Årskrönika 2010

Dags igen! Typ sjunde året i rad eller nåt sånt, så det är coolt att göra den här igen. So vanligt kommer jag göra två delar, en om mig själv och en om nyhetsåret. Eftersom jag ska ha Cecily över från USA över nyår kommer  jag i år skriva den ett par dagar innan året är slut.

 

Innehåll:

  • Mitt 2010
  • Nyhetsåret 2010
  • Sport- och nöjesåret 2010
  • Mina gissningar om 2010
  • Mina gissningar om 2011

 

Mitt 2010

Wow, vad mycket jag har varit med om det här året. Varit med och dansat i amerikansk TV, hoppat fallskärm, firat Spring Break i Mexico, varit på katolskt bröllop i Brasilien, bott på ett spökskepp, köpt mitt livs första bil, varit på cheerleadingtävlingar, spelat bort pengar i Vegas, skrivit förstasideartiklar, sett NY Rangers spela i Madison Square Garden och så mycket, mycket mer.

Men vi börjar väl kronologiskt.

Efter en kall jul i Sverige åkte jag till New York för några dagar för mig själv. Fast jag kom inte dit direkt. En helvetesresa utan dess like utspelade sig under ett kaotiskt dygn. Under hela tiden så skrev jag ner mina tankar om allt som skedde. Det är nog det mest underhållande blogginlägget jag någonsin skrivit. Man märker hur jag går från positiv till mer och mer desperat och ledsen. Här är inlägget.

Men jag kom till slut till New York och kunde ha några underbara dagar för mig själv där jag gick runt på stan, fotade, shoppade, kollade hockey i The Garden och var med i TV. Det var ju helt sjukt. Jag gick till en inspelning av en talkshow för att ha nåt att göra, och det slutade med att jag står och dansar på scen bakom Ke$ha till hennes låt Tik Tok. Riktigt roligt, och det har roat mina vänner under året också, när de har kollat på klippet på YouTube.

 

Hockey i The Garden

 

 

Vyer över The Big Apple

 

Efter NY var jag en helg och hälsade på Daniel i Washington DC. Roligt att se stan för andra gången, och träffa Daniel igen.

 

Våren i Santa Barbara har varit väldigt mycket om cheerleadingtävlingar. Eftersom Cecily och Lauren har varit runt och tävlat har jag varit med dem och hejat och tagit bilder. Från början var det tänkt att jag skulle följa med till deras första tävling, som var i Anaheim, och ta bilder och skriva om det för skoltidningen, där jag hade börjat. Det blev att följa med laget mer än den gången, och till slut hade jag varit med på alla deras tävlingar under våren, i Anaheim, Long Beach och Irvine. Jag kom att bli kompis med många i laget, och de uppskattade att jag var med och tog bilder på dem.

 

Cheerlaget inför den första tävlingen, i Anaheim



Jag själv fick vara med i Irvine

 

Till Cecilys födelsedag var det tävling i Long Beach, och då var vi ett gäng som åkte och bodde där hela helgen, och sov på det gamla WWII-skeppet Queen Mary. Gammal häftig båt som sägs vara hemsökt. Sjukt häftigt iaf, och en rolig helg.

 

Utanför Queen Mary i Long Beach

 

Har uppfyllt en livslång dröm i vår. Jag hoppade fallskärm! Jag, Jocke och Sahar gjorde det som en grej till Sahars födelsedag, och det var så grymt jäkla häftigt. Tyvärr har jag inga bilder på det.

 

Nästa stora, riktigt häftiga grej under våren var Spring Break. 12 stycken var vi som drog från SB ner till Cancun i Mexiko för att sola, bada och festa dygnet runt. Grymt roligt hela tiden, och verkligen party 24-7.

 

 

 

 

Var även på journalistkonferensen JACC i downtown LA med folk från skoltidningen. En lång helg med en massa roliga journalistgrejer och man lärde känna flera klasskompisar mycket bättre.

 

 

Mina föräldrar skulle kommit och hälsa på i april. Men på grund av att vulkanen Eyafjallajökull på Island fick utbrott bildades ett stort askmoln över Europa och allt flyg stod stilla i ett par veckor. Mamma och pappa kom inte iväg, men kunde däremot åka lite senare. De var och hälsade på i maj, och vi var runt i både Santa Barbara och i Los Angeles och Hollywood.

 

Under våren mådde jag sämre och sämre av att tänka på att jag skulle åka tillbaka efter vårterminen. Därför började jag så smått planera för att inte åka tillbaka, och till slut bestämde jag mig: jag stannat ett år till. Det var ett riktigt bra beslut, och jag har inte ångrat mig en sekund att jag fattade det beslutet. Därför var det rätt roligt att vara med på skolavslutningen, som annars är till för de som inte kommer tillbaka. Men jag kom tillbaka till hösten =)

 

När jag kom hem fick jag veta att min farmor precis hade dött. Väldigt tråkigt, men inte helt oväntat då hon varit dålig under en längre tid.

 

Annars under sommaren så jobbade jag i stort sett hela tiden. Från första dag till absolut sista, bokstavligen. Jag slutade som redigerare på Hallandsposten bara ett par timmar innan mitt plan gick från Köpenhamn.

 

Andre grejer jag gjort i sommar är att gå på mitt första bröllop. Emma stolt gifte sig i Kvibille med sin flickvän från Norge.

 

Emma och Peggys bröllop

 

Var också nere i Malmö på reunion med folk från Santa Barbara.

 

Hösten i Santa Barbara har varit väldigt chillig. Lagom mycket att göra i skolan. Jag har haft mycket ansvar på skoltidningen också. Har haft hand mycket om valet som varit i skolan när ny eller gammal skolstyrelse skulle väljas. Många skandaler och annat skedde under valrörelsen, och det slutade till slut med att alla som satt fick gå.

Jag har även haft många andra stora saker att skriva om i höst, och haft flera grejer på förstasidan. Det känns bra får jag säga.

 

Flyttade in i ett nytt ställe till den här terminen, som är så himla mycket bättre än de andra jag bott på. Bor med Ola som jag känt sen tidigare. Under hösten bodde även Christoffer och Lidia som senare flyttade till Brasilien för att gifta sig. In flyttade då Nima som jag bodde med på Victoria i våras.

 

Christoffer, Lidia, jag och Ola, vi som bodde tillsammans första delen av hösten

 

Den mest händelserika månaden det här året var oktober. Flera resor och flera roliga händelser.  Bland annat köpte jag bil för första gången i mitt liv. Det var Veronica som skulle åka tillbaka till Sverige efter terminen och när vi snackade om att jag ville ha en bil och hon behövde bli av med sin så var det ett perfekt tillfälle. Så nu är jag stolt ägare till Bruce, en Buick LeSabre från 1992, guldfärgad och allt igenom überawesome.

 

Bruce!

 

Senare i oktober var det dags för en av höstens första stora resor. Tillsammans med Christoffer och Lidia åkte jag till Las Vegas! I och med att de bott där tidigare och haft klagomål så fick vi en svit helt gratis. Vi bodde på Tropicana som ligger på The Strip, och vi festade och spelade och turistade över helgen.'

 

På toppen av Stratosphere


Inför fest i Vegas

 

På söndagen gjorde vi nåt riktigt häftigt. Vi flög till Grand Canyon. Det var nog det häftigaste jag sett i hela mitt liv. Såna otroliga raviner och berg och bara helt breathtaking. Det är omöjligt att beskriva, det måste upplevas.

 

Vid Grand Canyon

 

Sen i slutet av månaden var det dags för Halloween, som jag för tredje året i rad firade i USA. Där det ska firas, för det är riktigt häftigt att vara där då. Fullt ös från Torsdag till söndag. Fester och utklädnader, fast på fredagen åkte jag, Cecily, Lauren och Vaios till Six Flags nöjespark som har några av världens häftigaste berg-och-dal-banor, och dagen till ära hade de Halloween-tema och spöken och zombies som gick runt i parken och skrämdes.

 

Mina två outfits det här året var Zorro och Playboy-fotograf

 

Nya gänget på Oceano: Johan, Ola, Nima (samt Alexsandra som var på besök)

 

I november fick jag för första gången vara med och fira en riktig amerikansk Thanksgiving. Jag fick åka med upp till Cecily’s mamma och uppleva den här familjehögtiden på riktigt, och äta allt gott som hör till, samt se orådet där Cecily växte upp.

 

Vaios, Virginia, Cecily och jag

 

Kalkonen på Thanksgiving

 

Jag lämnade SB väldigt tidigt i år, detta för att åka till Brasilien. Christoffer och Lidia skulle ju gifta sig, och jag var med på bröllopet. Vi var totalt 9 vänner och familjemedlemmar från hans sida, och vi hade en jätterolig vecka med bröllopsfest, sol, bad, fest, vattenland, middagar och en massa roligt. En fantastisk upplevelse att vara med på ett brasilianskt bröllop, trots att landet inte är lika häftigt.

 

Lidia och Christoffer


 

Ola och Krsitian festar loss på bröllopet

 

Året avslutades med en massa snö, kyla och reseproblem i Sverige. En trevlig jul med familjen, och sen besök från Cecily som avslutning på 2010. Ett bra år igen, där jag har gjort så sjukt mycket roligt, besökt en massa platser och umgåtts med mina vänner. Ett otroligt 2009 följdes upp av ett lika fantastiskt 2010, så nu har jag höga förhoppningar, men låga förväntningar, om vad 2011 kommer att ge.

 


 

Årskrönika nyhetsåret

Naturkatastrofer och prinsessbröllop

Det är de två grejerna som det handlat mest om i år. I Sverige har bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och (nu) prins Daniel. Det blev ett perfekt bröllop med vackert väder och en massa gäster från Europas kungahus och kändisar.

Däremot bröt prinsessan Madeleine sin förlovning, då hennes puckade pojkvän Jonas varit otrogen i fjällen.

Det har varit flera stora jordbävningar under 2010. Värst var den i början på året på Haiti, där omkring 200 000 människor omkom, och stora dela av huvudstaden förstördes.

Även i Chile var det en stor jordbävning. Senare under året var det ett ras i en gruva och ett 30-tal gruvarbetare blev instängda. De satt där i ett par månader, men kunde sen räddas och alla var välbehållna.

Turkiet hade också en jordbävning, liksom Mexiko

På Island fick vulkanen Eyafjallajökul utbrott i april, och la hela Europa under ett v askmoln. I och med detta kunde inga flyg lyfta under flera veckor och hela Europa, och sen hela världen, blev lamslaget.

 

Eyafjallajökul

 

Under sommaren var det flera stora naturkatastrofer med översvämningar i Pakistan och Kina, och enorma skogsbränder i Ryssland. Året avslutades med extrem kyla, som återigen gjorde att större delen av Europas flyg tvingades att stå stilla.

I Mexikanska golfen exploderade en oljerigg långt ute till havs. Det blev oljeläcka och den största miljökatastrofen i USA:s historia. BP har sedan försökt rätta till detta, men de är väldigt illa omtyckta nu.

Det var val i Sverige. Alliansen kunde fortsätta att styra, men med hjälp av andra, då de inte fick egen majoritet. Men eftersom det främlingsfientliga Sverigedemokraterna kom in i Riksdagen har de andra partierna beslutats att försöka hjälpas åt så att inte SD ska få för stor makt. Moderaterna gick bra i valet, men det gjorde inte sossarna. Mona Sahlin har därför sagt att hon avgår, och arbetet pågår nu för att hitta en efterträdare.

Det var också val i Storbritannien, och där vann Tories, och David Cameron blev ny premiärminister.

I Sverige avskaffades både kårobligatoriet, 50-öringen och den allmänna värnplikten.

De sista stridande trupperna lämnar Irak, och nu återstår bara fredsbevarande trupper. Det har också bestämts att trupperna ska lämna Afghanistan 2014.

Nordkorea attackerade Sydkorea i november. Inget mer hände där, men folk är oroliga över att nåt är på gång. Nordkoreas ledare Kim Jong-Il har börjat framträda allt mindre till fördel för hans son, Kim Jong-un.

I Sverige sprängde en självmordsbombare sig själv och sin bil på Drottninggatan i Stockholm i December.  Han dödade inga andra, men skadade ett par, men det blev väldigt mycket debatt om att vi nu hade terrorism även i Sverige.

Ett större attentat skedde i Moskvas tunnelbana i mars, där 38 dog.

En stor tragedi var när ett polskt flygplan störtade i Ryssland. Ombord fanns presidenten, större delen av regeringen, nästan alla samhällstoppar i Polen och många andra. Ett 90-tal högt uppsatta människor omkom, men det är inte säkert ännu ifall det var en olycka eller ett attentat.

Under året har sajten Wikileaks släppt olika hemliga dokument som avslöjat olika militära heligheter och diplomatiska förbindelser. Sajtens grundare Julian Assange jagas i Sverige för påstådda sexualbrott.

 

Sport

Sverige gjorde bra ifrån sig med en massa medaljer i OS i Vancouver. Hockeyn gick dock inte så bra.

Fotbolls-VM gick i Sydafrika, och största samtalsämnet var instrumenten, vuvuzelorna, som publiken blåste i hela tiden och skapade ett ljud som lät ungefär som en insektssvärm under hela matcherna. Spanien vann, vilket oraklet Bläckfisken Paul gissade. Han gissade rätt på alla matcher under VM och blev kändis.

Ett Original Six-lag vann Stanley Cup, Chicago Blackhawks. Ligans bästa spelare och vinnare av poängligan blev: Henrik Sedin. Högst otippat.

Togos fotbollslandslag utsattes för ett attentat och alla spelare utom en dödades.

 

Nöje

Sverige skickade en asdålig låt till Eurovision Song Contest, och missade finalen för första gången någonsin. Vann gjorde Tyskland.

De svenska Millennium-filmerna har gått jättebra i USA. Det populäraste tv-programmet där är dock dokusåpan Jersey Shore, vilket jag också gillar. Det fick en svensk version i somras. Den gillade jag inte.

 

Några bra låtar:

Ke$ha: Tik Tok, Take it Off
Katy Perry: California Gurls
Salem al Fakir: Keep on Walking
Ludacris: How Low
Robyn: Dancing on My Own
Key of Awesome: Tik Tok/Glitter Puke, Bad Romance, California Gurls (parodier)

 

Döda kändisar:

Leslie Nielsen, Martin Ljung, Bläckfisken Paul, Mikael Reuterswärd, Lech Kaczyński (Polens president, tillsammans med ett 90-tal andra av Polens toppskikt), Tony Curtis.

 

Gissningar om 2010 – hur gick det?

Sverige misslyckas i OS-hockeyn, men bra i många andra grenar
Typ så gick det faktiskt

Jag kommer få ett jättebra jobb i sommar
Nej, jag var redigerare igen. Men o mina chefer läser detta: det var ett jättebra jobb.

Den borgliga alliansen vinner valet men måste ta hjälp av Miljöpartiet för att få majoritet.
Ungefär så, men inte direkt uttalat att stödet kommer från MP

Under fotbolls-VM i Sydafrika sker ett attentat av något slag
Det skedde lite innan, mot Togo

Jag vinner en massa pengar i Las Vegas
Ha, förlorade mest, men hade kul ändå

New York Rangers vinner Stanley Cup!
Chicago blev det

Anna Anka får en talkshow
Hon har fått en massa egna program. Inte just en talkshow, men hon pratar en massa i de program hon har

Arnold Schwarzenegger berättar att han vill ställa upp i presidentvalet 2012
Nope, inte alls.

 

Halvbra tyckte jag att det gick. Så här kommer mina gissningar om 2011:

  • Jag får ett jobb i USA
  • Jag kommer resa runt en massa i Kalifornien
  • Melody Club eller Danny vinner Melodifestivalen
  • Mikael Damberg tar över Socialdemokraterna
  • Valrörelsen drar igång för presidentvalet i USA 2012, och Sarah Palin blir republikanernas stora kandidat.

 

Sådär, där har vi det också. Nu är det nyår om några dar, och sen ett nytt härligt år. Den 12 åker jag  tillbaka till USA, men vi hörs nog på bloggen innan dess. Så länge får ni ha det så bra och ett Gott Nytt År!