Årskrönika 2018

Sedan 2003 har jag hållit på att sammanfatta året så här, så det vore ju tråkigt att sluta nu. Det blir en del om mitt personliga år, och en andra del om nyheter, nöje, sport och sånt. Ibland går det in i vart annat.

 

Innehåll

  • Mitt 2018
  • Nyhetsåret 2018
  • Avlidna kändisar
  • Nöje
  • Topp 10 låtar
  • Topp 10 filmer
  • Sport 

 

Mitt 2018

 

Det finns en sak som jag måste börja med, som innefattar så mycket av mitt år. Det är att jag i januari träffade Therese, som jag sedan sågs mer och mer med och som jag nu är glad att kunna kalla min flickvän. Det har varit så kul att umgås, hitta på roliga saker, lära känna varandra samt våra vänner och familjer. På flera av grejerna som jag har gjort i år har hon varit med. Jag är så tacksam över att vi har mötts, och jag tycker väldigt mycket om henne.

 

 

Men om jag ska gå lite mer kronologiskt så blev det många resor under första halvåret. Det började tidigt i januari med en trevlig weekend i Köpenhamn ihop med stora delar av kompisgänget. Skojiga dagar med shopping och fina restaurangbesök.

 

 

Sedan, den 28 januari, träffades jag och Therese för första gången.

 

I februari bar det norrut. Precis som 2017 kunde jag via jobbet följa halländska artister i Melodifestivalen. Inte bara en, utan två. Dessutom två som jag gick på gymnasiet samtidigt som (vilket jag också skrev en krönika om).

 

Den ena var Mariette, som gjorde sitt tredje försök att vinna, samt debutanten Emmi Christensson. Båda skulle tävla i deltävlingen i Örnsköldsvik, så dit åkte jag. Det var några riktigt skojiga dagar, med mycket jobb, men också mycket trevligt häng med andra journalister, artister och andra i produktionen. Jag hade också via en kollegas bekanta fått tillgång till en egen lägenhet mitt inne i stan, vilken jag hade som bas mellan rep, middagar och shower.

Utanför Fjällräven Center
 
Med Henric von Zweigbergk i baren vid artisthotellet
 
Med Edward af Sillén
 
Mariette
 
 
Emmi Christensson
 
Roland Järverup, aka Robert Gustafsson, deltog också
 
 
När jag var uppe i Örnsköldsvik var jag för andra året i rad med i poddcasten Schlager-Micke och hans vänner. Här är avsnittet.
 
 
 
 
Mariette gick till final, men inte Emmi. Jag hade förberett mig på att åka till Kristianstad för att följa Andra chansen för jobbets räkning, men det blev i stället att jag kunde åka dit helt privat, tillsammans med Anna, Andreas, Tessan och Henke, där vi bodde hos Tessans familj.
 
 

 

Bara två dagar efter den helgen var det dags för årets stora resa, ihop med samma gäng. Vi hade bokat en tvåveckors semester i Thailand, och det blev helt underbart. Först en vecka i Ao Nang, där vi varje dag tog båtar ut till öar och stränder där vi kunde bada, snorkla, sola och äta allt möjligt gott (med undantag från när Anna blev matförgiftad). Så vackra vyer och avkopplande dagar ihop med härliga människor.

 
 
 

 

 
 
 
Därefter en vecka i Kata Beach i Phuket. Där var vi på samma strand varje dag, och kunde koppla av, återigen äta och dricka gott, men även hinna med utflykter i bergen och nattlivet på Bangla road. Så mycket sol och bad, det var riktigt behövligt.
 
 
 
 
 
 
 

 På våren hemma i Sverige blev det bland annat en weekend i Skåne, med först övernattning och show med David Lindgren i Helsingborg med Therese, och sedan kolla på teater i Malmö med mamma och pappa, plus fin middag på min kompis Jockes restaurang.

 

I maj var det återigen dags för en stor resa, även denna gång Mello-relaterad. Då bar det av till Lissabon, där Eurovision Song Contest hölls. Ihop med mina mellovänner Johanna och Jenny, samt Jennys australiensiska pojkvän med vänner. Vi gick på alla live-föreställningar i arenan, och fick se många bra framträdanden. Väldigt häftigt att vara med på Eurovision på detta sätt. Jag jobba också lite, och gjorde en intervju och skrev krönikor, men annars var jag bara turist och fan. En väldigt trevlig stad, och mycket skoj i arenorna.

 
 

Vi fick även möjlighet att träffa Sveriges representant Benjamin Ingrosso, vilket var kul. Det höll sedan på att gå väldigt bra för honom i tävlingen också. Efter jurypoängen låg han tvåa, men då tv-tittarna dissade hans låt blev han till slut bara sjua. Min favorit, Tjeckiens Mikolas Josef, kom sexa.

Med Benjamin Ingrosso
 
 
Med Johanna och Jenny i arenan under Sveriges semifinal
 
 
 
Jag och Johanna hejade på Tjeckien i första semifinalen
 

 

Eftersom jag ska resa senare under vintern tog jag inte ut så mycket semester under sommaren, men det behövdes inte. Sommaren var den varmaste någon kan minnas. Konstant 30 dagar flera dagar i rad. Sol och bad hela tiden, men också torka, bevattnings- och eldningsförbud, och problem för bönderna. Men för oss vanliga soldyrkare var det en helt magisk sommar, oavsett om man jobbade eller inte. Men jag hade ju ändå varit ledig rätt mycket under våren.

 

 

Men jag hann med en liten resa även på sommaren, under den vecka som jag och Therese var lediga samtidigt. Då bar det av till Danmark, där vi bodde några dagar i Vordingsborg, och utgick därifrån till olika dagsutflykter på öar, klint, stränder och djurparker. Väldigt mysigt och trevligt, framförallt att cykla runt på en liten ö bland fälten och äppelträden.

 
 
 
Under sommaren gifte sig också min kompis Fredrik med sin Sara. Det blev ett jättefint bröllop, som hade föregåtts av en väldigt kul svensexa.
 
 
 
 
 
 

Sommaren innebar också väldigt mycket fotboll, när Sverige gick långt i VM och uteserveringarna fylldes av gulblå fans i flera veckor.

 
 
 

 

 

Min kusin Rikard fick sitt andra barn, Ida, så då var vi på dop.

 

Det blev två turer till Öland, båda ihop med Therese. En i augusti, så man hann få lite sol och bad, men sedan också en weekend på skördefesten, vid månadsskiftet september/oktober.

 
 
 

Förutom en fantastisk sommar blev det också en fin höst, med många promenader i höstfärger, halloween-dekorationer och pumpamatlagning.

 

Jag har dessutom hunnit spela in två tv-program under året, men inget av dem har sänts. Dels är det den nya versionen av Vem Vet Mest, med nya programledaren Johan Wester. Sedan Postkodmiljonären, med Rikard Sjöberg. Båda dessa program sänds under våren.

 
 
 

En annan frågesport jag var med i var quiz-SM. Jag och mina kompisar brukar quiza varje vecka på Harrys, och de har dessutom haft en tävling i alla sina restauranger, där ett lag från varje stad kunde vinna en plats i riksfinalen. Vi vann efter fyra deltävlingar, och jag, Svante, Linda, Andreas och Henke fick åka och representera Halmstad i finalen i Jönköping. Plus middag, fest och dagen efter ett besök på tändsticksmuseet.

 
Vårt lag, Fritz klyka

 

Eftersom Therese både sjunger själv och dessutom leder Laholms manskör så har det blivit många konserter och sådan typer av framträdanden under året, både med manskören och där hon har sjungit.

 

 

Året avslutades i Annestad utanför Ljungby, där jag följde med Therese för att fira nyår med hennes vänner, och på nyårsdagen höll hon en konsert ihop med sin kompis Rebecka.

 

 

 

Detta har varit ett fantastiskt år. Så mycket roligt som hänt. Flera underbara resor, både i Norden och långt bort. Värme, vänner, god mat, musik och annat. Sommaren var fin, och det har hänt en massa annat skoj. Men framförallt är jag glad över att ha kunnat dela så mycket med någon annan. Det betyder oerhört mycket för mig, och har varit en strakt bidragande orsak till att detta har blivit ett av mina bästa år hittills.

 

 

Nyhetsåret som gick

 

I Sverige har det varit val, men hur det gick vet vi inte. Det var val 9 september, men fortfarande, så här vid årsskiftet, så är det inte färdigt hur det har gått. Partierna kommer inte överens om vilka som ska regera, och i vilka konstellationer. Det har hållits två statsministeromröstningar, en om Ulf Kristersson (M) och en om Stefan Löfven (S). Det får hållas högst två till, och de är planerade till januari. Om inte dessa går igenom så kommer det bli nyval.

Anledningen till allt kaos är att inget block fått egen majoritet. Lite avgörande är C och L, och hur de vill göra. Ingen vill bli beroende av SD (även om KD och M har vacklat där) och mittenpartierna vill inte heller samarbeta med V.

Valrörelsen var annars rätt så obefintlig. I och med den varma sommaren kom inget igång förrän i slutet av augusti kändes det som, och med valet i början av september blev det inte inte lika utdraget som tidigare.

 

En annan stor snackis har varit turerna i Svenska Akademien. Efter metoo-hösten ifjol kom det fram att Jean-Claude Arnault, som kallas kulturprofilen i medierna, har förgripit sig på och våldtagit flera personer (han dömdes under året både i Tingsrätten och Hovrätten), samt läckt uppgifter om Nobelpristagare i förväg. Han är gift med en ledamot, och Akademien har delats upp i två falanger. Dels de som naturligtvis tycker att detta är förkastligt, sedan de som oförklarligt nog försvarar våldtäktsmannen. Och de senare vann. Ständige sekreteraren manövrerades bort, och som en följd av detta hoppade flera andra ledamöter av. De med vettiga åsikter försvann, och mobbarna får vara kvar.

Som en följd av detta valdes det att man inte skulle dela ut nåt Nobelpris i litteratur.

 

Den svåra torkan ledde till omfattande bränder i Sverige under sommaren. Senare under året har det även brunnit väldigt mycket runt om i världen, bland annat i Kalifornien. I söder brann det i Malibu bland annat, och många kändisars hem förstördes. I norr var det ännu värre bränder, och bland annat totalförstördes en hel stad, Paradise, i norra Kalifornien.

 

Klimatsituationen har uppmärksammats mycket under året, både på grund av detta och flera andra möten som har hållits. Men ännu kan världsledarna inte enas om hur man ska komma till bukt med detta. Och det är framförallt en person som är orsaken till detta…

Donald Trump. 

Internationellt har detta året, liksom de senaste, tillhört denna galne man. Hans beslut föregås ofta inte av något annat än hans egna impulser, och är sällan förankrade hos experter. Bara nu senast sa han först att han ska dra ut alla trupper från Syrien. ”Det blir inte så bra” sa alla militärer och kunnare. Då ändrar sig Trump. Fullkomligt oberäknelig.

Hans hantering av flyktingar fick återigen kritik, bland annat när de stängdes in i burar.

Men han gjorde andra saker också under året, han fick bland annat till ett möte med Nordkoreas diktator Kim Jong-Un. Där skulle det lovas att Nordkoreas kärnvapen skulle skrotas, men det verkar inte ha hjälpt.

 

Under hösten skickades brevbomber till flera kända demokrater, bland andra tidigare presidenter och skådespelare. Ingen skadades. Senare under hösten led repubilkanerna nederlag i mellanårsvalet.

 

I Thailand var ett fotbollslag med ungdomar fast i en grotta under lång tid. De kunde så småningom räddas. Alla ungdomar överlevde, men en räddningsarbetare omkom.

 

Kungen slog rekord i att vara regent över Sverige under längst tid.

 

EU beslutar om att förbjuda engångsartiklar av plast så småningom. GDPR-lagen, om dataskydd, röstas igenom. På Irland röstar man för att abort inte längre ska vara olagligt. Homosexualitet avkriminaliseras i Indien.

 

En Washington Post-journalist, Jamal Khasoggi, mördas i Istanbul, trolgitvis av Saudiarabien. Senare under året utses hotade journalister till Person of the year av Time Magazine.

 

Grekland och Makedonien har avslutat sitt oerhört töntiga namnbråk. Makedonien ska byta namn, och lägga till ett ”Norra”.

 

 

Avlidna kändisar

Lill-Babs, Avicii, Johannes Brost, Ingvar Kamprad, Mort Walker, Kenneth Gärdestad, Ulrika Hydman Vallien, Jerry Williams, Lys Assia, Winnie Mandela, Milos Forman, Barbara Bush, Ola Ullsten, Per Ahlmark, Aretha Franklin, Kofi Annan, John McCain, Burt Reynolds, Frank Andersson, Kim Larsen, Lisbeth Palme, George HW Bush, Stephen Hawking, Stan Lee.

 

 

Nöje

Det är kanske svårt att tala om ”nöje”, men de två största händelserna under året var två dödsfall. Det handlar om två av Sveriges största artister någonsin, men från helt olika epoker. Barbro ”Lill-Babs” Svensson avled efter nyss fyllda 80 år. Men DJ:n Tim ”Avicii” Bergling tog livet av sig i maj, endast 28 år gammal. Detta skapade mycket diskussioner om det pressande liv han levde, och en dokumentär om hans liv fick ny uppmärksamhet.

Flera andra folkkära artister avled, som Jerry Williams.

 

Melodifestivalen stod i finalen mellan två barndomskompisar, Benjamin Ingrosso och Felix Sandman. Den förste vann. Låtarna i år var bra, men innehöll dock mycket trams, exempelvis Edward Blom som ”sjöng” omgärdad av dansande mat. Själva programmet i sig var dock uruselt, och de berodde på manusarbetet och regissören. Programledaren David Lindgren och sidekicken Fab Freddie gjorde så gott de kunde.

 

Eurovision vann sedan av Netta, med en ovanligt aktuell låt, om metoo, förklädd i hönskackel.

 

Topp 10 låtar

  1. Peg Parnevik – Loafers
  2. Clean Bandit & Demi Lovato – Solo
  3. Ina Wrodsen – Stronger
  4. Alan Walker – Ignite
  5. Alan Walker – Darkside
  6. Bad Wolves – Zombie
  7. Imagine Dragons – Natural
  8. Mikolas Josef – Lie to me
  9. Vargas & Lagola – Roads
  10. Ava Max – Sweet but psycho

 

 

Superhjältefimer dominerade filmåret. Bland de fem mest inkomstbringande filmerna var fyra av filmerna sådana, nämligen Avengers: Infinity war (som var en stor snackis under våren, framförallt för sitt slut), Black Panther (som motbevisade folk som inte har trott att man kan göra storslagna filmer av och med svarta), Superhjältarna 2 och Venom.

På tredjeplatsen kom den nya Jurassic Park-filmen.

Även musikalfilmer lyckades i biograferna, som Queen-filmen Bohemian Rhapsody, nyversionen av A Star is born, samt uppföljaren till Mamma Mia. Sämre än tänkt gick det till filmer i gamla serier, som den självstående Star Wars-prequelen Solo, Harry Potter-grejen och andra filmen i Fantastiska vidunder-serien, och en ny Stieg Larsson-film på amerikansk svenska.

 

 

Här är mina tio favoritfilmer som jag sett i år på bio.

  1. Bohemian Rhapsody
  2. A Quiet Place
  3. Ready Player One
  4. A Star is born
  5. Black Panther
  6. Ant-man and the Wasp
  7. Mamma Mia! Here we go afain
  8. Avengers: Infinity War
  9. Unga Astrid
  10. Venom

 

 

Sport

Det var vinter-OS i Sykoreanska Pyeoungchang. Det gick superbra för Sverige, med fler medaljer än någonsin. Sju guld blev det.

Det var inte med några NHL-spelare i hockeyturneringen.

 

Annars var den andra stora begivenheten sommarens fotbolls-VM. Sverige gjorde oväntat bra ifrån sig och tack vare den varma sommaren blev det folkfester under varje match, och fullsatta uteserveringar.

Efter vinst mot Sydkorea blev det en snöplig 1-2-förlust mot storfavoriten Tyskland. Men med hjälp av en vinst mot Mexiko och några andra oväntade resultat så blev regerande världsmästarna Tyskland utslagna och Sverige tog sig vidare till åttondelsfinal. Där väntade Schweiz, som blev en munsbit för blågult, som för första gången sedan 1994 tog sig till kvartsfinal på herrsidan. Där väntade England, men Sverige gjorde en väldigt blek match. Egentligen borde man ha kunnat ta dem, men det var aldrig riktigt nära.

Senare vann Frankrike mot senastionslaget Kroatien i finalen. Belgien tog bronset mot England.

Under hösten infördes en ny landslagsturnering, Nations League. Ingen har ännu riktigt fattat upplägget, men Sverige vann sin grupp i alla fall.

 

I Halmstad var HBK väldigt bleka, och misslyckades med att ta sig upp från Superettan till Allsvenskan. Falkenberg lyckades dock. I högsta serien vann AIK guld.

 

Det nya NHL-laget Vegas Golden Knights överraskade alla med hur bra de var. Det räckte ända till Stanley Cup-final, där de dock till slut fick se sig besegrade av Washington Capitals. Det innebar å sin sida att Alexander Ovetchkin och Nicklas Bäckström äntligen fick vinna. 

Rangers missade slutspelet för första gången sedan 2010. En väldigt dålig säsong.

För andra gången någonsin valdes en svensk etta i NHL-draften, när Buffalo Sabres valde Rasmus Dahlin.

NHL har beslutat att ligan ska utökas igen om några år, denna gång med ett lag från Seattle.

 

Under året har Stockholm jobbat för att få vinter-OS 2026. De styrande politikerna är skeptiska, men det är problem i de andra kandidatstäderna också. Så det finns stora möjligheter att Stockholm tar hem värdskapet.