flera terrordåd skedde i deras namn, bland annat i Paris, Bryssel och Barcelona.

 

I Sverige körde en terrorist med lastbil längs Drottninggatan i Stockholm och dödade fem personer.

 

Terror skedde även i Oslo, där en nazist både sprängde byggnader i regeringskvarteren, och utklädd till polis sköt ihjäl över 70 ungdomar på en ö.

Masskjutningar skedde flera gånger i USA, bland annat på skolan Sandy Hook, på en gaybar i Orlando och en utomhuskonsert i Las Vegas.

 

Klimatfrågan kom att växa, framförallt mot slutet av årtiondet. 2019 blev den svenska miljöaktivisten, 16-åriga Greta Thunberg, utsedd av Time Magazine till Person of the year.

 

Stora jordbävningar skedde i Chile, Italien, Nepan och på Haiti. Ett vulkanutbrott på Island 2011 påverkade hela Europa, och alla plan fick ställas in i flera veckor.

En jordbävning och efterföljande tsunami ödelade delar av Japan 2011.

 

I Storbritannien röstade man 2016 för att lämna EU, Brexit. Men sedan tog det längre än resten av årtiondet till att få det på plats och komma fram till ett avtal.

 

Samma år valdes Donald Trump till president i USA, och därefter har inget varit sig likt i den amerikanska politiken, eller världspolitiken för den delen.

 

I Sverige blev det regeringskris efter valen 2014 och 2018. Båda gångerna slutade det med att Stefan Löfven blev statsminister, men med olika typer av stöd.

 

Under 2017 startade metoo-upproret, när kvinnor i större utsträckning började berätta om sexuella övergrepp, mäns maktspel och liknande. Många ledande män i maktposition fick stiga ner, framförallt Hollywood-producenten Harvey Weinstein. Musiker och skådespelare fick sparken, bland annat Kevin Spacey i House of cards. Sedan tidigare var även komikern Bill Cosby åtalad för flera våldtäkter.

 

Musikmässigt var det elektronisk musik som dominerade, framförallt EDM-genren med artister som Avicii.

 

I filmvärlden dominerade superhjältefilmer, framförallt i Avengers-serien. På tv dominerade Game of Thrones.

 

Pokemon över både spelvärlden och den verkliga världen 2016, med spelet Pokemon Go, som fick folk att gå ut i sommarsolen och leta pokemons. I slutet av årtiondet spelade alla unga i stället Fortnite.

 

Facebook kom redan på 00-talet, men på 10-talet blev även Instagram och Snapchat blev de stora sociala medie-plattformarna. Bland unga var Tiktok störst i slutet av årtiondet.

 

Andra virala trender var Psys låt Gagnam Style. Ice bucket challenge samlade in pengar till (och lyckades bidra till en förbättring för) forskningen om ALS, genom att man hällde iskallt vatten över sig. Planking, Harlem shake, manequin challenge var bara trams, men kul trams.

Samt, vilken färg har denna klänning? 

Vit och guld eller blå och svart?
 
Och dessutom, hur låter räven?
Ring-ding-ding-ding-ding...
 
Ps. Klänningen är blå och svart, vilket jag sa hela tiden.