Vinnare i Sacramento

Mitt diplom!

 

Jag är nu en prisbelönt journalist!

För första gången har jag vunnit något. Alltså, vunnit ett pris för nåt jag gjort, inte på spel eller sånt.

Vi har varit med skoltidningen uppe i Sacramento för journalistkonferensen JACC. Precis som när jag var på JACC i Los Angeles och Fullerton så var det talare, workshops, aktiviteter, tävlingar, middagar och mycket mer.

 

Vi åkte tidigt som attan, vid fem i torsdags morse.  Sen sju timmars bussresa. Vi sov rätt bra på bussen och kom fram i god tid. Sen var det fullt upp hela helgen. Alla kvällar har vi varit i jacuzzin, och lärt de andra i vårt gäng att säga ”Fest i bubbelpoolen!”

 

Fest i bubbelpoolen!

 

Min tävling var på fredagen. Som tidigare var det väldigt tyst om vad tävlingen skulle vara, och den här gången var de extra hemlighetsfulla. Vi visste bara att vi skulle åka buss nånstans. Även där fortsatte de vara mystiska.

”Vi ska till… ett ställe. Vi har pratat med…de som är ansvariga… att ni får vara där… kom bara ihåg att hålla er till de områdena där det är lagligt att vara. Och där det är säkert”.

Liksom shit, vart är vi på väg tänkte jag. Först tänkte jag på en militärbas, och sen kanske ett fängelse. Det visade sig att vi var på väg mot Sacramento International Airport.

Där var det en presskonferens om flygplatsens nya Terminal B som ska invigas i höst. Arbetet har gått över förväntan, och projektet har hållt sig inom både budgeten och tidsramen.

Efter presskonferensen fick vi 20 minuter att gå runt och prata med andra folk. Jag valde att gå till gamla Terminal B, som ska rivas, och pratade med en som jobbar på Starbucks där om hur det ska bli att behöva flytta och vad hon tyckte om den nya terminalen.

Alvaro från The Channels gjorde också den här tävlingen, och Julie och David tog bilder för News Photo-tävlingen. Under tiden hade jag desustom messat med flera kompisar om att få en massa fakta om flygplatsen. Jag fick en massa om byggnadsår, antal flighter per dag och sånt messat till mig. Väldigt användbart.

Sen stressade vi till bussen som tog oss till hotellet där vi började skriva direkt. En timme precis, och det blev stressigt som bara den.

Men efteråt kändes det faktiskt rätt bra. Kändes som att jag gjort ett bra jobb.

 

Bussen vi åkte i till och från tävlingen var en partybuss som hade strippstång.

 

På lördagen åkte vi på utflykt till först  downtown och capitol-byggnaden, där guvernören har sitt kontor. Det var coolt. Sen åkte vi till gamla stan där vi köpte väldigt mycket godis, och kollade på gamla byggnader.

 

Jag utanför The Capitol



Gamla stan

 

På kvällarna har vi ätit mat tillsammans med Channels-gänget och på lördagen var det bankett och prisutdelning. När nyhetskategorin kom upp var det nervöst, men så helt plötsligt ropade de upp mitt namn och sa att jag fått ett honorable mention och det var helt fantastiskt. Det innebär att jag hamnat precis utanför prispallen, alltså antingen fyra eller femma. Totalt var det runt 70 pers med i News writing-tävlingen, så det känns riktigt, riktigt bra. En bekräftelse på att jag är en bra skribent.

 

På bussresan hem kollade vi på en dvd-box med TV-serien Arrested Development.

 

En rätt lugn vecka väntar nu, och sen kommer mamma och pappa på lördag!