Årskrönika 2011

Här kommer återigen min sammanfattning av det gånga året, både personlig och nyhetsåret. Detta har jag gjort varje år sedan 2004. Första åren på Lunarstorm, men här på bloggen har jag gjort det 2008, 2009 och 2010. Nu är det dags igen, so, here goes.

 

Innehåll:

 

  • Mitt 2011
  • Nyhetsåret
  • Sportåret
  • Nöje & underhållning
  • Avlidna kändisar
  • Hur gick mina gissningar om 2011?
  • Mina gissningar om 2012
  • Nyårslöften. Nyhet!

 

Mitt 2011

Roligt första halvår men ett jobbigt andra

 

Det är en bra kortfattad sammanfattning av hur jag hade det. Jag började året med att ha Cecily här (hon kom redan ett par dagar innan nyår). Senare åkte jag tillbaka till USA för min fjärde och sista termin på SBCC.

Jag läste roliga kurser, och bodde med trevliga människor och gjorde mycket skoj under året. Vi köpte bland annat ett pingpong-bord, bara en sån sak.

Jag hade praktik på en organisation med gamla pensionerade företagsledare. En massa intressanta människor, och ett par ägg. Men överlag en intressant grej där jag skrev personporträtt om dem och deras klienter. På tidningen The Channels blev jag managing editor, men under våren försvann nyhetschefen, så jag blev nyhetschef, News Editor. Jävligt coolt faktiskt, med ett himla skönt gäng i redaktionen.

Jag var på Disneyland! Under Cecilys födelsedagshelg var vi några stycken som åkte till Anaheim där vi festade, gick på Disneyland och jag var även på Laurens cheer-tävling.

Jag var med The Channels på JACC-tävlingen i Sacramento, och där fick jag pris! Honorable mention i klassen News Writing. Riktigt häftigt.

Mitt diplom från JACC

 

Jag var två gånger i Las Vegas, och två gånger i San Fransisco. Jag hade inte varit i SF tidigare, och jag älskar verkligen den staden. Så mycket häftigt, och där finns allt. Första gången var under spring break med Gaby och Cecila, och sen var vi plus Cecily på Hard Rock Hotel i Vegas.

Jag i San Francisco

 

 


Spring Break i Vegas

 

Andra gången i bägge städerna var när mina föräldrar var hör. Under deras besök var vi också på vinprovning, det var fint.

 

En världshändelse påverkade även oss i Santa Barbara. Natten mellan torsdag och fredag den 11 mars inträffade en enorm jordbävning i Japan, med en efterföljande tsunami. Det varnades att den även var på väg mot USA:s västkust, alltså oss. Folk uppmanades att hålla sig borta från kusten och söka sig upp i bergen. Det var riktigt otäckt rätt länge. Eftersom jag, Cecily, Paige och Lauren hade bestämt oss för att åka upp till  och hälsa på hemma i Laurens hemtrakter i NorCal dagen efter bestämde vi oss för att åka tidigare. Under natten körde vi och följde med i radiosändningar om det aktuella läget. Minns hur de pratade om att ”kl 08.05 når vågen Golden Gate-bron”. Till slut blev det inte så allvarliga skador i Kalifornien. Vi kom upp till Colusa i norra Kalifornien och hade en trevlig helg.

Bland annat så red jag på Shelens häst =)

 

Terminen avslutades med en ceremoni, och mina kompisar från JMG, Sara och Niklas, var och hälsade på. Senare var jag nere i San Diego, och det avslutade mitt äventyr i USA.

 

De två bästa åren i mitt liv var till ända.

 

Därmed påbörjades mitt jobbiga halvår. Det har varit jobbigt på grund av tre anledningar.

Jag har saknat Santa Barbara så sjukt mycket. Det handlar inte bara att jag tycker att det hade varit roligt att vara där igen, det har varit en smärre depression över att inte vara där. Jag levde det perfekta livet, och allt var bra. Jag inte bara trivdes där, det var mitt liv. Jag hade fantastiska vänner, gjorde så mycket roligt, lärde mig jättemycket, fick en väldigt bra utbildning, hade roligt jämt, det var bra väder, jag kände verkligen att det var det här jag ville göra med mitt liv. Nu var det slut. Har fortfarande inte kommit över att det är över. Och det känns verkligen inte bra.

 

Sen har min mamma varit sjuk. Det har påverkat hela resten av året, både mentalt och praktiskt med ständiga resor till sjukhuset. Hon är bättre nu, men det tar lång tid innan allt är bra.

 

Sen har jag dessutom levt en högst osäker tid jobbmässigt. Jag har i och för sig haft jobb i stort sett hela tiden sedan jag kom tillbaka till Sverige, men jag har aldrig vetat mer än ett par veckor in i framtiden hur det blir. Det har hela tiden fyllts på, men jag har inte kunnat planera något långt in i framtiden. Det vet jag fortfarande inte.

Dessutom har jag varit runt väldigt mycket på olika redaktioner. Halmstad, redigering, sporten, Hylte, Laholm, Folk&Familj och webben. Roligast var det sista jag gjorde i december, nämligen att helt på egen hand göra tidningens årskrönika, det var kul och den kom ut på nyårsafton.

 

 

Men allt har inte varit dåligt sedan jag lämnade USA. Jag var i Grekland, först för några dagars semester på Rhodos, och sedan bröllop i Athen för Elin och Dinonisis. Det var väldigt kul.

Elin och Dionisis på bröllopet

 

Jag har också träffat många av mina vänner, och jag har haft gjort resor till Göteborg och Stockholm för att hälsa på kompisar.

I oktober var dessutom jag, pappa och Padde i Stockholm och kollade på hockey, jag fick se New York Rangers spela i Sverige. Trots att de förlorade mot LA Kings var det en härlig upplevelse.

Jag i Globen

 

Nu ska jag flytta till en lägenhet i Halmstad. Först ett halvår, sedan får vi se. Ska också åka och hälsa på i USA, men annars är framtiden ett helt oskrivet kort.

 

 

 

Nyhetsåret 2011.

Det här året har varit ett av det mest händelserika någonsin. Så ofantligt mycket har hänt, och väldigt stora saker alltihop.

Viktigast har varit den så kallade Arabiska Våren. Runt om i arabvärlden har det varit protester och demonstrationer för att skapa demokrati. I många fall har det lyckats, och många envåldshärskare har fått avgå. I Libyen blev det inbördeskrig, och det ledde till slut till att Khadaffi (som det för övrigt finns tusen olika stavningar på) avsattes och faktiskt dödades.

En av världens diktatorer dödades alltså, och detsamma hände med Usama bin Laden. Han hittades i Pakistan av amerikanska elitstyrkor och sköts.

 

Även Nordkoreas ledare Kim Jong-Il dog, men på grund av sjukdom. Hans son Kim Jong-Un har nu tagit över, och det är ännu osäkert hur det kommer att bli.

 

Demonstrationer förekom även på andra håll i världen, bland annat i Grekland på grund av den ekonomiska krisen där, i Storbritannien och i USA. Rörelsen Occupy Wall Street startade i New York men spred sig till andra delar av världen. Budskapet var minskade klyftor mellan de rikaste 1% och de övriga, ”we are the 99 %”.

 

I och med alla demonstrationer utsåg tidningen Time magazine demonstranten till Person of the Year.

 

I min personliga årskrönika nämnde jag jordbävningen i Japan. Omkring 20000 människor dog i den förödande jordbävningen och tsunamin. Kärnkraftverket i Fukushima skadades också.

 

Den största händelsen i vårt närområde skedde i Norge den 22 juli. Först briserade en bomb inne i regeringskvarteren i Oslo och dödade 8. Det var den självutnämnde tempelriddaren och högerextermisten Anders Behring Breivik som gjort det. Sedan åkte han, klädd till polis, till ön Utøya där socialdemokraternas ungdomsförbund hade möte. Han sköt ihjäl 69 personer, mestadels ungdomar. Totalt dog 77 personer.

 

I Ryssland kraschade ett flygplan som transporterade hockeylaget Lokomotiv Yaroslavl. Alla spelare dog, och bland dem fanns svenske målvakten Stefan Liv, med både OS- och VM-guld i bagaget.

 

Inrikes handlade mycket om Saab. Det var en massa turer hit och dit och slutade med att företaget begärdes i konkurs i december.

 

Även mycket handlade om Håkan Juholt. Han tog över socialdemokraterna i mars, och har därefter handlat i den ena kontroversen efterden andra. Han svänger hela tiden i många frågor, bland annat om huruvuda Sverige skulle delta i den militära insatsen i Libyen. Det kom också fram att han fått ut felaktiga ersättningar från riksdagen för sin och sin sambos lägenhet. Det var en himla massa annat också, och sossarna har rasat i alla mätningar som finns. Han har inget förtroende hos någon.

 

Lokalt här var det Laholms kommunråd som stod för den största skandalen när han försökte köpa sex på ett massageställe, vilket han dömdes på.

 

Sport- och nöjesåret

Sport

Sverige tog sig till fotbolls-EM efter en spektakulär match mot Holland.

 

Damlandslaget tog brons i fotbolls-VM.

 

HBK gjorde sin sämsta säsong någonsin. Bara tre vinster på hela året, och en solklar nedflyttning väntade.

 

Boston Bruins vann Stanley Cup. Rangers var dåliga i slutspelet, men nu i höst har de varit skitgrymma och för tillfället leder de Eastern Conference.

Atlanta Thrashers flyttade till Winnipeg.

 

Peter Forsberg hann både göra comeback och lägga skirdskorna på hyllan under ett par veckors tid.

 

Nöje

Eric Saade vann Melodifestivalen med Popular och slutade trea i Eurovision Song Contest.

 

Charlie Sheen fick sparken från världens bäst betalda tv-jobb. Efter en massa turer med alkohol, droger och prostituerade fick han sparken från Två och en Halv Män. Han surnade till, åkte på turne påtänd och höll på med sig mantra ”Winning!”

 

Svenske Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i litteratur.

 

Men mest lästa författare blev – Zlatan Ibrahimovic, i och med hans självbiografi.

 

Laleh gjorde hits av allt hon gav sig på i tv-programmet Så Mycket Bättre, där även E-Type, Lena Philipsson, Tomas Ledin, Mikael Wihe, Eva Dahlgren och Timbuktu gjorde covers av varandras låtar.

 

Det var väldigt många bra med i årets Idol. Bäst var dock vinnaren Amanda Fondell.

 

Några bra låtar 2011:

 

Jennifer Lopez – On the floor

Katy Perry – E.T.

Bruno Mars – Grenade

Pitbul/Neyo/Nayer/Afrojack – Give me everything

Key of Awesome: On the floor, E.T., Grenade, Give me everything (parodier på ovanstående låtar)

Laleh – Alla vill till himmelen, Just nu

Shirley’s Angels – I thought it was forever

Sara Varga - Spring för livet

Sunrise Avenue – Hollywood Hills

 

 

Avlidna kändisar

Per Oscarsson, Elizabeth Taylor, Lena Nyman, Steve Jobs, Joe Frazier, Amy Winehouse, Lasse Brandeby, Sven ”Plex” Petterson, Sickan Carlsson, Sven Tumba, Ryan Dunn, Vaclav Havel.

 

Så gick mina gissningar om 2011:

 

Jag får ett jobb i USA

Praktik hade jag, men fick inget jobb. Nåt för framtiden förhoppningsvis.

Jag kommer resa runt en massa i Kalifornien.

Det får man verkligen säga. San Francisco två gånger, samma med Norcal och Sacramento, San Diego, Anaheim och en massa annat.

Melody Club eller Danny vinner Melodifestivalen

MC gick asdåligt, men Danny kom två, där sista poängen avgjorde.

Mikael Damberg tar över Socialdemokraterna

Haha, they wish…

Valrörelsen drar igång för presidentvalet i USA 2012, och Sarah Palin blir republikanernas stora kandidat.

Valrörelsen är i allra största grad igång, men Palin blir inte republikansk kandidat.

 

Nja, ett rätt och två halva. Får ta och bli bättre till nästa år.

 

Mina gissningar om 2012.

 

Mitt Romney blir republikansk presidentkandidat, men Obama vinner valet.

New York Rangers vinner Stanley Cup.

Socialdemokraterna möte nya svårigheter, det blir kris, men Juholt sitter kvar.

Sverige går långt i fotbolls-EM. Däremot blir det bara fem medaljer i OS.

Inget allvarligt händer den 21 december, när det är meningen att världen ska gå under, men det blir en jävla massa fester!

 

 

Nyhet! Nyårslöften.

Det är ingen nyhet att jag har nyårslöften, det har jag haft många år. Men nu skriver jag dem på bloggen, och eftersom de då blir offentliga har jag större press på mig att uppfylla dem.

Löfte 1: Jag ska åka och hälsa på i USA

Löfte 2: Jag ska på något sätt träna minst tre gånger i veckan, helst mer. Gäller varje vecka, förutom om jag är bortrest eller sjuk.

Löfte 3: Jag ska uppdatera bloggen oftare

 

Tack för att ni tittade in, och jag hoppas att ni får ett jättebra 2012!