Liveblogg om vad som kom att bli min värsta resa nånsin

Hej! Nu är det dags för liveblogg igen! Eller, den är inte live. Den är skriven som om den var live, men publiceras när jag får Internet. Men skit samma. Nu börjar jag!

 

Söndag 10 januari 19:07 Danmarks-tid, Kastrup

Tågresan hit gick bra till en början, men sen blev det problem. Tågresan gick snabbt och jag satt och spelade Empire Earth. Det bra med det spelet är att det tar så himla lång tid att komma nån vart, så det blir bra för mina väntningar. Men när jag skulle av så hände det nåt. Dörrarna gick inte upp. Vi var flera som stod där och tryckte på knapparna, och även utanför tryckte folk på knapparna. Men de gick inte upp, och rätt som det var så började tåget rulla vidare bort från Kastrup mot Köpenhamn. PANIIIK!

 

Ingen konduktör kom heller, utan vi åkte till Centralstationen. Där försökte vi snacka med tågpersonal, men de brydde sig inte så mycket. Men de pekade på vart tågen mot Kastrup gick ifrån. Vi kom med ett sånt tåg.

 

Det var roligt att prata med de andra svenskarna som ”missat” att gå av. Två medelålders par som skulle till Dominikanska Republiken.

 

Jag kom dock till Kastrup. Gick och åt, och efter säkerhetskontrollerna gick jag och kollade i affärer. Nu sitter jag och väntar på att mitt plan ska gå om 55 minuter. Har köpt en kaffe. Sitter vid fel gate, bara för att kunna använda elsladden till datorn.

 

 

19:25

I could be brown, I could be blue, I could be viiiiooleeeet skyyyyyy!

 

19:32

Har inte med min lilla kamera. Den är borta. Och systemkameran är nerpackad. Så nu blir det bilder med datorns webcam.

 

Här är jag på Kastrup.

 

Nu ska jag snart dra bort till min gate. Vi hörs uppe i luften!

 

Kaffet är fortfarande väldigt varmt, btw.

 

 

21:13 Svensk/dansk tid, någonstans ovanför havet

 

Flyger. Igen. Det är roligt. Nåt som däremot inte är roligt är att maten och drickan inte är gratis här, som det har varit på mina tidigare flygningar. Jäkla SAS. Men stewarden gav mig ett glas vatten gratis för han tyckte synd om mig. Det var snällt.

 

Vet inte om jag ska köpa nåt. Har en massa danska mynt i plånboken som hade varit skönt att bli av med. Men jag har bara 17 DKK och det enda man kan köpa för det är en burk tonic water eller chips. Får se om det blev blir nåt sånt.

 

Hittade en trisslott i fickan som jag inte har löst in. 100 kr. Då har jag pengar att leva av i sommar med…

21:27

Turbulens. Planet skakar. Man kan köpa Twix för 15 danska såg jag nu med.

 

21:35

Ska vi redan börja landa? Vi är tidiga. Mer väntan i London alltså…

 

 

22:18 London-tid, Costa Coffee, Heathrow

 

HELVETES JÄVLA FUCKING KUK-SKIT!!!

 

Det här händer inte! Följande står det på informations-tavlan om flighter:


06:50                  Dublin                Aer Lingus        EI149                  CANCELLED

 

Vadå Cancelled!? Det får inte vara det. Jag har ett plan till New York att passa! Och jag kan inte få reda på nåt heller. Aer Lingus har stängt sin lucka och kommer inte tillbaka förrän kl 05 imorrn bitti. Det står inget på tavlan varför planet inte skulle gå.

 

Flygplatsinformationen var inte mycket hjälp heller. ”Det får du fråga flygbolaget om” var svaret på alla frågor jag hade.

 

Så nu får jag väl helt enkelt sitta här och vänta till imorgon bitti och se vad som händer. Tydligen går det många plan till Dublin, men jag har ju bara en timme att spela på där innan mitt amerikaplan går.

 

Och så en till grej: va fan är det för uttag de har här? Nåt med tre pinnar som jag aldrig sett förut. Så om jag inte hittar nån adapter så kommer jag inte ens ha nån dator i natt. Jävla skit det med.

 

Sitter på ett café nu. Har köpt en cola och en varm macka. Det var åtminstone gott.

 

Men allt känns piss just nu. Och jag har ingen att prata med om det =(

 

Nä, nu ska jag lyssna på deppig musik tills batteriet dör

 

22:49

Fail-resa. Ska kolla på nåt roligt istället.

 

23:40

Har kollat på Time Out och Räkfrossa. Ska se om jag hittar nån adapter, för batteriet är snart slut.

 

23:53

Datorproblemet är löst! Ett jättestort tack till Ali på kaffestället. Jag frågade efter affärer där man kanske kunde köpa en adapter, men de sa att allt var stängt. Men Ali sa att han nog kunde hjälpa till. Han tog en sån där träpinne som man har att röra om kaffet med och stack in i ena hålet, vilket gjorde att de andra hålen ändrades och min sladd kunde sitta där. Så nu har jag köpt en stor kaffe och kan sitta vid min dator hur mycket jag vill! Lite roligt fram till kl 5 när jag ska gå ner och börja tjata på Aer Lingus.

 

02:00

Stop doing Islamic cooking jokes for fuck sake!

I’m attacked by jellyfishes!

sjungades: We got very good parking for ships

Så har det låtit de senaste två timmarna. Har kollat på Eddie Izzards show Sexie. Bra att få se nåt bra brittiskt till skillnad från den här flygplatsen.

Har dessutom flyttat mig. De skulle städa där jag satt. Jag lyckades få in kontakten på nya stället helt själv dock. Med hjälp av Alis trä-grejs-trick.

 

04:41

Har haft ett par till humoristiska timmar. Ett avsnitt av Varan-TV med bland annat ” Kom igen, Göran!” och ”Vad gör han? Aj, aj, aj, han lägger bajs i maten…!”

Även alla resterande avsnitt av Räkfrossa. Tyska äggmannen är underbart kul.

 

Det finns btw många snygga tjejer häromkring. Men alla sover.

 

Nu ska jag strax ta mig bort till Aer Lingus. De öppnar om en kvart. Får se om det blir nåt plan.

 

06:03

Aer Lingus… Vilket skämt. Vi var flera som stod jättelänge och väntade på att de skulle öppna sin lucka. De var där inne. Men var väl rädda. De sa ingenting om varför det var inställt, men nu är jag ombokad till en annan flight. Ska åka 7:50 istället för 6:50. Alltså ytterligare en timme på Heathrow! #”%¤&%”¤&¤%

Planet ska vara framme ca 9:10 tror jag. Planet till New York går 10:30, men det står på boardingcardet att gaten stänger 8:45. Men så kan det väl inte vara. De kan väl inte stänga gaten nära två timmar innan planet går. Vad ska folket göra i planet under den tiden? Eller, så kan det visst hända. För då missar jag det planet med och det vore just typiskt för den här resan.

 

Jag på Heathrow. Lagom road.

 

10:15 Dublins flygplats, vid min gate

Planet från London var försenat (surprise, surprise!) Jag lyckades dock sova på planet och det var skönt. Och jag kom till Dublin fick skynda mig för att hinna bort till min gate. Hade jag inte behövt göra. Är fortfarande här. Planet här är nämligen också försenat. Vi har inte börjat borada än.

Ska väl försöka hitta nåt positivt. Och det kan jag göra genom att säga att Dublins flygplats är en väldigt trevlig och mysig flygplasts. Hade jag inte varit stressad och sur över allt som har gått fel så hade jag nog kunnat trivas här riktigt bra med att vänta om det skulle behövas.

Om några minuter ska vi börja stiga ombord. Nu ska det väl inte hända några fler problem!

 

 

12:42 TILLBAKA PÅ DUBLINS FLYGPLATS!

Jag skulle vilja gråta, men det är jag för trött för. Jag hatar allt just nu. Jag hatar England, jag hatar Irland, men mest av allt hatar jag Aer Lingus. Vi kom iväg rätt försenade från Dublin och jag började sova igen för att ta igen det jag missat. Men så, efter en halvtimme-timme avknar jag av ett meddelande i högtalarna. Missar början eftersom jag sovit.

”Det här är er kapten som talar, bla bla bla bla nånting, så därför måste vi FLYGA TILLBAKA TILL DUBLIN”.

Jag trodde att jag skulle dö. Självklart måste detta också hända mig.

Tydligen så var det nåt tekniskt fel på planet och de var tvungna att vända tillbaka och kolla på det. När vi skulle landa var alla landnigsbanor jämte vår full med brandbilar och ambulanser i full beredskap med blåljusen på. Men vi landade säkert. Och utryckningsfordonen åkte tillbaka till flygplatsen.

Vi måste sitta kvar i planet. Nu håller tekniker på att gå igenom felen. De ska sen bestämma om det går att fixa problemen och vi kan flyga tillbaka eller om vi måste ta ett nytt plan.

Vi passagerare vet ingenting. Förutom att vi kommer bli många timmar försenade till New York. Jag som skulle haft hela dan där. Det kommer inte hända. Hela anledningen till att jag åkte så tidigt på måndagsmorgonen var att jag skulle kunna använda måndagen också till att ha semester där. Det har Aer Lingus förstört. Sen när vi väl kommer iväg så ska jag skriva ett långt brev till dem om alla problem de orsakat mig idag.

Om vi kommer iväg som sagt, det vet vi inte ju. Och vad kan hända nästa flygning? Mitt bagage har inte kommit bort och vi har inte störtat. Än. Så nåt sånt kanske?

 

13:03

Kaptenen talar. Det har varit nåt fel på navigationssystemet. Det ska vara fixat nu men så ska de tanka om och lite sånt. 30-45 minuter kommer vi vara kvar här.

 

13:09

Kan de inte åtminstone sätta igång underhållningssystemet medan vi väntar?

 

13:15

Det är fail. Det är 10-tal. Och så regnar det.

 

13:17

Gubben jämte mig har löst sitt sudoko jättesnabbt.

 

 

13:42

Nu ska vi åka

 

19:18 London-tid, någonstans över Canada.

Eller, för att vara mer specifik, ovanför en stad so heter Newcastle, enligt kartan på entertainmentsystemet.

Hittills har det allt funkat bra på den här flighten. Det är 1 timme och 18 minuter kvar till vi ska vara framme.

Har sovit en del, men också kollat på film. Eller, en och en halv film plus tv-program. 2 ½ män, Vänner och Simpsons gick bra, men när jag började kolla på filmen District 9 så somnade jag faktiskt. Däremot såg jag en annan film nu. En High school-film, ”I love you Beth Cooper” med Hayden Panetteriere. Faktiskt bra och rolig. En del oväntade saker, men mycket förutsägbart, men det gjorde inget. Den var bäst i dag.

 

18:13 New York-tid, mitt hotellrum

Okej, nu mår jag bra. Nu mår jag underbart. Har fått gå runt lite på Manhattan och nu kommit in på mitt hotellrum. Har ett eget rum med utsikt över Union Square.

 

Ska duscha och göra mig i ordning och sen dra ut lite på stan. Äta nåt. Det blir inte att göra så mycket ikväll, men det behövs inte. Jag är i New York City. Yeeeeeah!

#1 - ja du hörde

FAIL!

#2 - Thomas

Pust! Jag blev nervös och svettig bara av att läsa! Skönt att det ordnade sig till slut och att du har en fantastisk semester i NY! :-)

#3 - Anonym

Jävlar, vilken resa! :P



Jeg hadde dödat någon i løpet av den reisen tror jeg! Bra at det gikk bra til slutt, nyt siste termin over there! :)

#4 - Johan

Jag kände att jag ville döda nån. Kunde dock inte komma på vem. Hade jag valt nån i personalen hade vi väl blivit ännu mer försenade XD