Underbar Thanksgiving-helg


 

Det har varit en lång och väldigt trevlig helg med riktigt Amerikanskt firande av Thanksgiving. Mycket har handlat om att äta.

Sent i onsdags kväll åkte jag, Cecily och Vaios norrut, till Paso Robles ca 2 immar norrut. Första Thanksgiving-maten redan när vi kom fram, pumpapaj och äppelpaj med cool whip (typ en blandnig mellan vispgrädde och glass). Möms!

Tidigt på torsdagen väcktes vi och kollade sen på Thanksgivingparaden från New York med alla vagnar, uppträdanden, ballonger och annat coolt. Undertiden drack vi en massa varm choklad och åt amerikansk frukost; ägg, bacon, skinka, korv och en slags friterade brödbollar som familjen Trowbridge brukar ha.

Under stor del av dagen lagades det mat, och alla hjälpte till. Jag har stuckit upp min hand i en kalkonrumpa för första gången. Det var intressant.

På dagen lät vi Cecilys mamma laga färdigt allt och vi andra åkte runt i Paso och Templeton och Cecily visade en massa olika ställen, olika affärer, restauranger, parker, byggnader som skadades av den stora jordbävningen 2003, hennes gamla High School och en massa annat. Det var roligt.

 

En gata i Templeton har bara byggnader i Västern-stil

 

Vingård utanför Paso

 

Kvällens middag var en enorm smakfest med så mycket gott. Till förrätt räkcoctail och sorbet, sen den stora middagen med kalkon, potatismos, sås, stuffing, tranbärsgelé, grönsaker, sourkraut (en familjetradition som ingen tycker smakar gott), bröd och en massa annat. Sen mer paj och godis.

 

Vaios, Virginia, Cecily och jag

 

Kalkonen

 

Stuffing!

 

Räkcoctail

 

Jag och Cecily

 

Jag och Vaios visar hur man beter sig på en fin middag :P

 

Vi har ägnat kvällarna åt att kolla på olika julfilmer. Det har varit väldigt trevligt. Samt ätit rester av torsdagens middag. På fredagen gick vi och såg den nya Disney-filmen Tangled som handlar om prinsessan Rapunzel. väldigt bra film faktiskt. På dagarna har vi åkt runt och kollat på en massa olika städer och stränder i närheten; San Luis Obisbo, Pismo Beach, Atascadero, Morrow Bay och Cayucos. Väldigt mycket berg, fina stränder och cool natur. Lördagen festade vi hos Cecily’s barndomsvän Shanna, som jag har träffat ett par gånger tidigare.

 

Pismo Beach

 

Cayucos

 

Vädret har inte varit bra. Det har varit svinkallt, med minusgrader på nätterna. Det har regnat en del med, men mestadels var det uppehåll.

Men trots det har detta varit en oförglömlig helg. Jag har fått uppleva ett riktigt amerikanskt firande av Thanksgiving, fått äta en massa god mat och umgås med familjen Trowbridge. Jag är så tacksam för allt just nu. Älskar livet helt enkelt.