Filmhelg

I slutet på förra veckan hade jag fyra dagar ledigt i rad, en lyx jag inte haft på väldigt länge. Jag ägnade tiden åt att inte göra nånting. Eller, jag gjorde väl en del. Framförallt kollade jag på mycket film.

 

I fredags var det fredag den trettonde, så jag och Andreas sa att vi skulle kolla på skräckfilmer. Eftersom det var ljust på dan fick vi börja med mer humoristiska filmer, och gå in på de mer seriösa senare på dan. Totalt blev det fem filmer den dagen, och sedan tre dagen därpå, efter att först ha sett HBK:s hemmapremiär där de vann mot Degerfors.

 

Här kommer en kortfattad sammanfattning av de sedda filmerna, i ordningen vi såg dem.

 

Bad taste

En av Peter Jackson första filmer. Splatter, utomjordingar, zombies, blod, hjärnsubstans, vapen. Allt är så skitkasst så att det är bra, och det är meningen. En klassisk film.

Betyg: 3 lådor med människoköttfärs av 5

 

 


Stan Helsing

Parodi på olika skräckfilmer. Lite som Scary Movie-filmerna, fast bättre. Hyfsat bra story och karaktärer, och så klart rätt tramsig.

Betyg: 3 sexiga klädombyten av 5

 

 


Alien vs Predator

En sammanslagning mellan de två monstren, i snön. Aldrig riktigt häftig, ändå en hyfsad film, men inte mer.

Betyg: 2 mini-munnar av 5

 

 


Battleship

Denna såg vi på bio. Det var premiär för denna film som är baserad på brädspelet Sänka skepp (!)  med bland annat Rihanna och Alexander Skarsgård. Filmen höll sig hela tiden på gränsen mellan bra och extremt fånig, men höll sig alltid på rätt sida. En skön actionfilm, verkligen, lite sämre som helhet. Ändå bra.

Betyg: 3 marin-veteraner av 5

 

 


The hills have eyes

Den här finns med på listan över ”the most disturbing horror movies”. Och det är inte konstigt. Den är sjukt obekväm. Den var väldigt bra, men ändå sjuk och pervers (och inte på ett bra sätt).

Betyg: 4 oturliga punkteringar av 5


 


The Hangover Part 2

(På lördagen fick vi se annat än skräckfilmer) Den första filmen var väldigt bra, men det var inte denna. Den var exakt som ettan, fast mer brutal och i Thailand. I ettan hängde allt ihop perfekt, men det gör det inte här. Ändock rätt underhållande.

Betyg: 2 Mike Tyson-tatueringar av 5

 

 


Cowboys and Aliens

Två genrer som inte går att blanda görs det ändå. Och det gick inte. En helt okej western-story, men inte alien-delen. Får pluspoäng för bra skådespelare som gör så gott de kan.

Betyg: 2 futuristiska armband av 5

 

 


Ju-on (japanska The Grudge)

Jag har sett den amerikanska versionen, och den var rätt skrämmande. Det är inte den här. Har även sett de japanska The Ring-filmerna, och jag kan väl säga nu att japansk skräck funkar inte. Det är inte läskigt.  Just den här filmen var väldigt repetitiv också, och man tröttnade rätt rejält.

Betyg: 1 unge som kan låta som en katt av 5

 

Jag kommer att hinna med ett blogginlägg till innan jag åker till USA. Men det är snart jag ska dit! Sjukt coolt.