Årets som gick, 2013

Woho, tioårsjubileum! Japp, för tionde året i rad sammanfattar jag året som gick. De första åren var det på Lunarstorm, och sedan 2008 här på bloggen.

Som vanligt blir det en del med personligt, en med nyheter, sedan musik, filmer, nyhetslöften, gissningar om 2014 och liknande. Väl mött!

 

  • Mitt 2013
  • Årskrönika – nyheter
  • Årskrönika – nöje
  • Årets bästa låtar
  • Årskrönika – sport
  • Döda kändisar
  • Så gick mina gissningar om 2013
  • Gissningar om 2014
  • Så gick mina nyårslöften 2013
  • Nyårslöften 2014

 

Mitt 2013

Jobbmässigt började året som de senaste har varit: jag visste inte vad som skulle hända. Tidningen har haft många förändringar under året. Två gånger har folk fått sluta med avgångsvederlag.

Jag sökte en tjänst som insändarredaktör, och fick den på vikariat. Men i december ändrades det, och jag blev fastanställd. Jag började på HN (samma bolag) sommaren 2008, och i december 2013 blev jag äntligen fastanställd! Känns väldigt bra i en mediavärld i rejäl svajning.

 

Under våren var jag med Andreas och Henke i USA. Efter en del trubbel på ditresan fick vi ett par veckor med fantastiskt mycket att göra, se och uppleva i San Francisco, Santa Barbara, Hollywood/LA, San Diego och Las Vegas. Vi hyrde bil och körde runt överallt, åt så himla mycket bra mat, gick på bio, träffade kompisar, festade, chillade och hade det bra.

Mitt bästa tillfälle var i Santa Barbra, när vi skulle ut och äta med Gaby och Paige, men så helt plötsligt dök Cecily upp, efter att ha kört från San Diego, genom ett trafiktungt LA, 8 timmar, bara för att träffa mig. Det var härligt.

 

Utsikt från hotellet i San Francisco
 
 
Nationalparken Muir Woods
 
Big Sur
 
 
Santa Barbara!
 
 
 
 
Hollowood, Madame Taussauds
 
Universal studios
 
Vid Hollywood-skylten
 
 
SeaWorld, San Diego
 
 
 
 
Baseball i San Diego
 
 
 
 
Hotellet vi bodde på i Las Vegas, New York-New York
 
Vi var på en show med Elton John. Så jäkla häftigt!
 
 
Vid Grand Canyon
 
 
 
Alltid lika underbart att återända till USA. 
 
 

Många roliga fester under året också, bland annat en maskerad med temat Charter.

 

Jag och Katta teamade upp oss
 
 

Sommaren var jättebra i Sverige. Långa perioder med sol, knappt något regn. Var inte jättemycket på stranden, eftersom jag jobbade, men kvällarna var fina och långa.

 

Det var fotbolls-EM i Sverige, och jag var på plats och se blågult slå ut Island i kvaten med 4-0 på Örjans vall.
 
Det var även SM-veckan i Halsmtad. Här är det beach-handboll.
 

Även i år var jag på en stor arenakonsert i Göteborg. I år var det Robbie Williams som stod för fantastisk underhållning. Jag stod dessutom nästan längst framme vid scenen!

 

 

 
 
 
 

 

Har också testat ståupp-paddling. Tillsammans med en del folk från jobbet så paddlade vi längs Fylleån en varm sommardag.

 

 

Apropå standupp, har varit på två sådana föreställningar. Eddie Izzard på våren, och Al Pitcher i höstas.

 

Jag var med pappa på en weekend-semester i Tyskland. Det var ett skönt avbrott från jobbet, och en trevlig liten stad, Burg.

 

 
 
 

På hösten var jag för första gången på Ölands skördefestival. Första gången var det också som jag inte var på Öland på sommaren, men det gick i september också.

 

 
 
 
 
 Och så avslutades året med en dubbel stjärnvinst på Liseberg :)
 

 

Nyhetsåret 2013

 

En av de största händelserna hände i december, när Nelson Mandela dog. Han hade varit sjuk länge, och var nära att dö tidigare under året, samt han var 95 år. Så det var ju inte jätteöverraskande, men ändock tog hela världen detta till sig. På minnesceremonin samlades ledare från hela världen, allt från iranska ledare, USA:s president, Raoul Castro, Fredrik Reinfeldt och många, många fler. Det var rörande att se att världen kunde samlas för att hedra en sådan stor och viktig människas minne.

 

Syrien var ett ständigt ämne, med många flyktingar, framförallt efter att diktatorn al-Assad gasade ihjäl en massa civila. En del flyktingar kom till Halmstad, vilket gjorde att jag fick många insändare om detta på jobbet.

 

Obama besökte Sverige. Det var första gången som en amerikansk president var på möte i Sverige bara för vår skull, och inte med EU. Många säkerhetsgrejer, men mötet gick bra och blev lyckat.

 

På hemmaplan gick det dock inte lika bra för Obama, som lanserade sin sjukvårdsreform, som hans motståndare kallar Obamacare, och hemsidan som den skulle lanseras genom kraschade och krånglade hela tiden.

 

USA fick också problem med en avlyssningsskandal som visselblåsaren Edward Snowden avslöjade under sommaren.

 

Under Boston Marathon exploderade en bomb precis vid mållinjen.

 

I Ryssland kraschade en asteroid utanför en stad.

 

På Filippinerna drog stormen Haiyan in och dödade väldigt många, ödelade sätder och gjorde många hemlösa.

 

I Sverige hände det också stora grejer – finansminister Anders Borg klippte av sig sin hästsvans!

 

En annan skrattretande grej under våren var när det kom fram att i flera kötträtter så hade tillverkarna ersatt nötkött med hästkött. Detta gav upphov till många skämt, och ordet ”hästlasagne” lanserades.

 

Två saker hände i Sverige samma dag. Ett tunnelbanetåg körde iväg i Stockholm och kraschade in i ett hus. Först sas det att det var en städerska som hade stulit det, och det var lite humoristiskt, men sedan visade sig att hon var oskyldig.

Samma dag skedde också den största seriekrocken i Sveriges historia, på Tranarpsbron i Skåne. Endast en person dog dock.

 

Många blev upprörda när Centerpartiet ville ha en öppen debatt om vad som skulle ingå i deras nya idéprogram. När tankar om månggifte och fri invandring kom upp gick folk i taket, och partiledaren Annie Lööf gick be om ursäkt om något som inte ens hade lämnat idéstadiet.

 

Poliserna i Malmö har fört ett olagligt register över tusentals romer, bland dem många barn.

 

Flera stormar drog in över Sverige under hösten, de största var Simone, Sven och Ivar.

 

Prinsessan Madeleine gifte sig, och nästa år ska hon ha barn. I England föddes en ny tronarvinge, George.

 

Påven avgick, för första gången på flera hundra år. Den nya, Fransciscus I, från Argentina, har lättat upp på lite av alla konstiga katolska regler och tankar, bland annat har han sagt att även homosexuella är välkomna.

 

Ett av årets nyord var selfie.

 

Plus en massa annat.

 

Nöjesåret 2013

Melodifestivalen fick fel vinnare, enligt mig. Tvåan Yohio borde ha vunnit istället för Robin Stjernberg. Eurovision Song Contest gick sedan i Malmö, men jag hade ingen biljett. Någon som skulle ha fixat gjorde inte det…

Min favorit, San Marino, gick inte ens till final.

Min kollega Jossan som var på plats fixade dock denna åt mig :)
 

 

Den artist som har spelats mest på radio och klubbar i år är Avicii, som har toppat listorna med både Wake me up och Hey Brother.

 

Men den mest omtalade artisten under året var Miley Cyrus. Den tidigare Disney-barnskådespelaren släppte all sin helylleimage och har vuxit upp. Folk förfarades när hon twerkade halvnaken på scen under MTV-galan, och sedan när hon var helnaken i videon till Wrecking ball, där hon satt på en rivningskula, samt slickade på en slägga. Att folk orkar bry sig. Hon gjorde för övrigt bra musik också, och ett par av låtarna har jag med på min topplista här nedan.

 

Många bra filmer har kommit i år. Även förra året, vilket gjorde att Oscarsgalan i februari var väldigt bra, och jag hade sett de flesta filmerna. Får se hur det blir i år.

 

Årets bästa filmer, som har gått på bio under 2013:

Carrie, Evil Dead, Django Unchained, Olympus has fallen, Monica Z, Mama, Iron Man 3, Hunger Games: Catching fire, Man of Steel, Du gör mig galen

 

 

Årets bästa låtar:

  • Britney Separs & Will.i.am – Scream & shout
  • Pitbull & Christina Aguilera – Feel this moment
  • Macklemore & Ryan Lewis – Thrift Shop
  • Miley Cyrus – We can’t stop
  • Miley Cyrus – Wrecking ball
  • Valentina Monetta - Crisalide
  • Ellie Goulding – Burn
  • Olly Murs – Dear darling
  • Pink & Nate Russ – Just give me a reason
  • Elin Bergman – The Fire
  • Pitbull & Ke$ha - Timber

 

 

Sport-året 2013

Sverige vann VM-guld i hockey på hemmaplan! Riktigt roligt var det.

 

Fotbollen gick dock åt helvete. Sverige fick kvala till VM och tvingades möta Portugal. Trots bra kämpande där, framförallt av Zlatan, så blir det inget VM i Brasilien.

 

HBK sög ännu mer, och låg i botten hela tiden. Till slut blev det kval även för dem, men de klarade av det mot Sundsvall och är kvar i Allsvenskan 2014, då de firar 100 år.

 

På damsidan var det bättre. Sverige arrangerade EM, och de spelade bland annat i Halmstad. Sverige gick till semifinal, där de fick stryk av Tyskland som sedan vann allt. Som vanligt.

 

NHL kom igång efter strejken, och Chicago Blackhawks gjorde en fantastisk säsong, och vann till slut Stanley Cup.

 

Döda kändisar

Prinsessan Lilian, Margaret Thatcher, Nelson Mandela, Paul Walker, Hugo Chavez, James Avery, James Gandolfini, Rolv Vesenlund, Tom Clancy, Lou Reed, Doris Lessing, Marcia Wallace, Michail Kalashnikov

 

Mina gissningar om 2013

Sommaren blir helt grym!

Det blev den. Varm och mycket skoj som hände.

Al-Assad blir av med makten i Syrien, på ett eller annat sätt.

Nope, han sitter kvar

Jag är med i publiken på Eurovision Song Contest, och ser Sverige få en dålig placering.

Crap, det stämde inte. Dock att det inte gick så bra för Sverige.

Sverige tar sig till fotbolls-VM.

Jävla Ronaldo.

NHL kommer igång igen i januari. Rangers går minst till semifinal.

NHL kom igång då, Rangers gick till kvartsfinal.

 

Halvbra, va?

 

Här kommer gissningarna om 2014:

Tyskland vinner fotbolls-VM.

Sverige vinner OS-hockey, och tar totalt 13 medaljer i OS.

Det blir en varm sommar, med mycket kul att göra.

Det blir maktskifte i Sverige. Minoritetsregering igen, dock.

Jag skaffar bil.

 

Så gick mina nyårslöften

Dessa hade jag:

Löfte 1: Jag ska åka och hälsa på i USA

Löfte 2: Jag ska på något sätt träna minst tre gånger i veckan, helst mer. Gäller varje vecka, förutom om jag är bortrest eller sjuk.

Löfte 3: Jag ska uppdatera bloggen oftare

 

Bloggen kanske kunde uppdaterats oftare, men jag skulle säga att jag höll alla tre!  Särskilt nöjd att jag klarade nummer 2.

 

Nyårslöften inför 2014:

Jag vet inte om jag ska till USA i år, så jag lovar inget där. Jag behåller däremot nummer 2 och 3, och lägger till att jag ska själv se till att detta blir ett riktigt bra år.

 

 

Så, det var det. Några dagar in på nya året, men nu är den här. Hoppas att ni har gillat läsningen, så hörs vi senare under året.

#1 - Josse

Alltid lika kul att läsa din årskrönika :)

#2 - Johan

Tack! Roligt att göra sina trogna fans nöjda =)

#3 - Henric

Riktigt bra skrivit som vanligt och vilket grymt 2013 vi hade ihop :)