En riktigt rolig journalisthelg i LA

Ute och går i LA


Utsikt från mitt hotellrum på kvällen. Det blåa i mitten är Staples Center, hemmaarena för LA Kings och LA Lakers.


Paige och Cecily i ett träd där vi inte fick vara, för att sedan säga på svenska til vakten att vi inte förstår vad han säger (Paige och Cecily sa det!)


Jag, Paige och Maria på shoppingrunda i Fashion district, tillsammans med Andrea som är bakom kameran

 

Journalistkonferens i LA hela helgen, har haft så himla kul. Det har varit en massa talare, tävlingar och stadsturer. Runt 700 studenter från ett 60-tal skolor och skoltidningar var i Downtown LA över de här dagarna.

Vi bodde verkligen så mycket downtown man kan komma. 7:e och Figeroa. Om ni tänker på uhr LA ser ut med ett kluster av skyskrapor i centrum så bodde vi precis där. Nära Stapeles Center och US Bank Tower.

 

Förutom tävlingarna så fick vi göra i stort sett vad vi ville. Det fanns hur många föreläsningar som helst att gå och lyssna på och välja mellan. Gick bla på en med en fotograf från LA Times som var väldigt intressant, och redaktören för Vogue Magazine, men hon var förvånande dålig.

Första kvällen var det en Hawaii-fest. Sägas bör att allt på den här helgen var helt alkoholfritt. Därför blev det ännu roligare att se karaoke, macarena, hela havet stormar och liknande. Gör de verkligen detta nyktra? Eller rättare sagt, gör JAG det här nykter. För självklart var jag också med. Jag, Cecily, Paige, Maria och Andrea ägde dansgolvet tills de stängde vid ett. Då gick vi ut på stan och köpte läsk och godis, sjöng och dansade i affären och efterfestade på deras rum. Allt helt nyktert.

 

På fredagen var det dags för min tävling, reportageskrivande. Jag och Andrea representerade SBCC så vi samarbetade lite. Innan tävlingen började visste vi inte nånting om vad som skulle komma. Det visade sig att vi skulle gå bort till Grammy-museet. Vi gick dit och fick 3 timmar på oss. Go!

 

60 pers som skriver reportage i ett museum? Hur gör man för att få nåt unikt ut av det? Jag gick runt och kollade (ett schysst museum om man varit där som besökare). Försökte komma på nåt att skriva om och intervjuade några personer. Kom snabbt på mitt ämne, att här kan generationer möta varandras musikstilar. Vuxna kan lära sig om hiphop och Beyonce medan barn kan lära sig om Janis Joplin, Jimi Hendrix och ”andra människor som levde för länge, länge sedan”. Det sista där var faktiskt ett citat som ett barn sa och jag använde. Så himla roligt sagt.

 

Efter de tre timmarna fick vi gå till ett konferensrum på hotellet och skriva våra reportage. Både jag och Andrea blev nöjda med våra texter.

 

På kvällen bjöd The Channels på middag på California Pizza Kitchen. Lätt godaste pizzerian, och vi fick äta vad vi ville. Nom nom nom.

Efter det var det en genomgång av inskickade bidrag och priser för dem. Jag och Paige tröttnade på det så vi gick till hotellets utomhusjacuzzi istället. Riktigt nice. Vi var där till de stängde och försökte gömma oss för vakten under vattnet men det gick inte :P

 

Lördagen hade jag och de flesta andra (förutom Cec och några till) några tävlingar, så det var fullt med talare hela dan. Detta orkade vi inte med, så jag, Paige, Andrea och Maria tog en rundtur på stan istället. Vi hade det jättetrevligt och gick runt i Financial, Jewlery och Fashion district och åt lunch på en jättetrevlig liten fransk restaurang.

 

På kvällen, efter lite fler rundturer bland skyskrapor och svenskalektioner till Cecily och Paige, var det avslutnigsbankett och prisutdelningar. Det var trevlig middag och god mat, och upplätt. Jag vann dock inte. Det gjorde dock flera andra från SBCC, bland annat förstapris i sportfoto. Maria fick ett hedersomnämnande för Feature Photo. Väldigt roligt.

 

Bussresan hem var också den väldigt trevlig med allsång hela vägen till Santa Barbara.

 

Idag hade cheer-laget avslutning hemma hos tränaren, och tränaren bjöd in mig också till att vara med eftersom jag varit med under hela säsongen. Det var jätteroligt att jag också fick komma. Vi åt en massa god mat, kollade på bilder och filmer från tävlingar. Jag tog med mig skivor med bilder från alla tävlingarna och gav till tjejerna.

 

Nu regnar det och jag ligger i sängen och äter bananchips, dricker iste och och lyssnar på Amy Macdonalds senaste skiva för att skriva en recension. I LA har det varit väldigt soligt och varmt hela tiden, och trots dagens regn så har det varit en väldigt trevlig, rolig och händelsefull helg. Jag trivs som fan helt enkelt.