Underbara Grekland

I en vecka har jag, Andreas, Henric och Anna haft en helt fantastisk semester på Kreta.

Under sommaren har jag bara varit ledig en vecka, när Lauren var här. Annars har jag jobbat hela tiden. Bara att ha en dag utan att ställa klockan var härligt. Att dessutom ha sju, på ett ställe med fantastiskt väder var helt fantastiskt.

 

Jag var på Kreta 2005 när jag och Mange båtluffade, men aldrig på västra sidan.

Nu bodde vi i Platanias, ca 3 mil väster om Chania. Det var en charterresa, den första jag varit på på väldigt många år. Men det var jättebra. Ett underbart hotell med fina poolområden och nära till stranden.

Vädret har också varit underbart. Minst 29 grader varje dag, så vi har solat och badat väldigt mycket.

 



 
 
 
 

Och sen maten. Wow. Vi har ätit så mycket gott. Varje middag beställde vi in varsin förrätt och delade med varandra, och sen middag och efterrätt. Allt har varit så gott.

 

Vi var på två utflykter. På onsdagen var vi i Samariaravinen, Europas längst. 18 kilometer i extremt kuperad terräng. Det var otroliga utsikter och natur vart man än tittade. Ravinen varierade mellan 300 och 3 meter bred, med tallskogar, bäckar, berg och sluttningar. Och när vi kom till slutet av ravinen kom vi fram till en helawesome strand.

 

På lördagen åkte vi på en annan utflykt. Vi åkte båt till en ö med ett berg på, där det fanns ett gammalt fort på toppen. Därefter åkte vi vidare till en lagun där vi badade i land, och sen solade och badade i turkost vatten.

 

Den här semestern var precis vad vi behövde. Sol, bad, god mat, god dricka, fina upplevelser och ett härligt sällskap. Bruna och fina är vi nu redo att överleva den svenska hösten.