Mardi Gras och Melodifestivalen

Igår var det Mardi Gras (fettisdagen) och det firade vi i äkta New Orleans-stil med party och dans. Vi gick ut på stan, men det var bara jag, Cecily, Gaby och Ola, och många ställen var det rätt lite folk på. Men vi hade väldigt roligt hela natten.

Cecily och Gaby på The James Joyce, där vi kastade pil och drack goda och billiga drinkar.

 

Resten av det här inlägget kommer att handla om Melodifestivalen, så om ni inte bryr er om det kan ni sluta läsa nu.

 

Jag har inte sett mycket av det, eftersom SVT Play krånglar så mycket. Har dock kollat in låtarna på YouTube. Som vanligt vinner inte min favorit, och i år kom den inte ens till final. Det var Shirley’s Angels, med I Thought It Last Forever.

 

Här är min lista över i vilken ordning jag gillar låtarna i startfältet på lördagens tävling. Alltså nummer 1 är den jag hoppas ska vinna, annars nr 2 osv.

 

  1. Sara Varga
    Här vill jag använda ordet fruktansvärt två gånger. För det här är a) en fruktansvärt hemsk text och b) en fruktansvärt bra låt. En sång om kvinnomisshandel? På allvar? Ja, det verkar så. Men jag tycker låten går rakt in i hjärtat och den sätter spår direkt. Jag brukar inte gilla ballader i MF, men i år tycker jag att den här borde vinna.
    Problemet är dock att hela grejen med låten kommer gå förlorad i Eurovision. Budskapet och innehållet kommer bara fattas av oss och några finländare, och jag tror at den kommer att förlora mycket på att översättas till engelska. Men hon är vacker och har en fin röst, så kanske folk kan rösta på det med.
  2. The Moniker
    Haha, det är crazy och galet och jag älskar det. Det kan vara dags för svenska folket att sluta vara så allvarliga och tramsa till det lite! *
  3. Sanna Nielsen
    En ”riktig” schlager. Tyckte den var väldigt lam första gången jag hörde den, men ju mer jag lyssnar på den, ju mer fastnar jag för den. Jag älskar refrängen.
  4. Brolle
    En av Brolles bättre låtar, och det är bra energi som förhoppningsvis kan gillas av Europa. Dock är det The Ark-varning på den.
  5. Danny
    Tidernas mest repetitiva låt? Kanske. Är den bra? Inte speciellt. Kommer den vinna? Jag tror det. Hur som helst kommer den spelas sönder på alla barer i Sverige i sommar, och även på alla partyställen nere i Medelhavet.
  6. Eric Saade
    Du är redan populär, bland tonårstjejer! Tyvärr är det dem som smsar mest, så det finns en risk att den här platta låten kan vinna.
  7. Swingfly
    Ovanligaste låten i årets final. Dock inte särskilt bra.
  8. Linda Bengtzing
    Linda, vad håller du på med? Alla hennes låtar är likadana. Det räcker nu, gör nåt annat!
  9. The Playtones
    Alla Dansbandskampentittare har fått sitt bidrag. Borde inte ha en chans, hoppas jag.
  10. Nicke Borg
    Det är perfekt att den här låten är mitt i startfältet, för det här är årets kisspauslåt. Den är såå tråkig.

 

* En rolig sak apropå hur Sverige tar Eurovision på blodigt allvar. Tror det var Tomas Järvheden som sa det:

Eurovision är som en maskerad, och killgänget (deltagarländerna) bestämmer att det kan vara kul att gå dit utklädda som tjejer. De flesta tar på sig en rolig peruk och en skojig klänning, men Sverige går all in och gör en könsoperation, fyller i papper från Skatteverket och blir en regelrätt kvinna.

Sen blir Sverige sur på de andra att de inte tar det lika seriöst, och blir ännu surare när de andra faktiskt har mycket roligare på festen (vinner).

 

Så kan det vara. Därför tycker jag att det hade varit roligt om The Moniker vann. Men bäst låt har som sagt Sara Varga.

 

Eftersom jag ska iväg i helgen så kommer jag inte att kunna se finalen. Men jag hoppas att svenska folket röstar på nåt bra och inte bara på Danny och Eric bara för att de är söta och han var bra i idol.

#1 - Sonny

Håller inte med dig om Varga. Tycker det är en ganska tråkig och intetsägande låt. Tror däremot att hon kan få ganska många röster och enligt olika mätningar är hon väldigt populär bland människor som är 50 +. Skulle gissa att hon kommer 3:a eller 4:a. Tror inte hon slår Saade eller The Moniker.



Själv hoppas jag på The Moniker. Sådär galet crazy precis som du säger! Deltagare från Andra chansen brukar aldrig ha en chans att vinna men någon gång måste den trenden brytas. Enligt expressen är också The Moniker den mest spridda låten på sociala medier. Därför har jag även satsat en slant på honom då oddset var orimligt högt på Nordicbet (13 ggr pengarna) för några dagar sedan.



Ber om ursäkt för att jag kladdat ner din blogg, men denna typen av analyser är roliga :)