Årskrönika 2012

 

Nu var det dags igen! Sammanfattning av året som gått. Jag har både gjort jättemycket och inget alls känns det som. Men jag gör som vanligt, först kommer mitt år, och sedan en mer klassisk årskrönika om nyheter, sport och så vidare.

Innehåll:

  • Mitt 2012
  • Årskrönika – nyheter
  • Årskrönika – sport
  • Årskrönika – nöje
  • Döda kändisar
  • Årets bästa låtar
  • Så gick mina gissningar om 2012
  • Gissningar om 2013
  • Så gick mina nyårslöften 2012
  • Nyårslöften 2013

 

Mitt 2012

Jag flyttade in i en ny lägenhet vid årsskiftet. Bor nu på Pilefeltsgatan i Halmstad. Bra läge nära Maxi stormarknad och gymmet.

 

Jag var i USA igen. Mitt första besök sedan jag flyttade därifrån. I april och maj var jag återigen i Kalifornien där jag hängde med Lauren och hennes familj och vänner i norr, där vi bland annat firade hennes födelsedag. Jag var i Santa Barbara där jag bodde med Nima och Dan, träffade en massa härliga vänner igen, och så var jag i Las Vegas. Där var även bland annat Lauren och Cecily, och vi var tillbaka i gänget igen. Alldeles för kort dock, men nu till våren bär det av igen. Jag får aldrig nog av USA!

 

Och det är kanske inte så konstigt...
 

 

Santa Barbara forever

 

Träffade Paige och Cecily =)


 
Och Lauren =)
 
 
Åkte mot Las Vegas
 
 
Och bodde på Tropicana
Tropicana!

 

Ett par tråkiga grejer hände under våren. Min morfar dog, vilket var väldigt tråkigt och jobbigt för släkten. Och även min katt Missan dog. Det var otroligt jobbigt att behöva vara den som tog henne till veterinären för att avliva henne. Hon har varit hos mig i nästan 19 år och var en del av familjen.

Dock börjar mamma må bättre nu, så det är skönt.

 

I maj sprang jag Göteborgsvarvet. Mitt första långlopp, men inte mitt sista. Det var en riktigt rolig upplevelse. Trots att jag sprang i en av de sista startgrupperna så var det fullt med folk längs vägen som stod och hejade. Det gick väldigt bra att springa, och jag var nöjd med min tid på halvmaran: 1:58:18.

 

Jag är nöjd med min insats =)

 

Sommaren var oerhört busy. Jag och mina kompisar gjorde saker i stort sett varje dag, så det var inte mycket ledigt man hade. Dessutom kom Lauren och besökte mig och Sverige. Vi var i Getinge, Halmstad, Danmark, Öland och Stockholm. Väldigt kul.

 

Öland

 

Jag och Lauren på Öland efter ett bad
 

Jag har åkt gokart för första gången. Det var riktigt kul
 
Dock var sommaren mest så här

Var och såg Bruce Springsteen i Göteborg med Daniel. Min första stora arenakonsert och det var riktigt häftigt. I sommar väntar Robbie Williams.

 

 

Var på Liseberg med gänget också

 

Mycket humor har det också blivit. Har sett flera ståupp-föreställningar; Johan Glans, David Batra och Al Pitcher.

 

I september var jag, Andreas, Henke och Anna i Grekland. En väldigt välbehövlig semestervecka med sol, bad och väldigt god mat. Precis vad vi alla behövde.

Henke, jag, Andreas och Anna vid hotellets pool
 
 
På utflykt
 
Samariaravinen
 
 
På väg hem från Samariaravinen
 

Jag har blivit blodgivare i år. Tre gånger har jag lämnat blod. Känns bra att kunna hjälpa till med något.

 

Överlag har jag gjort väldigt många roliga grejer. Det har inte gått en enda vecka där jag har haft flera dagar lediga, eftersom jag och mina kompisar alltid har hittat på nåt nytt kul Det har blivit mycket filmer och middagar.

 

Årskrönika – nyheter, sport, nöje

 

Inte lika många enormt stora grejer har hänt som det gjorde 2011, men rätt mycket ändå.

 

I januari gick ett kryssningsfartyg, Costa Concordia, på grund utanför Italien och kantrade. Flera människor dog. Kaptenen på båten var först att lämna det sjunkande skeppet och åtalas för att vara en idiot.

 

Ett norskt flygplan kraschade mot Kebnekaise under en militärövning. Fem personer dog.

 

Sverige fick en ny tronarvinge i prinsessan Estelle.

 

Madeleine förlovade sig med Chris O’Neill och ska gifta sig till sommaren. Detta presenterades i en video där det mest kända citatet var att Madeleine avslutade det hela med ett litet pinsamt ”tihi”.

 

Mycket av året handlade om presidentvalet i USA. Under våren pågick republikanernas primärval, och det var länge oklart vem som skulle bli deras representant. Till slut blev det Mitt Romney, som aldrig var riktigt populär i det egna partiet. En rad konstiga uttalanden uner hösten, som att 47 % av amerikanerna är bidragskrävande tölpar som aldrig går att övertyga, att han hade en pärm med kvinnor, samt det faktum att han är rätt stel och tråkig, gjorde att det inte blev så jämnt i valet som man först kunde tro. Obama vann och sitter kvar fyra år till.

 

I den svenska politiken var det under våren prat om en vapenfabrik i Saudiarabien, en affär som fick försvarsministern att avgå.

 

Men den stora svenska politiska grejen var filmerna om Sverigedemokraterna under hösten. Expressen hade kommit över mobilkamerafilmer från 2010 där tre högt uppsatta SD-människor dels muckar med komikern Soran Ismail. Sedan kallar de en kvinna för hora, de kallar en full man babbe. Under flera dagar la Expressen upp nya klipp, och när SD:arna hade ljugit och förnekat så kom en ny film som visade att de ljög. En film visade hur de sökte upp den fulla mannen och beväpnade sig med järnrör.

En annan SD-man blev full på krogen och glömde sin väska. Sedan skyllde han på invandrare och bråkade dessutom med en riksdagsvakt som skulle hjälpa honom.

 

Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt klarade inte ens av ett år på tronen. För mycket fel och allmänt dåligt skött allt tvingade honom att avgå i januari. Han ersattes av Stefan Löfven. Även miljöpartiet och vänsterpartiet bytte partiledare, men det var betydligt mindre dramatiskt.

 

Ryssland blir mer och mer odemokratiskt. Gruppen Pussy Riot fänglsades för att ha varit kritiska mot Putin i en kyrka och lagar som gör det svårare för homosexuella instiftades. Putin ”valdes” dessutom återigen till president.

 

I en uppmärksammad incident rånade en person en annan på en tunnelbanestation. Men inte på perrongen. Den en mannen var full och ramlade ner på spåret. Rånaren kom, snodde hans plånbok och – lämnade mannen på spåret. Tåget kom och mannen blev påkörd men överlevde. Rånaren hittades senare och dömdes till fängelse.

 

De svenska journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye som har suttit fänglsade i Etiopien släpptes.

 

Flera skottlossningar i USA. På premiären av Batmanfilmen i Colorado sköts tolv till döds på en biograf. I december dödades 28 personer, varav 20 barn.

 

En kvinna som skulle fixa till en tavla på ett museum (hennes egen idé) förstörde tavlan, och det blev väldigt roligt.

 

Felix Baumgartner slog ett rekord när han hoppade fallskärm från rymden, 39 kilometer upp. Först hade han ett fritt fall i flera minuter.

 

Jorden gick inte under den 21 december, trots att vissa dumhuvuden trodde att mayakalendern sa så.

 

Nasa skickade en liten bil till Mars.

 

En papperslapp brann i Nässjö.

 

Fortsatta oroligheter i Syrien. Ett attentat skedde i Libyen mot USA:s ambassad efter att en nidfilm mot Mohammed kommit på YouTube.

 

Och apropå YouTube. Sydkoreanske Psy och hans låt Gangnam Style har visats över EN MILJARD gånger. Det är coolt. Alla har dansat hans dans i år.

 

Döda kändisar.

Neil Armstrong, Michael Clarke Duncan, Whitney Houston, Donna Summer, Sixten Jernberg, Hans Villius, Lars-Gunnar Björklund, Dick Clark, Mike Wallace, Larry Hagman.

 

Sport

OS gick sådär. Ett guld, totalt åtta medaljer. Men många chanser på nåt bättre.

 

EM gick åt helvete. Ute redan efter två matcher.

Desto bättre var fotbollslandslaget under hösten. En av tidernas bästa matcher spelades i VM-kvalet mot Tyskland i Berlin. Tyskland ledde med 4-0, men efter en heroisk insats kunde Sverige komma i kapp och det blev 4-4. Fantastiskt.

Och när Sveriges nya nationalarena skulle invigas var det Zlanta-show. Han gjorde 4 mål, där det sista kan vara ett av de snyggaste som nånsin gjorts. En bicykletas från långt avstånd, över engelsk målvakt. Konst.

 

New York Rangers spelade fantastiskt bra och vann Eastern Conference och tog sig till semifinal i slutspelet. Henrik Lundqvist fick Vezina Trophy som NHL:s bästa målvakt.

Höstens NHL har dock inte varit lika bra. Det har inte varit nåt alls. Det är lockout, och den känns så oerhört mycket mer onödig än den som förstörde säsongen 2004-05. Det finns fortfarande en chans till spel under våren 2013, men det börjar bli ont om tid. Jag hoppas att det löser sig, och att alla höjdare sedan avgår, för det här är pinsamt och inte värdigt NHL.

 

Nicklas Lidström la av med hockey. Sveriges bästa genom tiderna, och en av världens bästa någonsin.

 

Småkronorna vann Junior-VM i januari.

 

HBK spelade i Superettan, och gjorde det faktiskt riktigt bra och är nu tillbaka i Allsvenskan inför nästa år.

 

Nöje.

Loreen van Eurovision Song Contest! Riktigt cool att Sverige äntligen är bäst på musik igen. Fick väldigt många tolvor och poäng från alla länder förutom Italien.

 

Jag har upptäckt serien The Walking Dead. Om överlevare i zombieapokalypsen. Sjukt bra serie. Säsong 3 som gick nu i höstas var otroligt bra, och jag, Henke och Andreas har suttit på spänn varje avsnitt.

 

Några bra filmer som jag har varit och sett på bio i år: Hunger Games, Skyfall, The Dark Knight Rises, En gång i Phuket, Rock of Ages, Men in black 3.

 

 

Årets bästa låtar:

  • Train – 50 ways to say goodbye
  • Fun – We are young
  • Marina and the Diamonds – Primadonna
  • Train – Drive by
  • Carly Rae Jepsen – Call me maybe
  • Panetoz – Dansa pausa
  • Ivi Adamou – La la love
  • Psy – Gangnam Style
  • Loreen - Euphoria
  • Linnea Henriksson – Lyckligare nu
  • Petra Marklund – Händerna mot himlen

 

Så gick mina gissningar om 2012

Mitt Romney blir republikansk presidentkandidat, men Obama vinner valet.

Bouya! Helt rätt.

New York Rangers vinner Stanley Cup.

Tyvärr inte, men de gick till semifinal

Socialdemokraterna möte nya svårigheter, det blir kris, men Juholt sitter kvar.

Svårigheter, ja. Juholt kvar – nej.

Sverige går långt i fotbolls-EM. Däremot blir det bara fem medaljer i OS.

Helt fel på fotbollen, närmare på OS.

Inget allvarligt händer den 21 december, när det är meningen att världen ska gå under, men det blir en jävla massa fester!

Så var det. Själv hade jag dock årets enda förkylning, så jag höll mig hemma.

 

Gissningar om 2013.

Sommaren blir helt grym!

Al-Assad blir av med makten i Syrien, på ett eller annat sätt.

Jag är med i publiken på Eurovision Song Contest, och ser Sverige få en dålig placering.

Sverige tar sig till fotbolls-VM.

NHL kommer igång igen i januari. Rangers går minst till semifinal.

 

 

Så gick mina nyårslöften 2012

Löfte 1: Jag ska åka och hälsa på i USA

Löfte 2: Jag ska på något sätt träna minst tre gånger i veckan, helst mer. Gäller varje vecka, förutom om jag är bortrest eller sjuk.

Löfte 3: Jag ska uppdatera bloggen oftare

 

Löfte 1: Check!

Löfte 2: Gick faktiskt bra fram till slutet av året. I december hade jag så mycket att göra att jag inte hann med att träna tre gånger i veckan. Men fram till dess hade jag faktiskt det.

Löfte 3: Nja, där kunde jag ha varit lite bättre.

 

Nyårslöften 2013

Så inför 2013 ska jag ha samma löften, och hoppas att jag kan fortsätta hålla dem.

 

Det var 2012 detta. Ett år med både stora toppar och djupa dalar. Jag ser fram emot 2013 och tror att jag kommer att ha det bra. Många tuffa grejer, men jag tror ändå på det här. Så tack för ett intressant år, och välkommen ett nytt spännande!